Režie:
Luc BessonScénář:
Luc BessonKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Eric SerraHrají:
Jean Reno, Gary Oldman, Natalie Portman, Danny Aiello, Peter Appel, Willi One Blood, Michael Badalucco, Ellen Greene, Elizabeth Regen, Frank Senger, Maïwenn (více)Obsahy(2)
Záhadný Leon (Jean Reno) je elitním newyorským nájemným zabijákem. Když jsou vyvražděni jeho sousedé, Léon se stává neochotným ochráncem jediného, kdo masakr přežil - dvanáctileté Mathildy (Natalie Portman). Ta ovšem nechce ochranu, ona prahne po pomstě. Od elektrizujícího nástupu až po fatální zakončení je LEON nabitý nekonečnou kaskádou akce a napětí. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (1 476)
Jean Reno z utrápeným výrazem chlastá mlíko, zalejvá kytku a jeden by do něj toho profesionálního zabijáka ani neřekl. Portmanka která ač mladá už by byla šukézní je příliš otravná jak se snaží za každou cenu vniknout do Leonova světa a vezme si přitom do palice, že se stane profesionální vražedkyní aby pomstila svoji rodinu. V podstatě když se to tak vezme dost absurdní námět a ty psychologický sračky víceméně otravný. Jinak to docela šlape. Naprosto famózní je Gary Oldman který smaží, psychotí a zabíjí lidi. Jenom škoda, že nedostal větší prostor. Suma sumárum akce sice příjemně drsná a oldschol, ale vyplněná pro mě někdy nesnesitelnými a ubíjejícími dialogy a to jsem viděl normální verzi. Ta prodloužená by mě asi unudila k smrti. Prostě zabiják z dobrým srdcem a afektovaná pipinka to u mě nevytáhnou na víc než na průměr (sorry Laco) no a na 32 nejlepší film (údajně) už ani náhodou. Marná sláva největší Bessonova pecka je Brutální Nikita. Tohle mi proti ní přijde jenom jako slabej odvar i když úplně špatnej film to taky není, takže dávám 55% ()
Výjimečné spojení výborný herců, talentovaného režiséra s americko-evropským stylem a tématiky, které by se kdejaký scénárista obával. Luc Besson však ne a jeho Leon se řadí vedle (spíše před:)) Magickou hlubinu i Brutální Nikitu, z které hlavní postava prakticky "pochází". Trojlístek Portman-Reno-Oldman vévodí snímku v každé vteřině stejně jako skvěle napsaný scénář, který nejen prohlubuje samotné postavy do dostatečné hloubky, ale také dodává příběhu na ojedinělosti a preciznosti. Leon totiž není v podstatě ani extra akční snímek (vždyť akčních scén tam je jak prstů na jedné ruce), ale drama o postavách a jejich potřebách. Všichni zúčastnění (ještě Eric Serra a jeho hudba:)) si zaslouží velkou pochvalu za film, který přežije všechny své protagonisty. ()
Na Leona si vždy vzpomenu když koukám na film s Jeanem Reno. Dost možná je to největší role, protože právě tady se zamiluje do mladičké Natalii Portman a ta nájemnému vrahovi bez citů dokáže udělat v hlavě pořádný zmatek. Herecky je to zvládnuté na výbornou a určitě už je to i legenda, protože takovýto film se nezapomíná. Nastartoval Portmanové kariéru, byl tak trochu revoluční, už svým příběhem, dokázal že Jean Reno je frajer a hlavně ukázal jaký je Luc Besson umělec natočit něco tak originálního tak citově a zajímavě. Dokázal vlastně takřka nemožné. Každopádně na pět hvězdiček to u mě není. Mám ten film rád, ale plný počet tomu nedám ani na poprvé, a ani na podruhé. ()
"ČÍM SE TO VLASTNĚ ŽIVÍŠ, LEONE?" Napsat vedlejší postavě spin off, který překoná originál, tak o tom může Quentin Tarantino tak maximálně snít nebo žvanit, ale Besson to dokázal a zároveň si tím připsal i svůj nejlepší film. Z mechanického čističe Viktora z BRUTÁLNÍ NIKITY udělal člověka z masa a kostí a rozehrál kolem něj dojemný komorní příběh jednoho příjemně nejednoznačného vztahu (tady musím ocenit, že nesklouzl ke klišé zabiják-nezabije-svou-oběť-a-pak-ji-chrání jako třeba NÁJEMNÍ VRAZI), přenášející francouzský feeling do amerického prostředí a stvrzený mimořádnými výkony plachého Rena, nervního Oldmana a hlavně přirozené debutující lolitky Portman. Přičtětě k tomu dvě pamětihodné akční scény (úvodní čištění a závěrečné obléhání) a dostanete spolu s KILLEREM Johna Woo a zmíněnými NÁJEMNÝMI VRAHY nejlepší assassin movie všech dob. ()
"Leon" je jednoznačne najlepší film z dieľne francúzkeho režiséra a scénaristu Luca Bessona. Nevšedný príbeh citlivého nájomného vraha, ktorého osud spojil s mladou, dospievajúcou dievčinou túžiacou po pomste. Skvelé herecké výkony tria hlavných hrdinou robia z tohoto kriminálneho thrilleru nezabudnuteľný, dramatický filmový zážitok. Jean Reno, Gary Oldman a mladučká Natalie Portman to roztočili na najvyššie otáčky. **** ()
Galerie (105)
Zajímavosti (43)
- Původní sestřih filmu, nyní považovaný za „mezinárodní verzi“, „režisérský sestřih“ nebo „dlouhou verzi“, je zamýšleným sestřihem filmu Lucem Bessonem. Nachází se pod názvem Léon: The Professional. Tato verze nebyla původně vydána v USA, protože řada scén byla velmi špatně testována americkým publikem v roce 1994. Tato mezinárodní verze umocňuje vztah mezi Léonem (Jean Reno) a Mathildou (Natalie Portman). Je tu scéna ruské rulety, situace, kdy se Mathilda pokouší svést Léona, další scény Léona, jak Mathildu cvičí v vražedných metodách, dvojice narazí na dům drogového dealera a zapálí jeho skrýš, Mathilda popíjející v restauraci a další scény, které Američan se divákům nelíbilo. Ačkoli se mezi postavami nic sexuálního nevyskytuje, Američané cítili, že mnoho scén bylo příliš sexuálně pedofilních nebo zralých na to, aby zahrnovaly dítě, takže byly kvůli americkému vydání odstraněny. Kontroverze byla také ohledně toho, že Mathilda podstoupila rozsáhlejší výcvik vrahů, který zahrnoval její skutečné provádění práce. Tuto verzi lze obvykle nalézt pouze na DVD. (sator)
- Při konkurzu na film si Natalie změnila příjmení Herschlag na dívčí jméno své babičky Portman. Málem odešla z castingu s nepořízenou, ale nakonec rozhodl sám režisér Besson a obsadil ji do hlavní role Mathildy. (Roman.Ticka)
- V prvej verzii scenára mal hlavný hrdina meno Leone Montana, čím sa mal zvýrazniť jeho taliansky pôvod. Napokon sa to však do finálneho textu nedostalo. (pivo)
Reklama