Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velká výpravná pohádka o chlapci, jehož touha napravovat lidskou špatnost byla silnější než moc samotného pekla... Kořenářka Apolena nalezne v žitném lánu odložené novorozeně. Vezme ho k sobě a dá mu jméno Žito. Ten vyroste v mladíka s citem pro právo a čest, a proto - než by sloužil u krále jako výběrčí daní a zrazoval tak svou spravedlivou povahu - skončí v jeho stájích. Tam se seznámí s královou schovankou, princeznou Adélkou. Kromě princezny najde ale v Žitovi zalíbení také čertice Filištína, která se rozhodne získat jej stůj co stůj. Nabídne mu proto bohatství a moc, ovšem nic z toho by nenabyl poctivou cestou. Navíc, na vysněnou Adélku si začne myslet i králův správce Neklan. Odolá Žito svodům a nástrahám pekla? I přes to, že by to znamenalo nebezpečí pro Apolenu s Adélkou? (Česká televize)

(více)

Recenze (592)

UncleG odpad!

všechny recenze uživatele

Ukázka, jak filmařsky funguje pan Zelenka: Scéna 1: Peklo. Žito hovoří s čertem a čerticí. Čert pronese monolog a zmizí v trikovém kouři. Žito položí otázku. Čertice odpoví a zmizí v trikovém kouři. Dialog se uzavírá. Scéna trikem končí. Scéna 2: Přeneseme se na 10 sekund na jiné místo, kde se děje cosi, co nedává moc smysl. Sdělení nula. Scéna 3: Skáčeme zpátky do pekla, kde Žito jakoby nerušeně debatuje s čerticí, jakoby jejich debata před deseti sekundami neskončila. Mám pocit, že za tohle se na filmařských školách vyhazuje od zkoušek. Jinak ano, pohádka je kolosálně nudná. Na "ústředního paňáka" se v podstatě nedá dívat, aniž by člověku samovolně neodumřelo půl milionu mozkových buněk. Celé je to děsivě tupé, prázdné. Pobavila mě ale příšerná dokreslovačka hradu. "Hudba" (ehm) k nevydržení. Tak jo, Zelenka. Zase ses předved. ()

Helo 

všechny recenze uživatele

Málokdy se mi stává, abych si u filmu tak moc přál, aby už byl konec. A to jsem na to byl docela zvědavej po článku, kde tvůrci prohlašovali, jak to je epická a výpravná pohádka se spoustou efektů, skvělých kostýmů a ještě skvělejších kulis. No, dostali jsme obyčejný kostýmy, který by v některých případech tak odpovídaly tomu, že si je někdo vyrobil na svůj první LARP a pak je radši daroval ČT, aby měl ve skříni místo na nějakej lepší. Speciální efekty jsou tu zastoupený "úžasným" čertovským teleportovacím kouřem, čertovským Sauronovým okem a - konečně! - dvouma půlsekundovýma záběrama na hrad přimalovanej pomocí Malování od Microsoftu (ale bezpochyby toho novýho co umí i 3D!). O hereckých výkonech, který zachraňuje asi tak jen Kříž, Liška a Polívka ani nemluvě. A scénář? Respektive děj celý pohádky? To je jedna velká tragédie! ()

Reklama

troufalka 

všechny recenze uživatele

Já bych Žita zas tolik nezatracovala. Pravda, mladí herci spíš deklamují, nuž hrají, jak umí, ale chybí jim přirozenost. Starší mají zase sklon k přehrávání, Právě Pavel Kříž má v sobě jakousi škatulku na zloduchy, střihá je jako přes kopírák. Tatiana Vilhelmová má také tendence někdy zbytečně přitvrzovat, ale to bych nechala stranou, u jejich rolí se to dejme tomu hodilo. To co nesedlo, je příběh sám. Chybí přímočará linka, tím rozkošacením zbytečně narostla stopáž. To, že to má být komedie jsem se dověděla až z profilu. Pohádka nemusí být zároveň komedií, ale když už jí má být, čekám nějaké komické figury (aspoň jednu!!), komické situace a komické dialogy. Nic z toho se bohužel nekonalo. Pobavila mě čertovská televize, ale nezasmála jsem se ani jednou. Na rozdíl od ostatních mě zaujaly zpěvy! Nevadilo mi moderní zpracování, spíš to, že nebyly dostatečně zakomponovány do celé pohádky. Možná by se pohádky ujala lépe jako muzikál. Jakoby se pan režisér nemohl rozhodnout, ke kterému žánru se má vlastně přiklonit. Velikou záhadou mi zůstává obsazení. U Jiřinky ne, tu Zelenka obsazuje do svých kusů automaticky. Ale zarazil mě věkový nepoměr mezi otcem králem (80) a dcerou princeznou (21). Pochopila bych to, kdyby šlo o hlavní téma - starému králi se narodí dcera na stará kolena dcera, leč jinak to postrádá smysl. Copak máme málo potenciálních tatínků králů kolem padesátky? Nebo obsazuje Zelenka výhradně své kamarádky? Kromě zmíněných zpěvů má pohádka pěkné lokace a kostýmy. Nebude patřit k nejoblíbenějším, ale do odpadkového koše také nepatří. Moc bych si přála vidět zase jednou českou pohádku, která není překombinovaná, vykouzlí úsměv na tváři a pohladí nejen děti, ale i nás dospěláky. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

