Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Vlastimil HálaHrají:
Lubomír Lipský st., Jiřina Bohdalová, Iva Janžurová, Marie Rosůlková, František Filipovský, Jan Libíček, Josef Hlinomaz, Karel Effa, Lubomír Kostelka (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Učitel Georg Camel ze Springtownu marně usiluje nejen o pozornost žáků k veršům Shakespeara, ale také o pozornost šéfredaktora místního časopisu k básním, které píše. Rád by upoutal i redaktorku společenské rubriky Sabrinu. Vše se změní, když u dveří do bytu najde mrtvolu doktora Portera, otráveného lupiči kvůli šeku na milion dolarů. Nechápající učitel se nečekaně ocitá uprostřed bláznivého boje o peníze, který svádějí gangsterská banda ze San Boniga, v čele s Josém Antoniem a michiganská banda, kterou vede mladá Kate Draixová. Obě jsou přesvědčeny, že George má šek a snaží se ho získat. Obě za něj zaplatí kauci, když ho policejní komisař Brooks zatkne a obviní z vraždy. Muž je sice na svobodě, jeho trable však teprve začínají. V domě, ve kterém bydlí, se totiž ubytují členové obou gangů. Učitel si zatím užívá nečekanou popularitu vraha. Všichni ho znají, někteří se ho bojí, někteří si ho začali vážit a Sabrina, která ho dosud přehlížela, je jím okouzlena. Jenže praktiky padouchů jsou značně nevybíravé, a tak téměř kdykoli otevře dveře, vypadne z nich nějaká mrtvola. Do městečka se mezitím sjíždějí policejní posily a zabijáci. Ti se postarají o dostatek mrtvol, které mohou být připsány na vrub nic netušícího učitele. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (496)
-"PANÍ, NEŠLO BY NĚJAK ZAŘÍDIT, ABY MĚ TADY NIKDO NEVIDĚL?" -"A PROČ? VČERA JSI LÍBAL KDEKOHO V BARÁKU." -"JÉŽIŠMARJÁ." Taková kadence hlášek, vtipů a narážek na americký komiksy a gangsterky se jen tak nevidí a vůbec se divím, že takový film s ryzí americkou tématikou vznikl na začátku samotné normalizace. Nejlepší komediální role Lubomíra Lipského a Marie Rosůlkové. A kde jinde můžete vidět Stellu Zázvorkovou jako šlapku, Josefa Kemra bez zubů, Karla Effu jako majitele baru Kochba (nebo tak nějak), Františka Peterku jako mafiánského majitele nožířství a Jiřinu Bohdalovou na vrcholu své filmové půvabnosti. "JÁ KDYŽ VIDÍM TY VAŠE OBRÁZKY, TAK MÁM CHUŤ NĚKOMU DÁT HERDU." "A BYLO TO BONG!" ()
Tenhle neskutečně crazy počin patří k těm, které by nám měl závidět celý svět a kvůli nimž by naše malá republi(č)ka měla být známá jako jedna z nejproduktivnějších a nejoriginálnějších líhní komediálních a parodických filmových vajec na Zemi. Každý herec, každý řádek scénáře, každé filmové okénko, každá Saudkova kresba, každá Hálova nota... Všechno je prostě TAK dokonalé a neomrzí to snad ani po tisícím vidění. ()
"Dámy a pánové, masový vrah pan Camel, právě zavraždil tři pány z orchestru. Nelíbilo se mu, jak hrají." Tak tomu říkám celebrita. Panu Camelovi prostě stačí otevřít dveře a vypadne mrtvola. To by samo o sobě nebylo až tak vtipný, ale pan Gogo musí pobavit každýho, Ručník konverzující s Mýdlem nepostrádá tradiční policejní kouzlo a ten jedinečně artikulující gentleman, který by každého roffílel na fufky, se prostě stal kultovní postavou. A to nechci zapomínat na holčičí bitku v pěně, na huhukoktejl, na spor o vedení řezu ani na dálkový studium na vzdálenost Brazílie - Nový Zéland. Tento snímek si prostě zaslouží titul ujetá hovadina, který mu tímto propůjčuju. ()
