Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Richard ValentaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Zdeněk Svěrák, Valerie Kaplanová, Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Marie Drahokoupilová, Vladimír Svitáček, Jaroslav Vozáb, Petr Kostka, Míla Myslíková (více)Obsahy(1)
Filmem Jára Cimrman ležící, spící se nám představuje fiktivní postava všestranného génia naší minulosti, protagonisty desítky her, uvedených v pražském divadélku, nesoucím jeho jméno. Filmový příběh, v němž se Cimrman poprvé zhmotnil do konkrétnější podoby, je tvořen několika "rekonstruovanými" epizodami z jeho života, zasazenými do rámce exkurze v jeho světničce ve vsi Liptákov. Jednotlivé kapitoly, prodchnuté typickým humorem autorské dvojice Smoljak - Svěrák, přinášejí většinou zcela nový pohled na dosud neznámé "aspekty" Mistrova života a díla... (Ateliéry Bonton Zlín)
(více)Recenze (559)
Průměrná komedie, snažící se bavit konfrontováním fiktivního Cimrmana se skutečnými velikány, žijícími na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Nebavilo mě to. Patentní úřad měl určitě potenciál, stejně jako pár dalších scének, jenže jako by ho nikdo nechtěl využít - nebo mám ten dojem odbytosti a nevhodné přímočarosti jen já? Příběh celkově taky nestojí za moc. Ale abych jen nekřivdil, setkání dvojníků nemělo chybu. ()
Obdivujem ľudí čo dokážu vymyslieť fiktívnu postavu a uzavrieť ju do sveta tak, aby všetko okolo nej sedelo. Od detstva, cez štúdiá, vynálezy... až po udalosti spojené s pádom nenávidenej monarchie. To si myslím, že sa Svěrákovi a Smoljakovi podarilo na jedničku. Veľmi rád by som chcel vedieť, ako ich postava nedoceneného génia Járy Cimrmana vlastne napadla. To by určite bolo zaujímavé rozprávanie. 80/100 ()
Možná nebudu první s tímto názorem, ale prostě jde jen o divadlo na filmovém plátně a z té filmové autenticity to jakžtakž funguje. A vzhledem k tomu, že hry nabízely kanonádu inteligentního humoru, tady je toho střelného prachu asi polovina či méně. Ale ta všudypřítomná ironie našeho slavného tvůrčího dua z toho pořád dělá velmi nadprůměrnou komedii, která do průměru nepatří a ani se nepřibližuje. ()
Ano, ve filmu je spousta skvělých fórů, které stojí za to sledovat vícekrát. Problém je asi v tom, že film nedrží pohromadě. Že je to (přes veškerou snahu) každý pes jiná ves. Jediným dějovým poutem je postava hlavního hrdiny, který však jakožto fiktivní postava tyto jednotliviny není sto udržet pohromadě. Navíc jsou některé dějové linky poněkud nadbytečné, například onen rádoby komický znalec Dvořákova díla, který celou dobu nic nechápe je myslím zcela zbytečný a možná i trapný... Závěr: začátek 100%, od Konopiště dál tak 60%. PS: Ten oficiální text distributora, to je vážně skvost ;o) ()
Podobné pocity, ako napríklad po And now for something completely different. Miestami geniálne, inokedy celkom mdlé. Čiže podľa mňa dosť nevyvážené. Prvé časti pomerne svižné, pretože Cimrmanov život zhrňovali veľkými elipsami, potom nastúpila otázka monarchie a dej sa zrazu spomalil a to až do konca. Možno to bude tým, že som očakával niečo odlišné, vlastne som očakával niečo, čo si budem raz za rok s veľkou radosťou opakovať. Humor tohoto filmu je veľmi suchý, ale miestami až príliš. Niektoré iné celovečerné filmy tohto legendárneho dua sa mi páčili viac, takže vyššie hodnotiť navzdory potenciálnej nenávisti užívateľov csfd od našich českých bratov nebudem. ()
Galerie (11)
Photo © Filmové Studio Barrandov
Zajímavosti (36)
- Ve scéně se střílením zajíců v oblečcích se ve skutečnosti nejednalo o zajíce, ale o králíky. „Myslivci nám řekli, že je nesmyslitelné, aby zajícům dali oblečky. Že by ta zvířátka přitom dostala infarkt, a tak byli pro tu scénu vychováni králíci. Vzhledem k tomu, že byli pořád v kotcích, nebyli zvyklí běhat, takže se na place spíše šourali," uvedl režisér Ladislav Smoljak. (alonsanfan)
- Z dobové recenze, otištěné 21. 10. 1983 v Brněnském večerníku: "Celek, připomínající v jednotlivostech sice lepší časy Divadla Járy Cimrmana, zároveň však chtě nechtě zrazující příliš mnoho ze slavné legendy. Leda bychom měli Cimrmana začít považovat za filmem pohřbeného." (NIRO)
- Cimrman (Zdeněk Svěrák) si u návštěvy císaře Františka Josefa I. kladl zbytečnou podmínku: „PS: Naučím se česky.“ Císař totiž česky uměl velmi dobře. Češtinu ovládal i František Ferdinand D'Este (Petr Čepek), ačkoliv už o poznání hůř. (Landauer)
Reklama