Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Luděk Sobota, Marta Vančurová, Věra Ferbasová, Josef Dvořák, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Karel Novák, Václav Lohniský, Eva Fiedlerová, František Husák (více)Obsahy(1)
Pod námětem a scénářem komedie Oldřicha Lipského Jáchyme, hoď ho do stroje! z roku 1974 najdeme poprvé jména oblíbené autorské dvojice Ladislav Smoljak – Zdeněk Svěrák. V té době už byli oba známí jako autoři zábavných rozhlasových pořadů, právě se připravovali na osmou sezónu stále populárnějšího Divadla Járy Cimrmana, v menších rolích se objevili i na filmovém plátně, ale svoje skutečné úspěchy měli tehdy ještě před sebou. Hlavním hrdinou jejich prvního filmového příběhu je nesmělý mládenec František Koudelka (L. Sobota), který uvěří tomu, že bude mít zaručený úspěch v životě, bude-li se řídit kondiciogramem, „vědecky“ sestaveným přehledem svých šťastných i kritických dní. Až po mnoha letech se dozví, že kondiciogram, podle kterého žil, byl určen jeho jmenovci. Mezitím však zažije hodně perné chvíle a neskutečná dobrodružství… Dnes již legendární komedie je jednou z nejlepších, které byly u nás v neveselých časech normalizace natočeny. Dala velkou příležitost komikům nové generace – skutečně úspěšný filmový start zde zahájili Josef Dvořák a Luděk Sobota – ten se na dlouhá léta etabloval do rolí nesmělých až přihlouplých mládenců. Úspěchu napomohl samozřejmě i vynikající scénář, který rozvíjí kaskádu komických situací, a rovněž skvělá režie, která nevynechala jedinou příležitost rozesmát diváka. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (756)
Úspešná komédia z autorskej dielne Smoljak-Svěrák-Lipský, vydarené herecké obsadenie, dokonca aj Luděk Sobota ešte na hranici znesiteľnosti. Zľudovené hlášky, vynikajúce epizódy. Takže prečo vlastne "iba" tri hviezdičky? Na objasnenie stačí vidieť tento film napríklad päťkrát v päťročných intervaloch. Televízie nám ho pritom ponúkajú omnoho častejšie. Po niekoľkých reprízach zistíte, že hlášky prestávajú byť bombovými a do popredia sa derú hluché miesta alebo tie epizódky, v ktorých to trochu škrípe. A nakoniec, dať štyri hviezdičky by znamenalo poškodiť iné komédie, ktoré si to určite zaslúžia viac. ()
Tuhle jsem měl nádherný den - probudil jsem se na peřině přikrytý polštářem, cestou do koupelny uklouzl po hadovi, který bráchovi utekl z terárka, při snídani se mi v kakau udělaly žmolky a náš volnomyšlenkářsky vychovaný kocour olízal všechnu Nutellu z mého pečlivě namazaného rohlíku, když jsem v zoufalé křeči zastavoval tekoucí záchod. Rozhodl jsem se proto, že pro jistotu nevystrčím čumák z domu. To jsem ovšem netušil, že ten den budu česat jablka u babičky a spadnu ze stromu, že budu sekat trávu a urvu při tom madlo sekačky, že budu na zahradě pěchovat zelí do kádě a utopím v ní hodinky, a že si pak budu chtít klíčem od garáže odemknout hlavní vchod tak dlouho, až se ozve "a do prdele!" Mít tenkrát Jáchymův kondiciogram, ušetřil bych. Sebe, druhé i prachy. ()
