Reklama

Reklama

Epizody(5)

Obsahy(1)

Připravte se na čistou pravdu o britské smetánce. Tato minisérie sleduje Patricka Melroseho od jeho privilegovaného, ale hluboce traumatického dětství, přes těžkou závislost na návykových látkách v mládí, až po konečné zotavení. Minisérie Patrick Melrose, natočená na motivy uznávané románové řady spisovatele Edwarda St. Aubyna, se škodolibě naváží do britské smetánky, zatímco zachycuje děsivou životní pouť titulního hrdiny z jeho hluboce traumatického dětství přes závislost na návykových látkách v dospělosti až po konečné zotavení a spásu. Benedict Cumberbatch (Sherlock) hraje Patricka Melroseho, aristokratického a nehorázně zábavného playboye snažícího se ze všech sil překonat újmu, kterou mu způsobili jeho násilnický otec i matka, jež otcově chování mlčky přihlížela. Děj ryzí televizní ságy, která je vtipná i napínavá zároveň, se dramaticky překlenuje z jižní Francie šedesátých let minulého století přes zhýralé osmdesátky v New Yorku až po počátek třetího tisíciletí v decentní Británii. Každému z pěti románů je v seriálu věnována jedna hodina, přičemž každá z epizod vypráví o několika složitých a náročných dnech v Patrickově životě. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (124)

Eleanor05 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pokud jsem minisérii Broken (2017) nazvala koncentrovanou, ničím neředěnou depresí, pak tento seriál je naprostou ultra depresí. Především druhá epizoda je tak silná káva, že není lehké ji sledovat a přemýšlím, jestli na poli seriálové tvorby pamatuji něco více temného. Benedict Cumberbatch zde ke všemu hraje úžasně, citlivě, lidsky a určitě by si zasloužil nějaké herecké ocenění za svůj výkon. V prvním dílu to sice zase vypadalo jen na "Sherlocka" se vší svou přepjatostí a arogancí, od třetího dílu však vybalí tak perfektně sedící a uvěřitelné herectví, jaké jsem u něj neviděla od komorního dramatu Wreckers (2011). Ačkoli druhý a třetí díl seriálu Patrick Melrose jsou skutečně na hodně vysoké úrovni, problém je, že si série svou zajímavost neudrží až do konce. Zatímco především třetí díl je skvělou kritikou snobského způsobu života (kterému se nevyhne ani sestra královny Alžběty Margaret) se vší prázdnotou, povrchností, absencí všech hodnot a morálky, zbylé dva díly bohužel tak trochu navážou na ten první a pouze "pitvají" hlavní postavu. Další věc, která mi, jako divákovi, vadila, byly obrovské časové skoky mezi epizodami a zaměřování se na nepodstatné věci z Patrickova života, místo těch podstatných (proč se například celý jeden díl díváme na to, jak Patrickova matka odkazuje dům nějaké nadaci, místo toho, abychom třeba viděli, jak se Patrick dal dohromady se svojí budoucí manželkou? Nebo proč se prakticky celý první díl máme dívat na jednu postavu, která fetuje, nebo shání fet? Nestačilo by z fetování, opíjení se a blouznění třeba jen dvacet minut a zbytek vyplnit dějem? atd.). Dále je třeba ocenit odvahu Huga Weavinga hrát tak odporné monstrum, které navíc ztvárňuje natolik sugestivně, že se vám z něj dělá špatně od žaludku, sotva se objeví na scéně. Jennifer Jason Leigh vedle něj působila naprosto průměrně a nezajímavě. /// Patrick Melrose rozhodně není špatný seriál, jeho největším problémem je však nevyrovnanost kvality jednotlivých dílů a možná i problém tvůrců s nejistotou, co chtít seriálem nakonec říci. Benedict Cumberbatch je zde ale skvělý a jsem ráda, že navzdory účinkování v hloupých Marvelovkách a čím dál horším a kýčovitějším Sherlockovi, vzal roli v krátké komorní minisérii, kde může uplatnit svůj talent a doufám, že bude v tomto trendu pokračovat. ()

