Režie:
Ladj LyKamera:
Julien PoupardHudba:
Pink NoiseHrají:
Damien Bonnard, Alexis Manenti, Djibril Zonga, Issa Perica, Jeanne Balibar, Al-Hassan Ly, Almamy Kanoute, Steve Tientcheu, Kija King, Lucas Omiri (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Stéphane se nedávno připojil ke zvláštní kriminální jednotce v Montfermeilu, na předměstí Paříže. Spolu se svými kolegy Chrisem a Gwadou - oběma zkušenými členy týmu - rychle postřehne zvyšující se napětí mezi sousedními gangy. Když se v průběhu zatýkání ocitnou na útěku, dron zachytí každý jejich pohyb, každou akci… Film inspirovaný vzpourami z roku 2005 zasadil režisér Ladj Ly do současného Montfermeilu, stejného místa, kde se odehrávali slavní „Bídníci“ Victora Huga v roce 1862. O více než 150 let později je podobnost mezi dnešní rozzlobenou mládež v mikinách a Gavrochem, hlavní postavy „Bídníků“, více než zřejmá… (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (127)
Vzhledem k názvu Bídníci bych čekala trochu víc souvislostí s věhlasným románem Victora Huga, takže jsem docela zklamaná. Začátek snímku a vyhrocený závěr jsou ok, ale zápletka s ukradeným lvíčetem mi přijde poněkud vycucaná z prstu. Při sledování filmu jsem se dost často nudila, nehledě na to, že sympatizovat se nedalo vůbec s nikým. (65%) ()
Na základě jediného filmu nedokážu odhadnout, jestli se zrodil frankofonní Spike Lee, ale jako celovečerní hraný debut představují Bídníci mimořádný kousek plný energie, nekompromisnosti a vzpoury proti systému. Ve Francii po svém uvedení zaslouženě ovládl kinosály a vyhrál, co se dalo. Tématický zpřízněná dánská Shorta je sice nadprůměrná a každopádně působivá, ale v zásadě nejde o víc než o akční film s určitým sociálním podtextem. Bídníci mají větší záběr. Ukazují nechvalně proslulá pařížská panelová předměstí obývaná nezaměstnanými (a leckdy i nezaměstnatelnými) imigranty a outsidery. Ladj Ly ukazuje gheta jako složitý ekosystém, který ovládají místní šíbři, kriminálníci a islamisté. Policie se jen marně pokouší držet krok a vyvolat dojem, že stát má situaci pod kontrolou. Během dvou vyhrocených služeb tříčlenné policejní hlídky režisér ukazuje, jak to tam chodí a s kým nebo s čím je možné se setkat. Nejde o rutinní kriminálku, ale o žánrovku výrazně přesahující do sociálního dramatu. Kolotoč nudy, chudoby, kulturní a národnostní neukotvenosti vytváří hodně výbušný Molotovův koktejl, který spálí všechny, co se mu připletli do cesty. Celkový dojem: 90 %. ()
Tihle Bídníci jsou současní a dost bezvýchodní. Odehrávají se totiž na předměstí Paříže v Montfermeilu a rozhodně nejsou jen o fotbalových fandech mladé útočné modly Mbappého. Jsou totiž hlavně o Afroameričanech, cikánech, dealerech drog, muslimech, mladých grázlech nebo o nenápadném looserovi s dronem, který natáčí to zlo kolem. Ti všichni více či méně stejně jako ve slavném románu Victora Huga volají po revoluci. Příběh se ale primárně točí okolo poldy, který se připojuje ke zvláštní jednotce (v tomhle autě šéfuje sadistické hovádko) operující na panelákovém předměstí metropole. Snaží se působit na jednotlivé gangy, které mezi sebou soupeří, jenže sami policisté stojí za nejedním škraloupem. Už tak třaskavé dění rozdmýchá krádež lvíčete z cirkusu i policejní incident s partou malých smradů, což odstartuje solidní válku. Kolikrát totiž stačí jen zdánlivá maličkost nebo klukovina a na pořádný malér je zaděláno. Režisér Ladj Ly těží z autenticky působící nálady a v několika parných hodinách solidně graduje napětí. Samotný příběh není nijak složitý, ovšem má vybízet k zamyšlení se nad kořeny hněvu ve společnosti, která byla, je a bude nepoučitelná. Zkratkovité jednání je na každém druhém rohu. Ovšem i tvůrčí tlačení na pilu. Francie by se měla každopádně podívat pod koberec. Jinak je to o hubu. ()
Předměstské sídliště Paříže je obydlené přistěhovalci v záznamu 24 hodin. Romové se tu přou s Afričany, muslimové lákají do mešit, probíhají obchody s drogama. Každému jde jen o sebe s cílem přežít letní den. Časem se objeví dva chlapci. Jeden je průserář a druhý samotář, který všechno natáčí dronem což započne válku obyvatel. Režisér vše točí nestranně a nálada sídliště působí přirozeně a podprahové napětí je důmyslně stupňováno. Skupiny se do sebe nepustí jen přemáháním a ticho před bouří kulminuje působivým tichých obklíčením. Film je pěkná ukázka současné zdegenerované Francie, tak pyšné na svou kulturu, která jaksi vymřela. ()
Ladj Ly v tomto prostredí vyrastal, takže určite vie, ako to tam chodí. Zrejme vie aj to, prečo sa takmer všetky postavy chovajú ako idioti a ak by sa občas chovali aspoň trochu normálne, tak by sa vlastne nič nestalo. Osobne nerozumiem, prečo miestny šéf nebol ochotný spolupracovať pri hľadaní levíčaťa, prečo decká nemali od začiatku voči polícii žiaden rešpekt a nikto s tým nič neriešil, prečo policajt vystrelil, prečo sa všetci báli tak záznamu z dronu, ktorý by usvedčoval najmä decká z napádania verejných činiteľov, prečo po zadržaní Issu ho tí traja blbci nechali v náručí cirkusáka, ktorý si s ním mohol robiť, čo chce... No a otvorený záver sa nám snaží povedať, že sme sledovali v skutočnosti pokus o art, pretože si nasledujúce udalosti musíme domyslieť sami. OK, možno má všetko predobraz v realite, ako filmový útvar ma ale Bedári okrem slušného diváckeho zážitku nútili neustále nad logikou konania postáv krútiť hlavou. 70% ()
Galerie (38)
Photo © Le Pacte
Zajímavosti (2)
- Celosvětová premiéra proběhla 15. května 2019 na filmovém festivalu Cannes. (ČSFD)
- Natáčení probíhalo v létě 2018, zejména v Clichy-sous-Bois a Montfermeil. (bianci)
Reklama