Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ja su haviř, kdo je vic! Příběh (z) doby, kdy se socialisticky žilo, kapitalisticky pracovalo a kdy poslední z posledních byli prvními. Dvoudílný televizní film o osudech rodiny elitního havíře na pozadí největší důlní katastrofy druhé poloviny 20. století. 
1. část:
Osmnáctiletý Petr přivede do jiného stavu svou první lásku Janu. Aby získal byt, nastoupí přes odpor rodičů do dolu, ve kterém pracuje jeho otec Milan. Elitní havíř pronásledovaný záchvaty klaustrofobie po prožitém závalu. Petrovýma očima poznáváme drsné parťáctví i fyzicky a psychicky nepředstavitelně tvrdou práci 600 metrů pod zemí. Práci, při které jde každý den o život. A na povrchu? Tam Jana tráví dny s Petrovou matkou Marií. Ráznou ženou, která křehkou dívku nemůže vystát.
2. část: 7. 7. 1961. Marii se rozpadá rodina. Petr hrubne, zhrouceného Milana přeřadili na hůře placené místo a Jana vyzradí Mariino nejtemnější tajemství. Ten den se Důl Dukla promění zanedbáním bezpečnostních pravidel v hořící peklo. Strach, chaos, panika, ale také statečnost a odhodlání zachránit ty, kteří zůstali pod zemí. A na povrchu? Ženy vyhlížející manžely, syny, milence. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (394)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Česká televize opět udeřila kvalitním tématem a perfektním zpracováním. Pravda sice je, že první díl byl trošku rozvleklejší, ale být musel. Vytvořil totiž emotivní část filmu, která je založená na seznamování s místními rodinami havířů. S jejich přístupem k životu, který se rozhodně vymykal od zajetého komunistického standardu tehdejší doby. A je pravda, že i přes onu vleklost a občasnou nudu, si mě tvůrci získali precizně ztvárněnou atmosférou tehdejší doby, která vhodně nalákala na druhý díl. No a druhý díl? To byla jedna velká emotivní smršť, která nebrala konce. Závěrečný pohled Roberta Mikluše mě utvrdil v tom, že za komunistů havíři sice umírali, ale havířina stále pokračovala vpřed. Dukla 61 je perfektní filmařský počin, kterému jsem přes jazykovou bariéru havířského slangu sem tam vůbec nerozuměl, ale stejně mi to bylo jedno. Užíval jsem si filmařský zážitek, který mi opět připravila Česká televize a já ji za to děkuji. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Já to nechápu kurva.. Ostrava je plná kvalitních herců, ale nějaký degen tam zase musí nacastingovat pražské xichty aby se každému kdo zná ostravský přízvuk zaručeně zkroutily i nehty na nohou.. Je to to první co člověka praští do nosu a s čím musí celou 150.minutovou stopáž bojovat.. To je pak těžké užít si pořádně nějakou tu glorifikaci pracovitých "buranů".. Nevím no, měl jsem pocit, že z takhle specifického prostředí se dá filmařsky vytěžit mnohem více drahocené suroviny... Žádný velký zázrak (jako v případě Metanolu) se tentokrát sice nekoná, ale když už vám z umělohmotného přízvuku slezou ty nehty, je to pak vcelku slušně dokoukatelné. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Je to velmi konzervativní, přímočarý film, který za prvních deset minut stihne použít všechny expoziční klišé, co jsou, a ve stejném duchu pokračuje. Neschopnost najít pro situaci unikátní řešení vyplývající ze specifik námětu a místo toho volení nejtypičtějších postupů je tu všudypřítomná. Ale nakonec asi i díky tomu ten film na základní rovině funguje a zjevně svou zprůměrovanou kvalitou oslovuje velké množství diváků, což je nakonec vždy to jediné, o co Česká televize usiluje. Jasně - mohlo by to být syrovější, mohlo by to odhodit rodinnou linku, mohlo by to udělat hodně věcí, aby z toho nebyl jen film dobrý na ČT - ale to se nikomu nechtělo. Další fádní spotřební zboží, jehož bezobsažnost je nakonec nejintenzivnějším dojmem. Nejsem naladěný na notu "Buďme rádi, že to vzniklo." Naopak - že vzniká tahle imitace kvality pro nenáročné publikum je důvodem, proč Česká televize coby producent a koproducent táhne kvalitu tuzemské tvorby kontinuálně dolů. 55 %. ()

agentmiky 

všechny recenze uživatele

Tak konečně se v našich končinách za poslední roky vyprodukovalo hutné drama čerpající z reálných historických událostí. O to více mě překvapuje, že se jedná o televizní tvorbu, za to fakt palec hore. Atmosféru 60. let autoři vystihli perfektně, ta autentická dobovost z toho byla vidět na každém kroku. Herecky bez sebemenších výtek (duo Taclík a Issová úžasní, i Langmajer v poněkud negativní roli potěšil). Nejsem rodilý Ostravan, abych mohl zhodnotit přesně ten vystřižený dialekt, ale všichni zúčastnění se dle mě zhostili svých rolí na jedničku. První díl takovým rozjezdem, v druhém se tvůrci věnovali samotné tragédii. A nemyslete si, ono vás to emočně dost zasáhne, to vědomí toho, že z toho za žádných okolností nevyváznete živí, to musí být strašný pocit. Ondříček opět natočil výborný snímek, uvidíme, jak se zhostí Zátopka :) Dukla za mě 8/10 ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Výborná televizní práce, kterou brzdí jen nesoulad mezi dramatem o důlním neštěstí a sociální sondou do reálně socialistické havířské domácnosti. Osobně bych byl za to, kdyby se většina děje "z domova" prostříhala na minimum, které by pomohlo navázat vztah k hlavním postavám, ale mnohem větší důraz klást na důl, kde excelují herci (Robert Mikluš mitt uns!) a atmosféra plná hluku, mouru, tmy a pach chlastu ze střízlivějících havířů. Fakt výborná práce a mrzí mě, že se nesestřihal jeden dvouhodinový kinofilm, jednak by odpadla vata, druhak by silněji dopadli emoce (které i tak fungují na jedničku, což je režisérky docela náročné, pokud je hlavním viníkem důlního neštěstí jedovatý kouř). ()

Galerie (107)

Zajímavosti (20)

  • V 17. minutě druhého dílu si lze v pozadí všimnout přijíždějícího automobilu z jedné z bočních uliček na havířovskou Hlavní třídu. Jedná se o Renault Clio modelového ročníku 2017. (bejkovec)
  • Jedním z pozitivních důsledků katastrofy na dole Dukla bylo alespoň zavedení nehořlavých pásů. [Zdroj: Lidovky.cz] (Duoscop)
  • V 60. letech, kdy průměrný plat činil kolem 1 400 Kčs. si horníci vydělali až 4 000 Kčs. (majky19)

Reklama

Reklama