Režie:
Baran bo OdarKamera:
Nikolaus SummererHudba:
Ben FrostHrají:
Louis Hofmann, Oliver Masucci, Jördis Triebel, Karoline Eichhorn, Maja Schöne, Stephan Kampwirth, Daan Lennard Liebrenz, Andreas Pietschmann (více)VOD (1)
Série(3) / Epizody(26)
Obsahy(2)
Pohřešování dítěte vede čtyři rodiny ke zběsilé honbě za odpověďmi a odkryje zarážející tajemství, které se táhne napříč třemi generacemi. (Netflix)
Videa (4)
Recenze (475)
Velmi dotažená a inteligentní trojsérie. Dobře domyšlené a pořádně složité zákruty propojení časového i prostorového zmatku a elegantně zapadajících časových paradoxů. Jen párkrát bylo potřeba situaci pořešit úkrokem stranou, ale i tato východiska z překombinovaného "dead endu" zpravidla zapadala do hodinových koleček celého pekelného stroje cestování časem. // Možné spoilery: // Aby fungovalo divoké sci-fi s revolučním převratem pojetí veškerenstva, musí mít pevnou vnitřní logiku. Pokud ji má, může být velmi silné. Pokud ji např. v sequelech poruší (Matrix apod.), je to trapas. Zde utrpěl nádherný oblouk, že čas jaksi postupuje paralelně po 33 letech a jinak nelze odskočit a mystika srovnání planet a podobných žvástů tím, že pro nezhroucení se propletence musel být tento koncept rozbit. No a konec bych udělal lehounce jinak, ale takto byl aspoň dostatečně razantní. P.S. chronoklasmus (dohledejte si) s Charlottou jsem tipnul. ()
Velmi pečlivě budovaný atmosférický příběh, kde se souvislosti a zvraty dávkují nejprve pozvolna, aby se v nich divák zvládl zorientovat. S přibývajícími epizodami a sériemi nabírá seriál na tempu, a přestože svět, jeho pravidla a zvraty nabývají obludných rozměrů, vše je dokonale přehledné, avšak stále napínavé a neztrácející na podmanivosti. Šťastná ruka ve výběru nejen mladých herců, jejichž výkony jsou skvělé, drží seriál celou dobu nad propastí afektované teatrálnosti, což při tom, co se tam vlastně odehrává, považuji skoro za zázrak. Ve světle knihy Řád času, která se mi shodou okolností dostala do rukou krátce poté, co jsem seriál dokoukal, je Dark ještě působivější a stále žasnu, jak dobře je promyšlený! ()
Na Německou televizní, ba i filmovou produkci je to famózní počin. Ve srovnání s celkovou produkcí Netflixu je to nevyvážené, rozhárané, rozporuplné. Skvělá idea s naprosto dokonalou kamerou je v několika epizodách zabíjena abusrdností dialogů, méně pozornému divákovi může místy ujíždět děj a orientace v časové ose a v neposlední řadě místy idiotsky vybraný hudební doprovod. Přítom úvodní "theme" je tak dokonalé, tak podmanivé, že je věčná škoda, že si s tím tvůrci nevyhráli více, nekoupili práva na použití melodie v celém průřezu seriálu, protože scén, které by si ten temný hudební podkres klavíru z úvodních titulků zasloužily, je téměř nekonečno..a tento podkres by se tak stal nosným prvkem. Celková nevyváženost jednotlivých dílů (kdy navíc scénář i režie je po celou dobu pod taktovkou stejných lidí) potenciál skvělého nápadu zabíjí. Vidím tam prostor pro druhou sérii (zejména rozvinutí postavy Noaha), která když se ponaučí z chyb té první, může se stát naprostým skvostem evropské televizní tvorby poslední dekády. ()
Kedže nejde o vzťahovú a ani o sociálnu drámu, postavy som neriešil. Kvalitné mysteriózno a veci, ktoré sa diali a boli s ním úzko speté, boli napísané výborne. Dokonca som mal pocit, akoby to natočili len pre mňa! Tak som si totiž užil túto parádu. P.S. Až na tie nemecké ksichty teda... Na tie si snáď nikdy nezvyknem a preto ma trošku mrzí, že seriál nenakrútili napríklad takí Nóri. ()
Stranger Things, seriálových 12 opic a libovolné severské krimi měli dítě jménem DARK. Na verdikt, jestli je to jenom chatrný hybrid nebo pospojitý zázrak beroucí si ze všech zmíněných to nejlepší, si ale budeme muset počkat do příští sezóny. První je pro ni totiž nakonec asi jenom povedeným prologem, který se sotva dotýká povrchu. Zatím ale především atmosfericky a audiovizuálně naprosto špičkové. ()
Galerie (145)
Zajímavosti (43)
- Ke konci epizody hraje píseň „My Body Is a Cage“ od anglického hudebníka Petera Gabriela. (Doomcourier)
- V epizodě zazní skladba „Industry“ od hudební skupiny Mire Kay. (Doomcourier)
- Ke konci epizody zazní píseň „The Labyrinth Song“ od Izraelského hudebníka Asafa Avidana. Název i text písně jsou odkazem na divadelní představení, které hrála Martha (Lisa Vicari) a zároveň na „Ariadninu nit“, kterou našel Jonas (Louis Hofmann) ve Windenské jeskyni. (Doomcourier)
Reklama