Filmový debut scénáristické dvojky Svěrák-Smoljak se nese ve znamení kvalitní crazy komedie a také křečovité snahy udělat vtip za každou cenu. Jáchym se snaží být nasycený gagy, ale v té záplavě nedotažených pokusů a náběhů se člověk přeci jen trochu ztrácí. Přesto Donald, Chocholoušek a STS Chvojkovice Brod patří dnes neodmyslitelně do českého kulturního kánonu a ačkoli Jáchym nedosahuje kvality mnoha pozdějších okusů cimrmanologické dvojky, pořád se na něj dá dívat s úsměvem a bez pocitu trapnosti. A vizionářská karikatura autoservisu, kde se zaměstnanci sledují prostřednictvím průmyslových kamer a dohlíží na ně starostlivý psycholog... jó, ta dneska sedí. ()
To jsem se asi nostalgicky ustřelil. Zkouknutí po mnoha letech mi dalo těžce zabrat. Je sice fajn, že celý ten film znám nazpaměť, ale je prošpikován mnoha trapnostmi, že to vtipné trochu zapadá. A přitom třeba taková Vesnička si tu kvalitu udržela a baví mě stále naplno. Tohle jsem jako menší hltal a zbožňoval a dneska jsem zíral speciálně na postsynchrony nebo některé herecké výkony - vedoucí judistů? Já vím, slušnej oddíl, ale třeba ten první souboj se Sobotou? Kdyby ty kultovní Donaldoviny nepohřbil například "dnes na mě všechno padá"...hahaaaaaaa, tak bych byl asi o dost spokojenější. ()
Velmi vtipná podívaná, ale na komerčních stanicích u ní funguje otravný kolovrátek, takže jediná rada je po pěti (u někoho možná po deseti) reprízách nemilosrdně ignorovat. Fajnový Luděk Sobota se vyčerpal jedním filmem a to je taky problém snímku. Smoljak a Svěrák film zkrátka přecpali tolika hláškami a dvojsmysli, že je místy až teatrální. Ale možná to přijde jen mně... ()
Galerie (13)
Zajímavosti (99)
- Pri písaní došlo k významnejšej zmene v scenári, ovplyvňujúcom režijnú a výtvarnú koncepciu filmu, vrátane rozšírenie niektorých scén. Za neskoré dodanie dodatkového plánu informujúce o týchto zmenách vedenia bola výrobná skupina filmu pokutovaná. [Zdroj] (Raccoon.city)
- Natáčanie filmu muselo byť urýchlené, pretože väčšina štábu, vrátane režiséra Lipského, mala pracovať na sovietskom koprodukčnom filme Cirkus v cirkuse (1975), ktorého termíny boli záväzné, preto musel byť film dokončený v stanovenom termíne. A to aj napriek tomu, že bol film nasadený do výroby v júli, muselo sa natáčať aj v jesenných mesiacoch, keď sa filmári stretávali s krátkymi dňami a nepriaznivými svetelnými podmienkami a pre dokončenie boli výrazne prekročené limity nadčasových hodín a tiež výdavky na osvetlenie. [Zdroj] (Raccoon.city)
- Recenze v Rudém právu (19. 9. 1974) z pera Jiřího Hrbase mimo jiné pravila: "Od debutantů očekáváme nové, neotřelé nápady - a to zvláště v žánru tak citlivém, jako je komedie a veselohra. I filmová veselohra v socialistické kinematografii musí jít stále dopředu. Nesmí ovšem zapomínat na své společenské poslání. (...) Ale povšimněme si toho, proč nebylo nově a lépe zužitkováno inspirační dědictví a proč se tvůrci smířili s tím, že vlastně jenom oprášili starou divadelní a filmovou frašku. (...) Nové je tu pouze to, že vše je zasazeno, ale jenom vnějškově, do věku počítacích strojů. Hrdina filmu, svérázný František, kterého představuje Luděk Sobota, se vlastně v příběhu vůbec nemění. Přesně podle zákonů staré frašky pouze prochází situacemi a svou přítomností vrší i komplikuje situační komiku. (...) Komedie o tom, co zavinil počítač, nás pobavila, ale přece jenom nadále nevystačíme jenom s estrádou a jakousi formou frašky jakoby v přestávce mezi ostatním programem." (NIRO)
Reklama