Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Drama francouzského válečného zajatce ve Východním Prusku, jemuž se lidé vyhýbají, a který hledá útočiště ve světě dětí a zvířat. Obyčejný chlapec vyrostl ve zvráceného netvora. Dvanáctiletý, stále odstrkovaný a ponižovaný Abel se mstí. Pouhou myšlenkou založí požár nenáviděné školy. Od té chvíle ví, že může ovlivňovat osud: „Ten den jsem pochopil, že osud je skutečný, že má magické schopnosti, a že je na mé straně". Abelovým světem zůstávají děti. A tak přijde obvinění ze znásilnění malé dívenky. Ale on přece „jen" fotografoval tu malou, krásnou princeznu. Historie mu dává další šanci. Místo vězení přichází válka. Je rok 1939 a přicházejí „vyvolení" - jednotky SS. Ve službách důstojníků 3. říše, včetně Hermanna Göringa osobně, roste jeho historický význam. On, v sedle svého koně, doprovázen čtyřmi dobrmany, vyhledává budoucí elitu německého národa - děti na převýchovu. Na odporu nezáleží, jen je přived, nedej na to, že ti říkají netvor. Pouze ty rozhoduješ... Klíč k nevšednímu příběhu muže, jenž zůstal věčným dítětem poskytne napůl pohádkový charakter předlohy, jenž nahlíží fenomén nacismu a jeho manipulace s vědomím mas v souvislosti s germánskou mytologií. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (47)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Netvor je pro Schlöndorffa tím, co pro Herzoga Temný úsvit. Nemůžu si pomoct, ale navzdory tomu, že to neplatí až tak a jsou tu i typické Schlöndorffovy scény, tak i tak jsem měl pocit, že koukám na Plechový bubínek pro americký trh. Sice to s Plechovým bubínkem má společnou jen druhou světovou válku, ale obojí o tom pojednává z pohledu Němců, obojí má hlavního představitele divného, co vším prochází a ničemu plně nerozumí a obojí má trpké uvědomění si reality v závěru. Až na to, že tady je hlavní postavou hodně jednoduchý muž jménem Abel, který, byť je Francouz se židovským jménem (!), se postupně dostává až ke cvičení a unášení děcek do Hitlerjugend, aniž by chápal, jak a co vše okolo znamená. Prostě mírně postižený, který za nic nemůže a je vám ho líto jen za to, na čemž sice není nic špatně, ale je to docela laciná výpomoc jak získat divákovy sympatie k určité postavě, zatímco u Oscara v Plechovém bubínku bylo vše mnohem složitější. To tomuto filmu chybí nejvíc - větší hloubka, větší komplexnost, větší propracovanost celého období. Vše je zpracované tak, že si mě to sice získalo, ale mimo pár scén z Hitlerjugend moc nezanechalo. A od Schlöndorffa jsem čekal rozhodně víc, když se tématu druhé světové z pohledu Němců často věnuje. Oproti Temnému úsvitu to pořád není tak "americké" a podstatná část druhé poloviny pro mě byla dost intenzivní, ale i přesto to na víc jak silné tři nevidím. Silné 3* ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Netvor je efektním filmem. Ale požadovat po něm, aby znamenal další pokračování Plechového bubínku, by bylo troufalé. Základní požadavek romantiky mysticismu je sice dětinský, ale v nosné konstrukci myšlenky nejistý. Impozantní jsou řady obrazů kameramana Bruna de Keyzera, snaží se pokořit svým jasnem i s plamenem, aby na konci rozpoutal bouři ohňostroje. Volker Schlöndorff vybrousil zrak a vypolštářoval mechem románovou předlohu francouzského spisovatele Michela Tourniera z roku 1970, v obém je kus Goethovy balady a křesťanské symboly v dětské zranitelnosti. Křižácká sídla Malbork a Schönberg - Szymbark jsou ohromující kulisou i v moderní době, baladičnost si pohrává s pohádkovými výjevy i zasněním. Poutníkem dětskou bezbranností je Abel Tiffauges (zajímavý John Malkovich), ta prostodušší nevinnost života. A neboť bůh a ďábel jedno jsou, tak se rodí alternativní snímání skutečnosti vlastním nitrem a obvazové krášlení. K výraznějším postavám patří způsobný vrchní lesník od nejvyššího lesníka (příjemný Gottfried John), dětinský, lačný a vznětlivější polní maršál Göring (dobrý Volker Spengler), a zdrženlivý hrabě starobylého rodu von Kaltenborn (příjemný Armin Mueller-Stahl). Z dalších rolí: uvědoměle dbalejší velitel nacistické vojenské školy kadetů a dětí Raufeisen (Heino Ferch), hospodyně z vojenské školy Netta (Marianne Sägebrecht), rasově fanatický lékař školy - profesor Blättchen (Dieter Laser), Abelův ženský element v životě Rachel (Agnès Soral), malá mstivá Martine (Sasha Hanau), Abel internátně katolického dětství (Caspar Salmon), Abelův ochránce v dětství a školníkův syn Nestor (Daniel Smith), nebo zachráněný malíček Ephraim (Ilja Smoljanski). Film Netvor je efektním filmem s podmaňujícími obrazy v mollových barvách romantické mystiky. Je spíše marnivým než obratným. ()