nostalgické -5* Tahle komedie vždycky patřila mezi mé oblíbené a její komiksové zpracování mi přišlo už v mládí velmi originální. Bylo to hlavně tím, že první podobně ztvárněný film Kdo chce zabít Jessii? se nevysílal před revolucí – že by trezor? Vystřídal se tu tehdejší komediální herecký výkvět a Miloš Macourek napsal zábavný scénář plný parodický narážek na detektivky a gangsterky. I když tu nemá tolik hodnocení, tak ji nejspíš skoro každý viděl, tak nemá smysl se nějak rozepisovat. A i když už jsem ji dlouho neviděl, tak si nejspíš stále nejvyšší známku zaslouží a je zdrojem spousty nezapomenutelných hlášek. [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 0 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 3 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 3 /// ART: 0 /// STYL: 2 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] … A zase nutné BLÁBOLENÍ u kratších komentářů nakonec, kvůli zdejšímu omezujícímu pravidlu pro recenze (vysvětlení najdete v mém deníčku) ... BLA BLA BLA BLA BLA BLA ()
Macourek a jeho krváky s povolenou dávkou čuňačinek. Po Vdově a Einsteinovi sestupuji ještě o patro níž, ke Čtyřem vraždám. Ukrutná třeskutost. V nějakých patnácti letech mě to ohromně bavilo („Dej fem ten fek!“), dnes mohu jen podepsat, co píše Amirgal. Patlanina i ve srovnání s jinými soudobými macourkovštinami. „Reálie“ jsou sice stejně čupr jako v nejlepších Lipského parodiích, komiksový Kája Saudek se k tomu snad tématicky hodí, ale dohromady to moc nešlo, o reklamních vsuvkách nemluvě. Dějová logika k pláči, parodičnost na úrovni Teletele (tedy taková, která si vystačí s ukazováním přehnaných typikálií), zuby spadnuté do polévky, hlasitě pérující nože v zádech, zoufalí školáci. Nutno srovnat se starším Kdo chce zabít Jessii (Macourek+Vorlíček): zatímco tam se v „reálném“ světě objevují zhmotnělé komiksové postavy, tady je zřetelný pokus o transformování reality do komiksu, tedy o zfilmovaný komiksový formát jako takový (čímž nemyslím saudkovské náhražky scén, které by byly moc drahé, ale bezprostřednost všech akcí a událostí – výjevů). Janžurová coby mistr převleků není vůbec špatná, bestie Bublina L.L. docela sedí, hoši z Michaga i ze San Boniga rovněž. Postavy jsou vůbec velmi dobře obsazeny (jen tu Bohdalku jsem tady nikdy moc nepochopil), krutými hláškami se nešetří a Zázvorková coby barová kurva je prostě unikát. Trvalou hodnotu má však jen písňová složka, totiž Eva Olmerová s Koptovým textem „městem táhne sex“, jakož i nová vlna z Newyorteku – to můžu. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (19)
-
Vo filme sa objavia časti z rôznych komiksov Káji Saudka: "Pepík Hipík", prerábky stránok z komiksu o Muriel, dokonca jemnejšia varianta z komiksu "Kdo by nezabil bestii". Nadšenie zo Saudkových kresieb bolo tak veľké, že počas premietania filmu niektorí z fanúšikov fotili jednotlivé kresby. Taký vzťah k tvorbe kresliara zdieľali aj premietači, ktorí vystrihovali jednotlivé okienka s kreslenými pasážami. Vo filme sa prvýkrát objavili fragmenty z druhého komiksu o Muriel, ktorý tiež nebol nikdy vydaný, "Muriel a oranžová smrť".
(Raccoon.city)
- Jan Libíček (policejní komisař Brooks) celé natáčení doslova protrpěl. Měl velké zdravotní problémy, trpěl silnou cukrovkou, měl nemocné ledviny a denně spolykal několik prášků proti bolesti, které navíc zapíjel pivem. „Nevěděl už kudy kam. Strašně trpěl. Byl tak zoufalý, že si i občas dal toho panáčka. Myslel si, že tu bolest pak nebude tolik vnímat,“ prozradil scenárista. „Maruška Rosůlková s Františkem Filipovským mu marně domlouvali, ať jde okamžitě do nemocnice, že zdraví je přednější. On se ale lékařů bál, odmítal jejich pomoc,“ dodal Miloš Macourek. (alonsanfan)
- Když se Oldřich Lipský s Milošem Macourkem pustili do psaní scénáře podle detektivky jugoslávského spisovatele Nenada Brixyho "Mrtvým vstup zakázán", pomýšleli na komedii. Že jim z toho ale vyleze taková parodie, sotva tušili. Očití svědkové tvrdí, že Brixy byl po pražské premiéře šokován až rozladěn. Z románu toho ve filmu příliš nezbylo. Když ale viděl divácký ohlas, uznal, že film je dobrý. (alonsanfan)
Reklama