10 z 9 marxistů like this. Moderní marxistická agitka, kdy můžete bez důkazů kohokoliv obvinit a dokonce potrestat za domnělé křivdy. Nelíbí se ti vetešník? Šup, potrestat! Nelíbí se ti lichvář? Pryč s ním! A kam zmizel mlíkař? (Abych citoval Skřivánky na niti.) Žánrový mišmaš (je to muzikál, nebo pohádka?) s nevěrohodnými hereckými výkony, kde zvláště mezi ústřední dvojicí to skutečně nijak nejiskří. Četl jsem někde přirovnání k mladému Neckáři v Šíleně smutné princezně - ale ten tam byl jak rtuť, ne kmínek, který, kam postavíš, tam stojí. Navíc se jemu a Vondráčkové ten vztah dal věřit. Tady princezna až na pár nijakých náznaků trpně stojí a buď se zamilovaně usmívá, nebo mračí. Představitel Žita pak má charisma leklé žáby, skutečně to jinak nemůžu pojmenovat, To i ten český Belmondo (kdepak je mu konec?) dokázal alespoň nějak zaujmout. Navíc je zde řada logických i tematických lapsů včetně chyb skriptu. Například - když princezna jede v kočáře pro vyhozeného Žita, kde přespal kočí? Jak to, že se na dvorku objevila kára s oslem, když o ni v říši zla a na louce Žito přišel? Kdo nebo co jsou hraběnky (množné číslo), za kterými král dochází? Nějaké mnohoženství? Proč neposlušný voják nedostane rajóny, vytírání hajzlů nebo samotku ve vězení? Fakt bylo nutné naznačovat, jak Žita těší, že přes noc bude princezna spát u něho doma? Trochu perverzní, ne (na pohádku)? Proč chybí scéna, jak čert vzal správce do pekla, která podle vyprávění má být jednou ze stěžejních? To s tím tvrzením, že je zloduch čistý jako lilie, odkazuje na Kalouska? A to o tom nepoctivém správci tedy pak na Babiše? A král, který věří proradným rádcům, na Zemana? Jak se v pohádce vlastně projevuje dobro, když nakonec zjistíme, že VŠICHNI v podhradí i na hradě mají hříchy? Jako zase odkaz na "Všetci kradnú"? Proč není rozvinuta myšlenka zneužití dobrého úmyslu ke zlu věci? Proč jsou dialogy tak zoufale nevtipné, i když se o vtip pokoušejí? Proč postava rádce tak moc připomíná Závist z Nesmrtelné tety (včetně alter ega v podobě Renče)? Jak může kámen v jeskyni kouzlit, když ho PŘED kouzlením viděla princezna? A vůbec, proč si Žito vůbec zcela poprvé sundal kámen z krku kvůli kotěti a nechal ho ležet daleko od sebe? Když máte cennou věc, dáváte na ni zvlášť bacha. A vážně mám věřit, že si v pekle jedna čertice může dělat, co chce, a Lucifer na nic nepřijde, dokud mu to někdo zatepla nedonese? Jinak mne docela mrzí, že to nemá se středověkým kouzelníkem Žitem a jeho příhodami nic společného. ()

flanker.27 odpad!

všechny recenze uživatele

Kouzelník Tráva. No, dalo se to čekat, to si soudruzi přiznejme. Splnili jsme plán, ale jen proto, že jsme si laťku položili zatraceně nízko... Představte si všechno, co je na novodobých pohádkách špatně. Přesně to samé najdete i zde. Dialogy strašné, herecké nevýkony k uzoufání, celek naprosto nevěrohodný. Hlavní postavák (nikoli hrdina) je nejasné sexuální orientace, všemu se vyhýbá, simuluje a podvádí, a to ani ne tak vtipně jako Švejk, přesto princeznu (Anna Kadeřávková je jediné pozitivní světýlko tohoto díla) uhrane na první pohled. Za drzost je "velmi zlými" nadřízenými potrestán pouze tím, že ho odvezou domů. To panečku zasluhuje peklo. Věci se přihodí prostě proto, že to tak scénárista chce, kdo se na obrazovce objeví, je tou nejprimitivnější a nejotřepanější karikaturou své "profese" (zlý rádce, dobrá kořenářka...). Děj je vlastně jen slepenec několika epizodek násilně na sebe naroubovaných, tím pádem mu chybí spád, jediná myšlenka, která se tam snad rýsovala, tedy možnost zneužití moci v touze dělat spravedlnost, byla ihned zašlapána do země a pokusy o humor by rozplakaly i notorického cynika. A abych parafrázoval Světáky, nejhůř mi bylo, když začala hudební čísla. Pamatujete tu nádhernou scénu z Jak se budí princezny, kdy princezna hraje na loutnu a v okně naproti princ na flétnu? To je ukázka, jak dokonale přirozeně vpravit do děje hudbu, bylo to romantické, naprosto to tam sedlo. Ne, tady se najednou všichni seberou a začnou falešně recitovat špatné verše a k tomu hraje podřadná hudba. Filmaři zjevně považují děti za chovance z Liškova - totiž z Jedličkova - ústavu. To, že tenhle patvar ČT ohraničila Werichem a Třemi oříšky, je jen důkazem toho, jak ti páni televizní sami své nové tvorbě nevěří a musí si takhle nasrané štědrovečerní diváky udobřovat. To je fakt takový problém napsat normální postavy, smysluplné dialogy a trochu zajímavý děj? Asi jo, páč nás o tom každoročně přesvědčují. Sám Zelenka se před pár lety vyjádřil, že je pohádka mrtvý žánr. Pak se naskýtá otázka, proč se na to tedy nechává najímat. Jinak nemá samozřejmě pravdu, jen to nesmí dělat hlupáci. P. S. Strašnosti Slíbené princezny dosaženo sice nebylo, ale jen proto, že to nebylo vulgární. Na jednu hvězdu by tam museli obsadit aspoň Landu. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (4)

  • Natáčelo se na hradě Křivoklát. Točilo se 26 dní. (mar48)

Reklama

Reklama