Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Andrej BarlaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Jiří Zahajský, Marek Brodský, Rudolf Hrušínský, Blažena Holišová, Josef Abrhám, Veronika Jeníková, Jaroslava Adamová, Vlastimil Brodský, Petr Čepek (více)Obsahy(1)
Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)
(více)Recenze (468)
Některým podezřelým se uleví jen proto, aby se jim mohlo zase přitížit a věřte, že když inspektor Trachta rozhýbá malé šedé buňky, bude všem anton malý.. Musím se těch dvou zastat. Zahajský tomu slušel, představitel praktikanta hledající chvílemi kromě tužky i sebe, nikterak nepřekážel. Vzhledem k stylu a pnutí mezi dvojicí Smoljak, Svěrák se to mohlo jmenovat Rozpustilý a napučený.. ()
Volná filmová adaptace legendární hry Divadla Járy Cimrmana Vražda v salónním coupé. Komedie s poněkud promarněným potenciálem, která odráží stav partnerské krize úspěšného autorského dua. Film, kvůli kterému se Zdeněk Svěrák rozškorpil s Ladislavem Smoljakem na dlouhé a dlouhé roky. Stála ta role inspektora Trachty za to? ()
Na tento film jsem se nejdříve náležitě připravil (a to tím, že jsem zhlédl v televizi a později i naživo v divadle Vraždu v salónním coupé-to abych mohl srovnávat). Původní hra je samozřejmě o stupeň lepší, but on the other hand tato hra má některé opravdu vtipné kousky navíc (např. kachny) a také ty původní (výslech Vilmy-avšak v podání pana Čepelky je bezchybný). A tak mi nezbývá než nakonec hodnotit 5*. P.S. Všimněte si, jak je ta ten rozhovor o šílenci Bursíkovi nadčasový :-) ()
Ladislav Smoljak stvořil dílo, které není dokonalé ani úchvatné, ale dokáže velmi příjemně a s nadhledem pobavit naprosto každého. Přes výborné obsazení, kterému vládne duo Zahajský-Brodský, především praktikant mě nutil k neskutečným záchvatům smíchu a jeho postavu si nejlépe ze všech z filmu pamatuj, až po krásné stylizování do doby kolem první republiky. Těžko se něco vytýká, protože tvůrci splnili vše, co jsem si přála humor zde nabírá příjemný směr, kterým mě dvojice Smoljak-Svěrák velmi okouzlila. Což nejde říct u všech jejich společných filmů nebo her, které jsou na tom u mě někdy poněkud hůře. ()
Fantastické přepracování cimrmanovské hry Vražda v salonním coupé. V jistém smyslu snad nejlepší divadelní adaptace všech dob :)) Stejně zvláštní, nedefinovatelný, komicko-melancholicko-nostalgický feel jako u Járy Cimrmana, ležícího, spícího, výborný Jiří Zahajský, naprosto skvěle toporný Marek Brodský (někteří to považují za chybu castingu, ovšem znalci vědí své, že? :)) a v neposlední řadě samozřejmě báječný "soundtrack" Petra Skoumala. Zkrátka a dobře další zápis do zlatého fondu české kinematografie pro duo Svěrák+Smoljak. ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (35)
- Filmovalo se v Praze. Filmové nádraží je vlakové nádraží Praha-Dejvice, kde "služební bouda" dodnes stojí, a to naproti hlavní nádražní budově. (rakovnik)
- Film je natočen podle divadelní hry Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka „Vražda v salonním coupé“. Smoljak se ve filmu objevuje jako listonoš v Jelínkově (Zdeněk Svěrák) dokumentárním filmu. (Olík)
- Zdenek Svěrák hraje postavu průmyslového básníka Jelínka. Až později vysvětlil v jednom rozhovoru, co tahle zvláštní profese, neznějící příliš uvěřitelně, obnášela. Mělo se jednat o pracovníka, který měl na starosti reklamní verše. (sator)
Reklama