Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Drama francouzského válečného zajatce ve Východním Prusku, jemuž se lidé vyhýbají, a který hledá útočiště ve světě dětí a zvířat. Obyčejný chlapec vyrostl ve zvráceného netvora. Dvanáctiletý, stále odstrkovaný a ponižovaný Abel se mstí. Pouhou myšlenkou založí požár nenáviděné školy. Od té chvíle ví, že může ovlivňovat osud: „Ten den jsem pochopil, že osud je skutečný, že má magické schopnosti, a že je na mé straně". Abelovým světem zůstávají děti. A tak přijde obvinění ze znásilnění malé dívenky. Ale on přece „jen" fotografoval tu malou, krásnou princeznu. Historie mu dává další šanci. Místo vězení přichází válka. Je rok 1939 a přicházejí „vyvolení" - jednotky SS. Ve službách důstojníků 3. říše, včetně Hermanna Göringa osobně, roste jeho historický význam. On, v sedle svého koně, doprovázen čtyřmi dobrmany, vyhledává budoucí elitu německého národa - děti na převýchovu. Na odporu nezáleží, jen je přived, nedej na to, že ti říkají netvor. Pouze ty rozhoduješ... Klíč k nevšednímu příběhu muže, jenž zůstal věčným dítětem poskytne napůl pohádkový charakter předlohy, jenž nahlíží fenomén nacismu a jeho manipulace s vědomím mas v souvislosti s germánskou mytologií. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (47)

Rockerman 

všechny recenze uživatele

Je to zase jeden z těch filmů, které označuji názvem neobvyklé nebo jiné a ty mám rád. Je to ve stylu vyprávění, který je jiný, než obvykle. Fantaskní příběh francouzského prosťáčka, který má rád děti a kvůli nim se přidává na nesprávnou stranu fronty ve 2.světové válce, mě zaujal. Leč úroveň filmu se nedaří udržet po celou dobu a tak jednu hvězdu ubírám. Spokojenost však převládá. ()

goauld 

všechny recenze uživatele

Velmi působivý snímek jemně natvrdlého "dospělého dítěte", ukazujíc na jednu stranu jeho chladnou povahu "jít přes mrtvoly" (nemilosrdná bestie v kápi jedoucím na černém oři) na druhou pak pozdní procitnutí do reality uvedomujíc zrůdnost systému, kterému jako válečný zajatec sloužil, který chce pak vše napravit... Po dlouhé době vyvážený snímek, který je svou uměleckou hodnotou určen nejen pro "válečné diváky". ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

Netvor je pro Schlöndorffa tím, co pro Herzoga Temný úsvit. Nemůžu si pomoct, ale navzdory tomu, že to neplatí až tak a jsou tu i typické Schlöndorffovy scény, tak i tak jsem měl pocit, že koukám na Plechový bubínek pro americký trh. Sice to s Plechovým bubínkem má společnou jen druhou světovou válku, ale obojí o tom pojednává z pohledu Němců, obojí má hlavního představitele divného, co vším prochází a ničemu plně nerozumí a obojí má trpké uvědomění si reality v závěru. Až na to, že tady je hlavní postavou hodně jednoduchý muž jménem Abel, který, byť je Francouz se židovským jménem (!), se postupně dostává až ke cvičení a unášení děcek do Hitlerjugend, aniž by chápal, jak a co vše okolo znamená. Prostě mírně postižený, který za nic nemůže a je vám ho líto jen za to, na čemž sice není nic špatně, ale je to docela laciná výpomoc jak získat divákovy sympatie k určité postavě, zatímco u Oscara v Plechovém bubínku bylo vše mnohem složitější. To tomuto filmu chybí nejvíc - větší hloubka, větší komplexnost, větší propracovanost celého období. Vše je zpracované tak, že si mě to sice získalo, ale mimo pár scén z Hitlerjugend moc nezanechalo. A od Schlöndorffa jsem čekal rozhodně víc, když se tématu druhé světové z pohledu Němců často věnuje. Oproti Temnému úsvitu to pořád není tak "americké" a podstatná část druhé poloviny pro mě byla dost intenzivní, ale i přesto to na víc jak silné tři nevidím. Silné 3* ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Ne zcela všem významům a podtextům jsem asi porozuměl, ale nepochybně se jedná o jeden z nejsilnějších filmů o druhé světové válce, o snadnosti, s níž se dá propadnout ideologii, o zranitelnosti a deformovatelnosti dětské duše... Po pozvolném rozjezdu se navíc rozbíhá i drama s notnou dávkou napětí. ()

Richie666 

všechny recenze uživatele

Zatím nejlepší role a nejlepší výkon Johna Malkoviche, co jsem viděl. Konečně se nepitvoří nebo nehraje pouze svoje alterego, nýbrž charakterní a zajímavou postavu. Je zde krásně vykreslen "nevinný dětský" svět v mysli hlavního hrdiny, některé myšlenky přitom dokazují jeho výjimečnost; silně působí scény z přírody, ať už hon na vysokou nebo pokec s losem (ten je vážně super). Nicméně onen konflikt mezi tímto a realitou, ke kterému to všechno směřuje, přichází moc pozdě, vlastně je zároveň i pointou. Což je na jednu stranu transparentní pro náhlé procitnutí z vlastní letargie, avšak u příběhu odehrávajícího se během světové války to pořád působí příliš naivně. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (4)

  • Film obsahuje veľa biblických symbolizmov. Postavy Ábela (John Malkovich) a Raufeisena (Heino Ferch) možno chápať ako symbolické stelesnenie princípu mieru a vojny v súvislosti so starozákonným príbehom Ábela a Kaina. Scéna, v ktorej sa silný Ábel vo veľkej núdzi brodí vodou s malým židovským chlapcom na pleciach, je zas odkazom na sv. Krištofa, ktorý preniesol Ježiša cez vodu na svojich ramenách. (Arsenal83)
  • Skratka KG na Abelovom (John Malkovich) kabáte znamená "Kriegsgefangener", vojnový zajatec. (BlackTom)
  • Natáčanie prebiehalo od konca júla do začiatku decembra 1995 v Paríži, v Marienburgu, južne od Gdanska, na zámku Schönberg a v Nórsku. (Arsenal83)

Související novinky

Gottfried John 1942 - 2014

Gottfried John 1942 - 2014

03.09.2014

Herec Gottfried John zemřel nedaleko Mnichova, kde dožíval svůj život po boku své ženy a kde prohrál svůj boj s rakovinou. Narodil se v Berlíně během bouřlivých dnů války. Otce nikdy nepoznal a… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno