Reklama

Reklama

Případy bratra Cadfaela

(seriál)
Drama / Mysteriózní
Velká Británie, (1994–1998), 16 h 15 min (Minutáž: 75 min)

Předloha:

Edith Pargeter (kniha)

Hudba:

Colin Towns

Hrají:

Derek Jacobi, Michael Culver, Julian Firth, Terrence Hardiman, Mark Charnock, Toby Jones, Eoin McCarthy, Sean Pertwee, Ben Pullen, Natascha McElhone (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(13)

Píše se první polovina 12.století. Zatímco evropští králové se chystají na druhou křížovou výpravu, v Anglii vypuká občanská válka vyvolaná sporem o trůn mezi Štěpánem III. a jeho sestřenicí Matyldou. Do této nejisté doby, příznačně nazvané anarchie, umístila E.Petersová svého románového hrdinu, vojenského vysloužilce, benediktina a ''středověkého detektiva'', světaznalého Cadfaela. V první epizodě objevuje Cadfael při zaopatřování obětí exekuce ''přebytečné'' tělo a pátrá po jeho původu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (32)

Radyo 

všechny recenze uživatele

Velmi zajímavý seriál, v němž hlavní roli hraje Derek Jacobi, známý hlavně z role Claudia v seriálu "Já, Claudius". Role mnicha, jenž se z vlastní iniciativy snaží řešit kriminální delikty dávného středověku, mu výborně sedí. Napomáhá tomu i kvalitní scénář jednotlivých epizod. Tak trochu se v souvislosti s tímto seriálem nabízí srovnání s jiným středověkým "detektivem" Williamem Baskervillem (tímto děkuji Rex Mundi za upozornění na chybu :-) )ze Jména růže (vynikající Sean Connery), ale tak vysoko tento seriál nedosahuje. Nicméně v rámci televizní zábavy se řadí mezi to nejpovedenější za posledních 10 let. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavý seriál, který je zasazený do zajímavého prostředí a díky středověku jsou i řešené vraždy o něco zajímavější. Krásně mi vyhovuje pomalé tempo jednotlivých epizod, které jsou ale naplněny úžasnou atmosférou a prostředím, skvělou hudbou, kvalitními scénáři, zajímavým rozuzlením a tradičně silnými hereckými výkony, zejména titulního Dereka Jacobiho, který je i v této roli perfektní, postava Cadfaela mu sedne. Skutečně vynikající detektivní seriál, je jen škoda, že v našich končinách není tak známý, ČT by ho mohla vytáhnout. Pro mě jako milovníka anglických detektivek a historických filmů je tato série naprosto perfektní kombinací, která funguje, je napínavá i zábavná a krásně se na to kouká. Až se někdy dostanu k dalším dílům (zatím jsem viděl první sérii), třeba to tady ještě upravím. Prozatím u mě ale za naprosto perfektních 85%. Kam se hrabe Jméno růže, tohle mi sedne mnohem lépe skoro ve všem, na co si vzpomenete. ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Tak toto je jeden unikát medzi historickými seriálmi. Detektívok na báze H. Poirota v historickom prostredí vrcholného stredoveku veru nie je veľa. Moc sa mi ale nepáči porovnanie so snímkom Meno ruže - iná doba a hlavne tu jednotlivé kriminálne prípady veľmi príhodným a zaujímavým spôsobom reflektujú aj celkovú politickú dobovú situáciu (občianska vojna medzi Štefanom a Matyldou), preto má celý seriál aj vyšší spoločenský rozmer. V Mene ruže sme o vonkajšom svete za múrmi kláštora v podstate nevedeli nič a obeťami boli hlavne mnísi. Tu je zoznam obetí a previnilcov podstatne bohatší, či už sa na to pozrieme z hľadiska ich pôvodu alebo feudálneho statusu. Každý jeden diel má preto niečo do seba a vždy nám ponúkne aj niečo nové, čomu výrazne pomáha aj bohatá rozmanitosť spektra charakterov jednotlivých postavičiek. Musím pochváliť aj výpravu a hlavne skvelú hudbu, ktorá dobovú atmosféru ešte umocnila. Latinčina tu tiež bola vítaná, pekný bonus. Samozrejme, nemôžem zabudnúť na hlavného predstaviteľa, tak sa zdá, že D. Jacobi sa v historických filmoch a seriáloch cíti ako ryba vo vode, bol skrátka fantastický a jeho postava ma aj v tomto prípade náramne bavila. Navyše mi bol sympatický aj jej filmový charakter. Skrátka masterpiece na tento námet. ()

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Špetka upřímnosti: Seriály nijak zvlášť nevedu. Strašně žerou čas a i ty nejlepší z dobrého nápadu vyždímají příliš. Nakonec toho zpravidla moc nezbude a díl za dílem to tak nějak hořkne. Twin Peaks anyone? Cadfael se svými 13-ti epizodami naštěstí končí včas, a to přesto, že nijak výrazně nekončí. Prostě seroš. Za všechno mohou zase jednou LK, které dývka s přesvíceným Derekem Jacobim sice začaly vydávat, ale * alespoň zatím * nedokončily. Ještěže existují jiné způsoby... Z námětu nelze nečenichat Umberta Eca. Přestože scénář ze zřejmých důvodů nedosahuje stejných kvalit a drží se striktně ve vrstvě "osvícený humanistický vědec v kutně řeší za pomoci proto-moderních technik a přitroublého novice ve 12. století vraždu" (do nějakých alegorických pokusů či srovnávání paradigmat se zde nikdo nepouští; prokrista - jsme v televizi), není to vůbec blbé, zápletky jsou originální a alespoň pro mě nijak okatě průhledné. V obsazení samozřejmě vede Jakobi, který mezi kolegy v rolích vidláků a fanatiků doslova září. Jeho Cadfael je k zulíbání (rozuměj - patří na hranici). Ačkoliv o tom není řeč, jistě čítá Aristotela a dle ukázek břitkého vtipu si leccos vzal i z druhého dílu Poetiky. Co dělá v mých očích z televizního projektu vzácnou věc je výprava a atmoška. Možná jde jen o zvyk, ale co se v prvních dílech jeví poněkud papundeklově, proměňuje se od série k sérii ve věrohodně (alespoň pro soudného laického diváka) působící exkurz do temných časů, a to bez laciných filtrů a dalších triků, za něž vděčíme CGI. Paruky moc netrčí, od hub jde hercům skutečná pára a při pohledu na měšťany a vesničany je zřejmé, proč byl o kláštery takový zájem. Zamrzí jen skutečnost, že se povedlo natočit jen 13 dílů. Tvůrci měli přece jenom ždímat až do sucha :-) ()

CSSML 

všechny recenze uživatele

Detektivní příběhy ze středověké Anglie 12. století, vyšperkované gregoriánskými chorály. Zápletky jsou celkem spletité, vyšetřované zločiny bývají spáchány i několika osobami a podezřelých je mnoho. Po shlédnutí všech dílu jsem se ovšem neubránil dojmu, že některé případy a jednání postav se mírně opakují napříč díly a že některé díly jsou zbytečně rozplizlé. Středověká společnost je zde vykreslena uvěřitelně, hůře jsou na tom katolické reálie v případě bratra Cadfaela, za což může nejspíš autorka, i když je mi jasné, že sodomita Jacobi se při ztvárňování modernistického mnicha rozhodně přemáhat nemusel. V několika dílech Cadfael zlehčuje možnost zhřešení myšlenkou, v jiném nejasně blábolí o zabití ze soucitu, a když se mu jistý mladík přizná, že spáchal svatokrádežné smilstvo v kostele, začne mu vykládat modernistické kecy o tom, že když se dva mají rádi, není žádné místo dostatečně svaté… Všimla si autorka nebo tvůrci, že je 12. století? Spoiler: Navíc případ „A Morbid Taste for Bones“ má nesmyslné řešení, pominu-li hříšnost záměny kostí světice za tělo mnicha, dovedete si představit tu libou vůni vycházející z relikviáře po několika dnech? Zejména při druhém zhlédnutí s manželkou jsem byl přítomnou heterodoxií značně znechucen. Celkově lepší průměr. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama