Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Vlastimil HálaHrají:
Lubomír Lipský st., Jiřina Bohdalová, Iva Janžurová, Marie Rosůlková, František Filipovský, Jan Libíček, Josef Hlinomaz, Karel Effa, Lubomír Kostelka (více)Obsahy(2)
Učitel Georg Camel ze Springtownu marně usiluje nejen o pozornost žáků k veršům Shakespeara, ale také o pozornost šéfredaktora místního časopisu k básním, které píše. Rád by upoutal i redaktorku společenské rubriky Sabrinu. Vše se změní, když u dveří do bytu najde mrtvolu doktora Portera, otráveného lupiči kvůli šeku na milion dolarů. Nechápající učitel se nečekaně ocitá uprostřed bláznivého boje o peníze, který svádějí gangsterská banda ze San Boniga, v čele s Josém Antoniem a michiganská banda, kterou vede mladá Kate Draixová. Obě jsou přesvědčeny, že George má šek a snaží se ho získat. Obě za něj zaplatí kauci, když ho policejní komisař Brooks zatkne a obviní z vraždy. Muž je sice na svobodě, jeho trable však teprve začínají. V domě, ve kterém bydlí, se totiž ubytují členové obou gangů. Učitel si zatím užívá nečekanou popularitu vraha. Všichni ho znají, někteří se ho bojí, někteří si ho začali vážit a Sabrina, která ho dosud přehlížela, je jím okouzlena. Jenže praktiky padouchů jsou značně nevybíravé, a tak téměř kdykoli otevře dveře, vypadne z nich nějaká mrtvola. Do městečka se mezitím sjíždějí policejní posily a zabijáci. Ti se postarají o dostatek mrtvol, které mohou být připsány na vrub nic netušícího učitele. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (496)
"Studoval jsem dálkově." "Jo, a na jakou vzdálenost?" Další z legendárních starých ztřeštěných komedií se spoustou nezapomenutelných a stále používaných hlášek s fiflajícím Josefem Kemrem v čele (před nějakými patnácti lety vycházel punkový časopis který se jmenoval FAFOFIF - že to je podle fiflajícího Kemra a nefiflavě se ten časopis jmenuje ČASOPIS, mi došlo až tak před třemi lety), na které se však asi podepsal už čas, protože mi dneska připadá strašně zdlouhavá, místy nudná a některý vtípky až trapný. Dobrý je každý Kemrův výstup, Rosůlková, Filipovský závěrečná přestřelka a několik dalších vtípků (role Bohdalky mi naopak připadá dost trapná) ale mezi desítku nejlepších starých českých komedií bych to asi nezařadil. Ručník končí, ručník končí. ()
Nejen pan Vorlíček, ale i Oldřich Lipský točil výborné a nezapomenutelné komedie, které určitě patří ke skvostům československého filmového průmyslu. Tahle patří k těm bláznivějším a opravdu hodně povedeným. Je to výborná parodie na kriminální filmy. Nezapomenutelnou figurkou byl pan Kemr, který se neustále sháněl po ztraceném šeku. Velká porce filmové zábavy, která nenechá v klidu vaši bránici. ()
Tenhle neskutečně crazy počin patří k těm, které by nám měl závidět celý svět a kvůli nimž by naše malá republi(č)ka měla být známá jako jedna z nejproduktivnějších a nejoriginálnějších líhní komediálních a parodických filmových vajec na Zemi. Každý herec, každý řádek scénáře, každé filmové okénko, každá Saudkova kresba, každá Hálova nota... Všechno je prostě TAK dokonalé a neomrzí to snad ani po tisícím vidění. ()
Jak tenká je hranice humoru a trapnosti. Tvorba Oldřich Lipského se pohybuje od s citem propracovaných skvostů jako Limonádový Joe, Happyend a později Adéla ještě nevečeřela a Tajemný hrad v Karpatech až po tuto prolidovou řachandu s nabubřelým aranžmá, nehrajícími herci a recyklovaným humorem, která předstírá rafinovaný koncept v podobě několika Saudkových kreseb, za nimiž už se neskrývá zhola nic. Ten film nebyl pro mne. Měla jsem ho vidět přinejmenším o dvacet let dříve. Pokud vůbec. ()
Pro mě srdcovka a jeden z nejsympatičtějších zástupců žánru české crazy komedie, který vtipně paroduje západní gangsterky. Díky hereckému obsazení, kdy režisér Lipský využil přirozeného komediálního talentu Bohdalové a Janžurové i typově dokonalého Lubomíra Lipského v roli naivně důvěřivého George vznikla taškařice, která mi ani s přibývajícími léty a zvyšujícím se počtem repríz nezevšedněla. V poslední třetině sice už filmu poněkud dochází dech, ale i tak výsledný dojem stačí na plnou palbu a 90 % celkového dojmu. Jak pro mě hlášky nejsou měřítkem kvality nebo oblíbenosti filmu, tady si je vyloženě užívám. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (19)
- Když se Oldřich Lipský s Milošem Macourkem pustili do psaní scénáře podle detektivky jugoslávského spisovatele Nenada Brixyho "Mrtvým vstup zakázán", pomýšleli na komedii. Že jim z toho ale vyleze taková parodie, sotva tušili. Očití svědkové tvrdí, že Brixy byl po pražské premiéře šokován až rozladěn. Z románu toho ve filmu příliš nezbylo. Když ale viděl divácký ohlas, uznal, že film je dobrý. (alonsanfan)
- Podoba prezidenta fiktivního státu Bonzanie s Ludvíkem Svobodou, tehdejším prezidentem ČSSR, není náhodná. Je to jedna z narážek kreslíře Káji Saudka. (Chegi)
- Film zostal bez pozornosti odborného a bežného tisku. Snímke so zvláštnym prepojením dvoch žánrov nevenovali svoju pozornosť ani kritici. S nástupom normalizácie sa film na nejakú dobu vytratil z distribúcie. Za rovnakých okolností bol Kája Saudek na vrchole svojich tvorivých síl viacmenej ignorovaný. Bohužiaľ sa po tomto filme k práci na filme už ani raz nedostal. (Raccoon.city)
Reklama