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

„Of course it was wrong to want change people, but what else could you possibly want do do with them?" Pět epizod ze života narcistního schizoidního alkoholika se sebevražednými sklony. První díl, nejvíce ukotvený v Melrosově roztěkané mysli, připomíná nepolevujícím tempem, množstvím jump cutů, neutichajícím vnitřním dialogem, střídáním pomalých nájezdů kamery a symetrických kompozic s těkavým ručním snímáním hodinový panický záchvat - „koncentrace jako plamenomet“, křeče, třas, myšlenky na sebevraždu. Melrose nechce vystřízlivět a zklidnit se, protože ví, že by se propadl do svého pošramoceného nitra a semlely by jej traumatizující vzpomínky na dětství, které bolí víc než spálená kůže nebo vpichy injekční stříkačky a které přibližuje navenek prosluněný, v jádru skoro hororový druhý díl (s otcem coby obávaným monstrem), přepisující vyznění toho prvního (poprvé jsme se mu škodolibě smáli, podruhé jej litujeme). ___ Patrick je příliš upřímný sám k sobě, aby část svého já dokázal zcela popřít a předstírat, že se mu nic nestalo (tak jako zbytek vyšší společnosti, do které alespoň dle svého původu patří). Drogy a alkohol mu pomáhají odvést pozornost od hlasů a myšlenek v jeho hlavě. ___ Melrosovo odhodlání převzít nad vlastním životem kontrolu, započaté na konci úvodního dílu prvním projevem roky potlačovaných emocí, pokračuje ve třetí epizodě, která je zprvu stejně apatická, pomalá a bez nálady jako člověk zbavujících se svých závislostí. Když je Patrick sám, je nápor vzpomínek nejsilnější. Vyrazit do společnosti pro něj na druhou stranu znamená vidět se s lidmi, kteří jsou stejně nesnesitelní jako jeho otec. Večírek, kam byl pozván, především ukazuje, jak se v aristokratických rodinách opakují tytéž narušené vzorce výchovy, tytéž ponižující rituály nadřazující etiketu lidskosti, tedy něco, čeho se Melrose sám bude snažit mermomocí vyvarovat. Díl vrcholí jednou z nejlépe napsaných, zahraných a rytmizovaných dialogových scén, jaká se kdy na televizních obrazovkách objevila. Melrose se svému příteli svěřuje s nejtemnějším tajemstvím a vyjadřuje touhu stát se nyní, když již víceméně vystřízlivěl, součástí skutečného světa a být něčím přínosný. Obává se ovšem, že pokud odstraní hořkost, zášť, sarkasmus, snobismus a sebenenávist, možná už nic nezbude. Přítel mu navrhuje, aby svůj život zkusil naplnit něčím hodnotnějším, třeba láskou a rodičovstvím. ___ Čtvrtá epizoda, opět se držící převážně Melrosova hlediska, ovšem ukazuje, že ani v případě, že se obklopíte hodnotnými lidmi, nemusíte začít věřit, že sami máte nějakou hodnotu. Melrose se tolik snaží uchránit své potomky před rodinným prokletím, až znovu padá do deprese a závislosti. Jeho syn sice není zneužíván, ale přesto se ocitá v podobně nejisté a stresující pozici jako ve stejném věku Patrick. Poslední epizoda ukazuje další cyklus vysilujícího boje se sebou samým a zároveň jeden životní cyklus uzavírá, když Melrose nechává po otci pohřbít také matku. Jeho sílící a zase ochabující víru, že už se dokáže udržet na vlastních nohou, vyjadřuje střídání dvou příběhových rovin, dvou pohybů (propad do nitra a pohyb vpřed). Pokud bude chtít uspět, bude se muset zbavit závislosti nejen na drogách a alkoholu, ale také na otci, matce a všem ostatním, co jej determinovalo, stát se nezávislým na představě o tom, jaký život by měl vést a kým by měl být. Díky přesnosti, nadhledu a vnímavosti, s jakou série jeho boj plný vzestupů, pádů a opakování vykresluje, má zhlédnutí všech pěti dílů podobné účinky jako psychoterapie. Velmi zábavné, velmi temné, velmi silné, prozatímní vrchol letošní hrané televizní tvorby (a pravděpodobně i Cumberbatchovy kariéry). () (méně) (více)

Reklama

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Tohle je hrozně silná věc. Na první pohled upoutá fantastická kamera, v níž se různé druhy snímání mění podle duševních stavů hlavního protagonisty, ale neméně skvělej je i perfektní soundtrack. Rozhodně bych vypíchnul maskéry, kteří dokázali uvěřitelně postaršit jak Cumberbatche, tak i Jennifer Leigh a fantasticky nesnesitelného Pipa Torrense. Především je to ale herecké odstínění různých poloh hrdiny v podání Benedicta Cumberbatche, co tomu dodává potřebnej drive. Ať už je Patrick Melrose sžíravě sarkastickej, v rauši, roztřesenej na odvykačce nebo o samotě zhroucenej, budete mu to zobat z ruky. Tady opravdu dokazuje, jak silnej hereckej rejstřík má. Tahle minisérie rozhodně není pro slabý povahy - budete střídavě naštvaní, zhrození a stočení v křečích smíchu. Je to emoční horská dráha, kterou stojí za to absolvovat. ()

hanagi 

všechny recenze uživatele

Mít za tatínka degenerovaného zvrhlého šlechtice a za maminku zazobanou chudinku posedlou záchranou světa - hmm, tak to dává tušit, že dětství jejich potomka zřejmě nebude zalité slunečním jasem. Jediné, čím Patrick ani v dospělosti nestrádá, jsou finance, a tak jeho drogová jízda nemá žádná omezení a může si prakticky dovolit cokoliv. Jenže dostat svůj život pod kontrolu je tak zatraceně těžké. ()

petikacka 

všechny recenze uživatele

Benedikt je obzvláště v prvním dílu, naprosto geniální. Ty jeho drogové tripy jsou prostě šílené. Musím přiznat, jsem uvažovala jestli se mám dívat dál, protože mi bylo poněkud nevolno. Nicméně jsem pokračovala ve sledování  a naštěstí už to nebylo, tak vyhrocené i když... Ne nadarmo se říká, že dětství jednoho poznamená na celý život a prachy samy o sobě nikoho šťastným neudělají. Zde se to názorně předvádí s tím pravým břitkobritským suchočerným a sarkastickým humorem až jeden neví jestli se má smát, řvát nebo zvracet. Jooo, nevyřešené vztahy s rodiči dají jednomu zabrat a nést si břemeno nenávisti celý život na hrbu bez toho, že jste jej schopni zahodit, je strašně těžké i pro tři, natož pro jednoho. Patrick mi, aniž bych o to stála, otevřel staré rány a proto je pro mě, tak naprosto uvěřitelný a to se jeden ani nemusí narodit se stříbrnou lžičkou v puse.  Za mě 100% ()

Galerie (74)

Zajímavosti (4)

  • Mladý Patrick Melrose, kterého hraje Sebastian Maltz, má tmavě hnědé oči. Dospělý Patrick má však modro-zelené oči. (tedvidek94)

Související novinky

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Reklama

Reklama