Reklama

NinonL 

všechny recenze uživatele

Abel je francouzský válečný zajatec, který je přidělen do školy Hitler-jugend. S dospělými lidmi si nikdy moc nerozuměl, měl rád děti a zvířata. Ve škole dostává úkol chytat v okolí mladé chlapce a přivádět je do kolektivu mladých nacistů. Tam také vidí, jak na děti působí vymývání mozků, že už netouží setkat se s rodiči, protože je vyměnili za führera. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

John Malkovich zahrál perfektně a hudba Michaela Nymana je výborná, ale ze zbytku filmu jsem si na zadek nesedl. Příběh teoreticky nabízí několik interpretací hlavního hrdiny - a hloubavější diváci se tím mohou zabavit, jenže pro mě bylo řešení jednoduché. Podle reakce dětí jde poznat, co je Abel zač. Pokud je subjektivně zkreslená i ona, tak nemá smysl se o interpretaci pokoušet, protože na ni není dost informací. Mám pocit, že tady byl promrhán slibný námět. ()

BlackTom 

všechny recenze uživatele

Od názvu som síce čakal väčší "hardcore", ale napriek tomu sa mi do rúk dostala dostatočne silná snímka. Malkovich ma udivuje, raz sa neviem rozhodnúť, čo zač vlastne bola jeho postava, či len obyčajný pedofil, fanatický milovník detí alebo proste len blbec, čo je vždy v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Rozhodne to však Netvor v mojich očiach nebude. A dokonca ani len obyčajný kolaborant, pretože Abel sa nevykašlal na vlasť prvý, to Francúzsko ho zradilo. Mimochodom, dúfal som, že hrôzostrašný ksicht Dietera Lasera (Ľudská stonožka) už nikdy viac neuvidím... Ani neviem, čo sa mi na tom vlastne tak páčilo a je dosť možné, že len Malkovich a dosť netradičný pohľad na Druhú svetovú vojnu. Takáto kombinácia je niekedy viac než dosť. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (4)

  • Film obsahuje veľa biblických symbolizmov. Postavy Ábela (John Malkovich) a Raufeisena (Heino Ferch) možno chápať ako symbolické stelesnenie princípu mieru a vojny v súvislosti so starozákonným príbehom Ábela a Kaina. Scéna, v ktorej sa silný Ábel vo veľkej núdzi brodí vodou s malým židovským chlapcom na pleciach, je zas odkazom na sv. Krištofa, ktorý preniesol Ježiša cez vodu na svojich ramenách. (Arsenal83)
  • Natáčanie prebiehalo od konca júla do začiatku decembra 1995 v Paríži, v Marienburgu, južne od Gdanska, na zámku Schönberg a v Nórsku. (Arsenal83)
  • Film nezaznamenal očakávaný úspech a nezarobil si ani na náklady. Štýl literárneho spracovania nebol kino publikom prijatý. (Arsenal83)

Související novinky

Gottfried John 1942 - 2014

Gottfried John 1942 - 2014

03.09.2014

Herec Gottfried John zemřel nedaleko Mnichova, kde dožíval svůj život po boku své ženy a kde prohrál svůj boj s rakovinou. Narodil se v Berlíně během bouřlivých dnů války. Otce nikdy nepoznal a… (více)

Reklama

Reklama