Reklama

Reklama

Nová šichta

Trailer 1

Obsahy(1)

25 let strávil Tomáš Hisem pod zemí jako horník na Ostravsku. Trh práce se ale prudce mění, doly zavírají, havíři se rekvalifikují. Tomáš si navzdory nevěřícím pohledům svých kamarádů volí specializaci, která má k jeho původní profesi opravdu na hony daleko. Hodlá vyměnit šachtu za digitální prostor a stát se programátorem. Intimní a zároveň lehce humorný časosběrný portrét režiséra Jindřicha Andrše sleduje komorní, ale epickou odyseu obyčejného člověka. Svým nevtíravým humanismem evokuje díla klasiků britského sociálního realismu, její řízný ostravský akcent si však s ničím nespletete. (Artcam Films)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (57)

angel74 

všechny recenze uživatele

Když změna, tak pořádná. Přerodu z horníka na IT programátora by asi mnoho lidí nebylo schopno. Je to sice trochu sci-fi, ale i takové věci se dějí, což ukazuje Jindřich Andrš ve svém časosběrném dokumentu na příkladu sympaťáka Tomáše Hisema. Ten má můj velký obdiv, už jen proto, že v relativně pokročilém věku na trhu práce dosáhl téměř nemožného a přitom si zachoval tvář. (80%) ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Dokument má dost humoru a silný ostravský akcent. Jarek Nohavica řekl, že se mu Ostrava líbí, protože je zelená. Já mu věřím, protože vyhrál mistrovství ve scrablu. Hrdina se nechá ostříhat, pořídí si novou partnerku a začne se mořit s programovacími písmenkami a modrými chybovými obrazovkami. Je autentický, svérázný, štastný, přímočarý, pochybovačný a dojený. Nepřipouští si porážku. Dokument je složen ze situací, občas dosti zábavných. Ale režisér mu neumožňuje inscenované výjevy s aranžovanými zpovědmi a planým filozofováním. Všechny motivy jsou jen naťuknuty bez nějaké dramatizace. Hrdina si zaslouží obdiv a ne smích. Námitky kamarádů přijímá, ale stále si jde za svým cílem. ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Rozhodně dobrá a chvályhodná práce. Bohužel jsem se v průběhu jen těžko zbavoval pocitu, že takto poctivá tříletá práce se sběrem informací zkrátka vyžaduje více než střídmých 90 minut - ty možná stačí na to, aby na diváka plně zapůsobily chytře navozované kontrasty (špína a černota v šachtách × běloskvoucí kanceláře; dlouhé neupravené vlasy × krátký elegantní sestřih; manuální dřina a veget v hospodě × statické povolání a neustálý zápřah na mozek) a sociální apely kolem nezaslouženého statusu quo a dramaticky nastupující automatizace práce, ale opravdu empatického napojení na protagonistu a na jeho dílčí myšlenkové pochody jsem se osobně moc nedočkal. A mám přitom dojem, že se o to Jindřich Andrš skutečně poctivě snažil. Skoky mezi jednotlivými etapami mi ale přišly moc rychlé a hlavní myšlenku toho kterého úseku vždy tak nějak překotně vystihl některý z těch ne úplně autentických dialogů (hádka v hospodě, svěření se kolegovi na maškarním večírku). Co je ale naopak fajn a co kvituji, jsou jednoznačná srozumitelnost a stabilní argumentační stanovisko, od něhož se nijak drasticky neodbočuje. Tomáše nám samozřejmě má být trochu líto jako člověka, který po více jak 20 letech věrných služeb a pro většinu lidí nepředstavitelné dřiny musel v práci skončit a neměl jinou kvalifikaci, a dokument nám tohoto člověka představuje nezkresleně a v přímočaré jednoduchosti deklamuje, jak lze 'ostravský americký sen' i v nepřívětivé době dotáhnout do konce. A dá se tomu nakonec i docela odpustit, že vyjma úvodních minut postrádá veškerý materiál tu absolutní surovost a psychickou tíhu, jakou se chlubilo třeba slavné a námětem v mnohém spříznění britské filmové hnutí 'kuchyňského dřezu' z 60. ___ Nejedná se tedy o zásadní revoluční počin a mnoho dílčích motivů přechází časosběrná metoda moc kvapně a zjednodušeně, ale pravdivý a současně symbolický příběh sympatického protagonisty funguje a přináší vítaný pohled na další temnou stránku současné automatizace, stejně jako na nikdy neuhasínající plamínek naděje. Ocenil bych osobně upřímnější sejmutí venkovní masky příkladného bojovníka a zevrubnější prozkoumání sociálních i psychických problémů, ale jako výpověď o jedné životní etapě s cílem pozitivně burcovat sebevědomí nekvalifikovaných osob bez budoucí vize tento zajímavý portrét určitě obstojí. Méně už bohužel jako plaše a slabě strukturovaný apel na společnost samotnou. 65% ()

