Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Historické doku-drama Poslední útěk Jeronýma Pražského je natočeno poměrně komorním způsobem, a i když se tvůrci soustředili především na poslední fázi Jeronýmova života, snažili se, aby film nebyl informačně chudý. Pro režiséra Lubomíra Hlavsu je docela typické, že jeho filmy nejsou historickou rekonstrukcí, ale spíš používá určitou míru fabulace a nadsázky. I u tohoto filmu jej více než historická fakta zajímá poselství, které sice Jeroným Pražský hlásá společně se svým přítelem Janem Husem, ale přece jen jinak, protože je od Husa povahově velmi odlišný. Zatímco Mistr Jan Hus je pro většinu lidí jakousi nedostižnou ikonou, Jeroným jako by spíš patřil do současnosti. Je více mužem „z masa a kostí“. Například přiznává, že celý život zápasí se strachem, že má sklony k prudké vznětlivosti a dokonce i k násilí... Film přibližuje divákům život jednoho neobyčejného filozofa a mučedníka, o kterém se toho dnes nikde moc nedočtou. Přesto se jedná o osobnost, která spolu s Janem Husem zahýbala celou Evropou. Jeroným se mohl i v temném středověku mít dobře a žít si v blahobytu, ale veden hlubokou křesťanskou vírou nakonec zvolil variantu, která byla pro něj sice fatální, avšak zároveň i vítězná. Ve filmovém příběhu o vítězství nad strachem snad vyzní Jeronýmovo odhodlání tím silněji, že se nakonec vzdává i lásky k ženě, aby své existenci dal ten nejvyšší možný smysl. Je také patrné, že záměrem režiséra bylo, aby měl příběh přesah do dneška. Proto například, když zaznívá z úst mocných věta „vždyť jsou to jen pouhá slova“, připomíná to i tu dnešní devalvaci obsahu a významu slov. V kontrastu s Jeronýmovým přesvědčením a odhodláním jít za Pravdu i na smrt, vyznívá chování jeho oponentů téměř bizarně a jen to dotvrzuje skutečnost, že se doba v tomto směru vůbec nezměnila. V případě Jeronýma Pražského nechtěli tvůrci jen oprášit nějakou zapomenutou osobnost českých dějin, ale také připomenout, že v historii Čech a Moravy se už po staletí v principu opakují různé klíčové události a je na každém člověku zvlášť, jak se k nim v daném okamžiku postaví. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (43)

yakoob 

všechny recenze uživatele

Oceňuji za jakých podmínek museli tvůrci toto dokudrama natočit. Myslím, že se jim to hezky podařilo. Jeroným si opravdu takový příběh zasloužil. Vetchý tomu dodal ten správný punc. Je cítit, že tvůrcům byla hloubka odkazu blízká. Tak jako u Jana Husa i zde je krásně vidět nejenom základní příběh hlavního hrdiny, ale také tu prohnilost a zkostnatělost katolické církve. Při sledování takových hrdinů víry si pokládám otázku: jaká je moje víra?? Tenkrát za svoje vyznání zaplatili životem. Jak by obstála moje víra v takových podmínkách? Takže příšte J.A. Komenský?? Těším se. ()

Ironfood 

všechny recenze uživatele

Tak tohle se opravdu nepovedlo, ačkoli ze začátku to až tak špatně nevypadalo. Bohužel vše pohřbívá špatný scénář kladoucí zbytečně velký důraz na Jeronýmův náhodný milostný vztah s jakousi Annou. Ten je sám o sobě hodně klišovitý a navíc Annu hraje přespříliš okoukaná Čvančarová. Nečekal jsem zrovna dokument, ale čekal jsem, že se o Jeronýmovi dozvíme víc, než že byl hodný chlapík a že podobně jako Hus bojoval proti nepravostem v církvi. Vlastně to často působí spíše jako nějaká pohádka než jako historický film. Největším pozitivem je asi průvodní komentář komentář v podání Františka Němce... ()

Reklama

ArthasKarfa 

všechny recenze uživatele

Jako student historie musím tyhle filmy obecně považovat za velmi přínosné pro dnešní dobu, ve které nikdo netuší o naší historii skoro nic, i méně známé osobnosti a události se díky invenci České televize dostávají do povědomí diváků s nižší historickou gramotností. Film měl svoje chyby a některé dialogy a události jsou trošku naivní či dokonce zvláštní, ovšem vždycky mě udiví, kolik odborníků na kritiku se ihned po shlédnutí filmu objeví a neurvale okomentují a ohodnotí film, který je dle mého soudu povedený. Rozumím, že ne všem se líbí stejné věci, ale lidé by se měli zamyslet co ve svém životě dokázali sami a pak teprve pouštět žluč ze svých útrob a potřísnit povedené filmy jako byl tento s vynikajícím Ondrou Vetchým. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Jeroným Pražský – druhá pochodeň zinscenovaných kostnických tribunálů. Jeho konec, podobně jako smrt Mistra Jana, není jen důkazem o zvrácenosti středověku, je to především silný, nadčasový příběh o pravdě, o nutnosti hájit ji za každou cenu, i za cenu ztráty vlastního života. Lubomír Hlavsa vytvořil bohužel jen povrchní kaleidoskop nahodilých událostí, kterým zcela nepochopitelně vévodí vedlejší dějová linie s Jitkou Čvančarovou (!). Navzdory tomu nelze nepřipomenout alespoň vynikající herecký výkon Ondřeje Vetchého v roli Jeronýma, věčného rebela, který navenek působí sebejistě a odhodlaně, přestože je vlastně velmi křehký a zranitelný. Odvolávat se v případě tohoto televizního filmu na recenzi Mirky Spáčilové, která je obecně považována za nesmrtelnou tetu blábolivé filmové kritiky, jak kdysi prohlásil Jan Rejžek, je ovšem omyl a nikoliv argument. ()

Gekacuk 

všechny recenze uživatele

Film přesně podle mého gusta. Raději pomalejší tempo, abych mohl více přemýšlet o sdělení, které mi chce film předat. Naštěstí žádná roztřepaná a trhavá kamera. Není to film pro diváky akčních filmů, ale spíše pro lidi, které zajímá historie. Hezké herecké výkony všech. Téma by si ovšem zasloužilo historický velkofilm. Tak možná někdy.... ()

Galerie (36)

Zajímavosti (4)

  • Film vznikl v rozpočtu necelých čtyř milionů korun ve spolupráci Vistafilm Production a České televize. Natáčel se na tvrzi Malešov, hradech Helfštýn a Sovinec či ve skanzenu Řepora. (SimpanzJi)
  • Film Poslední útěk Jeronýma Pražského je volným pokračováním dokudramatu Jan Hus – cesta bez návratu (2015), za který režisér v roce 2016 obdržel Cenu Olomouckého kraje za přínos do kultury. Tvůrci chtěli způsobem zpracování oslovit především mladší generaci a zdůraznit, že máme „zapomenuté“ hrdiny, na které může být náš národ právem pyšný. (SimpanzJi)

Reklama

Reklama