Na nože: Glass Onion

• USA Glass Onion: A Knives Out Mystery (více)

Proslulý detektiv Benoit Blanc vyrazí do Řecka rozmotat spletitou záhadu, ve které figuruje jeden miliardář a nesourodá parta jeho přátel. (Netflix)

Recenze (586)

Superpero

Okouzlení z prvního dílu je pryč, přesto se jedná o dobrou zábavu a hru s divákem, když přežijete dost dlouhý úvod, kde jste vhozeni mezi bandu nesympatických postav v těžko uvěřitelné situaci. Vše se ale svým způsobem vysvětlí a každá podivnost má svůj účel. Z osazenstva mě nejvíc pobavila Kate Hudson, jejíž hlášky hloupé pipiny jsou opravdu vtipné. V oddělení ženského půvabu vládne ta mladá kost. 70% ()

kingik

To je satira, napsal! Boháč (Edward Norton) sezve svou starou partu přátel na své sídlo situované na odlehlém řeckém ostrově. Účastníci dorazí v počtu sedmi - Janelle Monáe, Kate Hudson, Kathryn Hahn, Leslie Odom Jr., Dave Bautista, Jessica Henwick a Madelyn Cline. Osmým účastníkem je vyhlášený detektiv Benoit Blanc (Daniel Craig), který sice nebyl pozván, ale i tak mu pozvánku kdosi poslal. A když je večírek v nejlepším, jeden z hostů začne mít po požití skleničky alkoholu příznaky otravy, po kterých zemře. V tu chvíli se detektivní práce ujímá detektiv, jehož vzorem je stará románová detektivní škola. A to se původně měla řešit fiktivní vražda inkriminovaného boháče. Je dobré zdůraznit, že detektivky si tentokrát divák užije podstatně méně a na řadu přichází až někdy v druhé polovině více jak dvouhodinového filmu. Do popředí jde totiž satirický tón, který pro českého diváka může být v nejrůznějších odkazech a podtextech poněkud složitější, a tato linie nemusí být pro něj tak úplně záživná. Je evidentní, že Rian Johnson obdivuje zesnulou Angelu Lansbury, ústřední hrdinku seriálu To je vražda, napsala!, kdy jí dokonce tento film v titulcích věnoval. A stále pomrkává na Agathu Christie. Zpočátku to hodně vypadá, že máme před sebou variaci na její slavné detektivní dílo Deset malých černoušků. Koneckonců, samotný Benoit Blanc je takovou modernější verzí proslulého génia Hercula Poirota. Ale nestane se tak. Především ve filmu dojde jen na jeden mord, což je k docela málo. Přivítal bych vícero vražd. A struktura filmu není natolik neproniknutelně propracovaná, aby to byla pro diváka naprosto neřešitelná záhada. Přednosti pokračování tentokrát netkví v absolutní sofistikovanosti zápletky, i když je příslušně záhadná, ani v geniálních úsudcích a dedukcích samotného detektiva, nýbrž v pestrém hereckém obsazení, mnohem zajímavějším než v předchozím filmu, a také v daleko působivější režii a scéně, prošpikované zajímavými detaily. Markantní slabinou je přepálená stopáž, kdy se sice film vyloženě nevleče, ale i tak mu chybí větší odpich. A právě střihač mohl vyvinout větší aktivitu v rámci dynamického posuvu A za nemalou slabinu se také dá považovat skutečnost, že režiséra nenapadlo svléknout Kate Hudson a Jessicu Henwick, kteréžto v bikinách docela dost pánské oko provokovaly. První detektivní případ Na nože byla víceméně průměrná detektivka, která měla hodně unylou režii a průhledného vraha. Pokračování pod záštitou Netflixu ukázalo nalité finanční prostředky, kdy technická a scénografická část filmu vypadá kvalitně a originálně, a také neméně prokázalo, že Rian Johnson umí schopně režírovat i netradičně  tematicky kombinovat. A Benoita Blanca třeba nevidíme naposledy. 7/10 ()

Morien

Je to docela sranda, ale už během sledování moje převažující myšlenka byla "Knives Out mě bavilo víc". Je to (zase) přeformalizované a překomplikované, ale tentokrát tam nejsou postavy/herecké výkony, které by tomu v mých očích dodaly přidanou hodnotu. Ne že by se film nesnažil přesně zopakovat/zkopírovat spoustu prvků z "jedničky", to on se snaží, ale podle mého názoru se to tentokrát nepovedlo tak efektivně. Například jsem nezaznamenala, že by internet nějak žil plavkami Daniela Craiga, zatímco svetry Chrise Evanse byly zmemovány okamžitě. A z osobního hlediska mám z místních herců ráda jen Ethana Hawkea, který se objevil asi tak na dvacet vteřin v roli, která nejspíš mohla zůstat celá na podlaze střižny, protože pro výsledný film nic moc neznamená, a Kathryn Hahn, která tam byla tak málo a tak nevýrazná, že jsem pomalu už během filmu zapomněla, že tam vůbec je. A nemyslím si, že by ten konec byl tak triumfálně "šťastný", jak by tvůrci zřejmě chtěli, aby byl. Aniž bych chtěla nějak extra spoilerovat, tak bych spíš řekla, že by paní šla do vězení za celou škálu trestných činů či pokusů o ně. ()

verbal

A tak pan Janoušek podruhé vytáhl nože. Tentokrát však totálně tupé, zubaté, zrezlé a se zaschlým hovnem na čepelích. Ty tam jsou hravost, spád a nepředvídatelnost jedničky, nonšalantně odkazující na nejlepší kusy Kristovy Agáty. Na prvním dílu bezohledně parazitující, typický netflusovský rychlokvašný eintopf kauzálního kokotismu, neúměrně natahované bezradnosti a přiblble povrchních klišé s až trapně se pitvořícím a děsivě přehrávajícím agentem Nulanulaprasečíxicht, naštěstí již emeritním, a s trestuhodně nevyužitým, v roli zcela marným Édou. ()

Marze

Nadprůměrný žánrový film od Netflixu. Klasicky britsky styl zahady vrazdy v atraktivnim prostredi reckeho ostrova. Rekl bych, ze ve filmu jde jen o zabavu, protoze je hluboky asi jako slupka cibule a dost hloupy. Postavy jsou na hraně karikatury a těžko se s nimi sžijete. Žena s kameným výrazem, osvalený Youtube inflůuencer s tetováním a výrazem křupana s pravicovými názory, típek s ambicemi vědce. Prostě nesourodá parta. Pak přijede na ostrov detektiv Blanc, je tu několik vražd... ()

Zajímavosti (28)

• Když Netflix koupil práva na film, začal se připravovat i třetí díl této série. (KGBelik)
  • Joseph Gordon-Levitt si rovnako ako v prvom filme Na nože (2019) aj tu strihol cameo. Tentokrát nahovoril hlasné "dong", ktoré bolo počuť pri každom odbití celej hodiny. (Mandragor)