easaque 

všechny recenze uživatele

-3* Využil jsem příležitost I-vysílání České televize k zhlédnutí tohoto časosběrného dokumentu, který tu i jinde v médiích docela chválí. Já se k pochvalám nakonec nepřidám, protože mi nepřišel nějak obzvlášť výjimečný. Hlavní hrdina má sice občas dobrou vyřídilku, ale koukat se hodinu a půl jak se potýká s pracovními i osobními problémy mě tolik nenaplňovalo. Je tam pár zajímavých momentů, ale jinak jsem nedokázal s Tomášem soucítit, jak asi autoři plánovali. Každý si tam určitě najde to své a věřím, že si to ostatní užívali víc než já. Musím však být subjektivní jako vždy a tak dostane ode mě jen slabší tři hvězdičky. [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Čakal som niečo viac, ale ani hlavný protagonista (s rodinou), ani režisér to nedokázal ponúknuť. Kamera sa dostáva do života bývalého baníka až neprirodzene blízko na dokumentárny film a tak hrdina musí hrať. Už úvodné scény z poslednej šichty ma nechali na pochybách, či tá čelovka nebude rotačný guľomet a vo vhodnej chvíli nespustí paľbu ako v poriadnej počítačovej hre. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (7)

  • Hlavní hrdina Tomáš fandí spolu se svými kamarády také anglickému klubu West Ham United, který má u svých fanoušků tradici těžkého průmyslu stejně tak jako ji má Baník Ostrava. (Majkl91)
  • Pro financování dokončení filmu probíhala na přelomu listopadu a prosince 2019 crowdfundingová kampaň, jejíž finanční cíl byl splněn na 104 % a celkem se vybralo 260 412 Kč. Jednou z odměn byl mj. vstup na projekci filmu v Tomášově oblíbené hospodě s výběrem tradičních ostravských lihovin (především panáky „hornická vlajka“). (Majkl91)
  • Režisér filmu Jindřich Andrš si i přes nevoli Tomáše prosadil natáčení na jednom z domácích zápasů Baníku. Tomáš a jeho kamarád Rosťa dostali mikroport, který si však po zápase v hospodě Rosťa vytáhl před ostatními z pod trika, což velmi popudilo jejich dalšího kamaráda. Tomáš se pak s ním musel dlouho usmiřovat a kvůli tomu chtěl ještě ten večer celé natáčení ukončit. Nakonec si to po 2 měsících rozmyslel a film tak nakonec mohl vzniknout. (Majkl91)

Související novinky

12. Ceny české filmové kritiky - nominace

12. Ceny české filmové kritiky - nominace

04.01.2022

Dnes byly Sdružením české filmové kritiky zveřejněny nominace na výroční Ceny české filmové kritiky za uplynulý rok 2021. Celkem bylo nominováno 16 děl, z nichž nejvíc nominací (celkem 6) získalo… (více)

Začíná festival Jeden svět

Začíná festival Jeden svět

10.05.2021

Dnešním dnem začíná po celém Česku festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět. Poprvé ve své historii proběhne celý online. Festival potrvá až do 6. června a diváci a divačky se… (více)

Reklama

Reklama