Režie:
Sam MendesScénář:
Alan BallKamera:
Conrad L. HallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Peter Gallagher, Allison Janney, Chris Cooper, Scott Bakula, Sam Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 666)
Jmenuji se Lester Burnham. Tohle je má čtvrť, tohle ulice a tohle je můj život. Je mi 42 let. Než uplyne rok, bude po mě. Ale teď to ještě nevím. . Tam v tom domě za červenými dveřmi žije muž, o kterém si vlastní rodina myslí, že je ubožák. Muž, který má svůj vrchol dne ve sprše, muž, který má pubertální dceru a sebevědomou, úspěšnou ženu. Bohužel v jejich manželství už nekoluje žádná krev. Už několik let. A v Lesterovi se to zlomí! A zjistí, že může překvapit sám sebe.. . Příběh, který třeba právě prožíváte, třeba ho prožijete, nebo ho prožívají lidé kolem vás. Žijí kolem vás divný lidi? A co když jste divný vy? Kdo by někdy nechtěl utéct z reality obyčejnýho života. Kdo by chtěl bejt NEŠŤASTNEJ STAREJ CHLAP? A co vaše děti? Máte děti? Jste schopni si k nim najít cestu? Perfektní scénář, super K.Spacey (hlavně ,,přerod“ z vyhaslého muže na chlápka, který nemá co ztratit), A.Bening (mrcha?, která dokáže být sexi a stejně tak nesnesitelná), kamera (občas jsme svědky neskutečných záběrů). Film v posledním dějství graduje. Atmosféra plná napětí je dokonalá, jako celej film. A CO JÁ? Na to se mě už dlouho nikdo nezeptal! ()
Pokaždé, když ten film vidím, připadá mi slabší... klouže po povrchu a hraje na efekt, ačkoliv se snaží vzbuzovat dojem, že vypráví o skutečných lidech, jsou jeho hrdinové spíš na jedno místo nahrnuté šablony (feťák, rebel, pozér, hysterická žena s krizí středního věku, chlap, co chytá druhou mízu) bez skutečných charakterů. ()
Film mého srdce. Negativa: žádná Pozitiva: úžasný scénář, přesná hudba i režie a samozřejmě výborní herci: hlavně Spacey můj oblíbenec, ale Beningová (měla dostat Oscara) a Birchová s Bentleyem. A mistrovský závěr - který kupodivu na mě díky komentáři působí spíše uklidňujícím dojmem než depresivním. I ten tančící pytlík mi opravdu přišel poetický. Jeden z nejzaslouženějších Oscarů za nejlepší film. ()
I don't think that there's anything worse than being ordinary. Precizně posekané trávníky, bílé ploty, usměvaví lidé.. ale je život na předměstí opravdu taková idylka, jak se na první pohled zdá? Co se skrývá pod tím pozlátkem? Jako náhled do života americké rodiny mi to připadalo nesmírně zajímavé, navíc co scéna, to nějaká skvělá hláška. Jediné, co mi tam vadilo byla asi postava W.Bentleyho, ta mi tam zkrátka vůbec neseděla a ten konec SPOILER kdy se dívá na mrtvolu Lestera s úsměvem na tváři se mi zdál opravdu přitažený za vlasy. Každopádně jinak výborné drama. ()
"Asi bych měl být naštvaný kvůli tomu, co se mi stalo. Ale je težké zůstat rozzlobený, když je na světě tolik krásy. Někdy cítím, že ji vidím všechnu najednou a je jí tolik, že mi naplní srdce jako balón a chce prasknout. A pak si vzpomenu, že se mám uvolnit a přestat zkoušet se toho držet a pak to mnou procloumá jako déšť a já necítím nic jiného, než vděk za každičkou chvilku mého malého pitomého života. Určitě nemáte ponětí, o čem tady mluvím. Nic si z toho nedělejte...Jednou to poznáte sami." To byl úžasně poetický závěrečný proslov. Jenže vůbec celý film byl skvělý. Možná to vypadá na obyčený snímek s divnejma postavama, ale když se na to podíváte z jiné stránky, zjistíte, že s nimi máte něco společného, a že ten příběh nemusí být vůbec nereálný, že třeba potkal/potká i vás. Film na mě obrovsky nejen emočně zapůsobil, prostě jsem si ho vychutnával, stejně jako suprové hudby, ironického humoru a výborných herekých výkonů v něm. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (75)
- Barman, který je v restauraci, kde pracuje Ricky (Wes Bentley), je ve skutečnosti producent Bruce Cohen. (don corleone)
- Ruka a břicho na plakátu nepatři Meně Suvari (Angela), ale modelce Chloe Hunter. (don corleone)
- Pro složení hudby k filmu se skladatel Thomas Newman rozhodl použít především perkusní nástroje jako xylofon, klavír či rumba koule, aby odvrátil atmosféru filmu někam jinam. (major.warren)
Reklama