Moje učitelka chobotnice

• Jihoafrická republika My Octopus Teacher
Jihoafrická republika, 2020, 85 min

Při natáčení pod mořskou hladinou naváže filmař nečekané přátelství s chobotnicí, která mu poodhalí tajemný svět chaluhového lesa u břehů jižní Afriky. (Netflix)

Recenze (143)

eLeR

Nuž .. som rada za Craiga, že opätovne našiel chuť pracovať a jeho netradičná učiteľka mu pomohla otvoriť oči a myseľ. Som rada za Toma, že popri celodennom myslení na chobotnicu, či už vo vode, alebo na súši, si otec na neho našiel čas. Film je to pekný, niektoré zábery dychberúce a chobotnica je nesmierne zaujímavý tvor. Ale .. celý čas som mala chuť vypnúť zvuk, pretože Craigov meditačný koment mi extra nesedel a jeho hlas mi rezal uši .. bohužiaľ. 3,5* ()

Spiker01

Jestli si něco umí Netflix vybírat/produkovat/nakupovat téměř se 100% jistotou, jsou to dokumenty. A střetnutí s jednou roztomilou chobotnicí je bezpochyby jedním z těch mnoha příkladů. Z filmu je cítit na sto honů, že hlavní představitel naprosto miluje potápění v oceánu, mořský život a samotné mořské dno a plnými doušky to přenáší na diváka. Mně osobně to tolik neříká (vždycky mě víc zajímala suchozemská fauna) a jeho entuziasmus jsem plně nedocenil, ale těch necelých 90 minut za to rozhodně stojí. PS : docela by mě zajímalo jak to natáčeli (vždy museli plavat ve dvou, ale kameraman Roger Horrocks i přes jeho obtížnou kameramanskou práci pod vodou není ani jednou zmíněn) a kolik za ten necelý rok natočili materiálu..7/10 ()

Hamaradža

Prírodopisný dokument s tak precíznou dramaturgickou štruktúrou, až musí človek pochybovať o jeho autenticite. Má však peknú myšlienku a ja mám pre zvieratká slabosť. 3,5* (Zaokrúhlené dolu, po zhliadnutí tohto fantastického (!) rozboru: https://www.youtube.com/watch?v=whb4unrhy44 Aj tak si však myslím, že film má svoj význam, minimálne pre ľudí, ktorí ma v roku 2020 stále presviedčajú o tom, že zvieratá nemajú rozum, či emócie) ()

HellFire

Fascinující a srdceryvný příběh o přátelství muže s chobotnicí (ano, čtete správně), při kterém se tají dech. Nejen nad výjimečnou audiovizuální stránkou, ale především nad vztahem člověka s inteligentním mořským tvorem. Pokud by tohle bylo promítáno ve školách jakožto názorná ukázka dovedností chobotnic, předčí veškeré vědecké poznatky. Tohle je autentické a z první ruky. Záběr na muže, doslova se mazlícího s chobotnicí... nemám slov. V posledních letech se mi do paměti tolik nevtiskl žádný jiný dokument jako právě tenhle. Asi opravdu stárnu, ale čím dál víc začínám obdivovat krásy přírody a oprošťuji se od světských věcí. ()

ScarPoul

Naozaj som nečakal, že ma to tak dojme. Ja ani neviem čo napísať. Je to ako keď vidíte niečo, o čom ste si mysleli že poznáte, ale až teraz je vám dovolené danú vec skutočne objaviť a spoznať. Ďalší dokument z dielne Netflixu, ktorý je omnoho dôležitejší než sa na prvý pohľad zdá. Foster ako sprievodca po jednom malom kúsku divokej prírody odvádza znamenitú robotu. Zobrazuje nám úžasný makrosvet pravidiel v ktorých pochybiť znamená smrť. A vo vysvetľovaní mu pomáha vysoko inteligentná a hravá chobotnica. Veľmi pekne spracovaná téma a posolstvo. Viac takýchto filmov poprosím. ()

Zajímavosti (10)

• Pro hrubý střih složil jednoduchou hudbu Tom Foster, která obsahovala hlavně zvuky moře a chaluh. Některé tyto hudební sekvence použil i Kevin Smuts v jeho soundtracku pro film. (Muffino)
  • Většinu záběrů s chobotnicí točil sám Craig. Mnohdy i tak, že kameru položil na dno, takže se zdá, že ho natáčí někdo další. (Muffino)
  • Film se začal formovat v roce 2017, ale začal vznikat mnohem dříve díky setkání Craiga a chobotnice při natáčení jiného projektu. Na tomto jiném projektu Craig roky pracoval sám, ale pro filmování Moji učitelky chobotnice jako prvního přizval Rogera Horrockse. Z jejich filmování vznikly některé záběry pro BBC dokument Modrá planeta (od r. 2017). Jako druhou přizval Pippu Ehrlich, která s Craigem strávila v podmořském světě 6 měsíců a pomohla také s filmovým příběhem. (Muffino)