Reklama

Reklama

Sugarlandský expres

  • Česko Expres do Sugarlandu (více)
Ukázka z filmu 1

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Ukázka z filmu 1

Recenze (137)

H34D 

všechny recenze uživatele

Podivná žánrová ambivalence, kdy film pořádně nefunguje ani v jedné ze škatulek, o které se otírá, způsobila, že jsem trpěl nudou :) Děj je velice plytký, scénář s námětem skrývajícím nevyužitý potenciál, byl snad sepsán na koleně - rutinní dialogy, stupidní postavy, minimální vývoj - ono se jen tak jede a blbě kecá bez pointy... Jelikož tento příběh nemá váhu, co se týče realističnosti, dostává se člověku pocit, zdalipak se nejedná o jakousi "parodii" na reálnou událost, jenže na to je film málo vtipný a málo nadsazený. Tohle "dobrodružství" zkrátka v mých očích nefunguje a krom faktu k zamyšlení o tom, že veřejnost únos dítěte schvaluje, nemá dnes co nabídnout. 3/10 ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No je videt, ze se Spielberg teprve zahrival, tohle nic moc extra neni. Prvni vec, ktera me napadla skoro na zacatku a nepresla me az do konce, proc proboha dva vicemene skoro netrestany manzele, ktery unesou nicim dulezityho poldu, pronasleduje policie snad z celyho statu, tady je totiz takovejch 30, 40 policejnich aut a vypadalo to spis smesne. Ale krome tohohle je navic celej film takovej vcelku utahanej a krome fajn uvodu se tam toho zas tak moc nedeje, takova lehce stereotypni jizda autem za synem, kde se hlavne ukazujou charaktery manzelu a unesenyho poldy a vsichni tri jsou predkladany jak naprosty sympataci, ktery by spolu sli klidne na pivko. Nevim no, proste me to moc nebralo. Nicmene je fajn videt tehdy jeste mladou, skvele hrajici a nesaskujici Goldie Hawn, i kdyz obcas se precejen neudrzi zacne blbnout. ()

Reklama

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Jóóó, kdybych já měl stejný poprvý v posteli jako Štefan za kamerou... To bychom se možná viděli víckrát, viď? Výčet žánrů je sice dlouhej jako tejden před vejplatou, ten nejzásadnější ale chybí. Spielberg tu vytrousil patrně všechen humor, co dostal do režijního vínku, stál ovšem za to! Všechna ta absurdita a nadlehčenost nechává příběh dýchat svým vlastním životem, který se mi zatraceně líbil. Rozbor je prací pro odborníky s patentem, u mě dobrý, Stýve! ()

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

nepočítaje Fablemanovi byl Sugarland express posledním regulérním celovečerákem, který mi chyběl ve zkompletování Spielbergovi tvorby a ač sem neměl nijak přehnaná očekávání, překvapilo mě jak dobrý film to je. Příběh dvou životních ztroskotanců, kteří se rozhodnou získat zpátky svého syna a vydávají se tak na poměrně zbytečnou cestu s absencí plánu a naivní vidinou, že by to snad mohlo dopadnout dobře. Oba hlavní hrdinové jsou sice svým způsobem prostáčci, kteří úplně nedomýšlejí důsledky svého jednání, ale nejde jim nefandit a výsledkem je road movie, která sice pracuje s vážným tématem, ale podává ho svým způsobem zábavně a s notnou dávkou Speilbergovské poetiky...70% ()

charge 

všechny recenze uživatele

Spielberg je vážně neumětel a i když se mu některé jeho snímky povedly, utápí se okolo klišoidních propadáků jako je tento. Přestože je příběh dle skutečné události, není samotný o nic víc zajímavější, nežli film samotný. Jak jsem již několikrát zmínil, road-movie je vděčný žánr, vše se neustále hýbe kupředu na relativně malém prostoru v interiéru automobilu, ovšem to by nebyl Spielberg kdyby i ten nedokázal zprasit. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • Příběh byl natočen podle skutečných událostí, přestože ve skutečnosti uprchlíci strávili na útěku jen několik hodin a ne dní. (Satan)
  • Natáčelo se v Sugar Land, San Antoniu, Lone Oak Community, Floresville nebo v Del Riu v Texasu. (Terva)
  • První film využívající ruční kameru uvnitř auta. (Satan)

Reklama

Reklama