Režie:
Gus Van SantScénář:
Mike RichKamera:
Harris SavidesHudba:
Bill FrisellHrají:
Sean Connery, Rob Brown, F. Murray Abraham, Anna Paquin, Busta Rhymes, Michael Pitt, Michael Nouri, Matt Malloy, Matt Damon, Alison Folland, April Grace (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Samotářský spisovatel William Forrester (Sean Connery) před čtyřiceti lety získal Pulitzerovu cenu. A to bylo naposledy, kdy o něm svět slyšel. Když sportovně nadaný afroamerický chlapec Jamal Wallace (Rob Brown) vleze k Forresterovi do bytu a náhodou tam zapomene batoh plný vlastních spisů, začnou mít události spád, který oba protagonisty překvapí. Když překonají vzájemně své předsudky, nachází Jamal ve Forresterovi prvního příznivce své literární činnosti a svého pozdějšího patrona. Forrester má zase poprvé po dlouhých letech důvod, aby se vzdal své dobrovolně přijaté samoty. Jejich přátelství však projde zatěžkávací zkouškou poté, co je Jamal autokratickým profesorem Crawfordem (F. Murray Abraham) obviněn z plagiátorství. Oba muži stojí před závažným dilematem – Jamal se musí rozhodnout, zda bude následovat svůj sen, nebo zradí drahého přítele. Forrester je zase nucen volit mezi tím, zda zůstane ve své ulitě, nebo se odhodlá pohlédnout na svět novýma očima. (HBO GO)
(více)Recenze (104)
Velice profesionální film, všechno tam je, jak má být a sedí, jak má sedět. Příběh, který svým optimistickým laděním sice nemůže nikoho urazit, ale nakonec přece nedá to, co slibuje. Popis světa, který je svůdný, ale přesto jen vysněný.... Čemu ale nutně věřím je, že když někdo chce hrát dobře basket, musí mít míč neustále u sebe. Ale i to se dá zpochybnit: Budu-li všude chodit s tágem (jako v "Sedícím slonovi"), budou moje výsledky v kulečníku lepší? ()
Byl by to krásný film, kdyby nebyl tak těžce, ale fakt těžce šablonovitý. Kvůli tomu mu nevěřím nic, hlavně postavy, které jednají vždy a pouze tak, jak se to scénáristovi hodilo a životnost a uvěřitelnost jim prostě chybí. A kvůli tomu zde chybí i nějaký silnější moment, protože všechny scény které se o takový efekt snaží jsou prostě jen vykalkulované. Natočené je to ale naprosto skvěle, zahrané taktéž (a Sean Connery tu má velké charisma a je fajn, že tu vůbec ještě hrál, když už se pak nikde moc neobjevil) a atmosféru to má dost podmanivou, díky které nemůžu říct, že bych se u toho nudil. Navíc i ten námět mě zaujal a příběh o geniálním mladém spisovateli mi je určitě blíž, než o geniálním mladém matematikovi (ono to vůbec má dost podobného s Dobrým Willem Huntingem), jen je strašná škoda, že Van Sant neměl zájem ho vést jakkoli jinak než cestou typického hollywoodského dramatu. Pak bych poprvé v životě uznal, že je schopný natočit i něco skvělého, ale holt se nestalo a skončilo to pro mě i pod Willem Huntingem, protože ten mě sice tolik nechytl, ale zato je promyšlenější a ne tak hollywoodský jako Osudové setkání. Otázka taky je, jestli by vůbec Van Sant byl schopný natočit i něco lepšího, ale těžko říct... 3* ()
Nádherné téma uchopené... tak nějak fádně. Samozřejmě Connery to vyzdvihuje o level výše, ale sám na to stačit nemůže, zvlášť když mu nemíří kamera do tváře po celou dobu stopáže filmu. Tu naopak vyplňují snaživě na city hrající, ale žel spíš nefunkční pasáže o tom, kterak afroamerický talent na snobskou školu přišel a jak mu (což už bylo viděno mnohde jinde) od počátku jen z principu nakládají. Kdyby nosným pilířem byla originální literální tvorba dosahující skutečně tech Pulitzerovských kvalit, jaké film proklamuje, jsme někde jinde. Zatímco Connerymu jeho asociálního a životem zvrásněného literárního génia uvěříte na první dobrou, všechny ostatní postavy včetně klíčového Jamala kolem něj jen poskakuji, aby onoho génia podepřeli. Samozřejmě jako good-feeling podívaná a jeden z posledních filmů s Connerym před jeho rezolutním odchodem do hereckého důchodu je toto jistá povinnost. Vysloveně neurazí, důstojnost si udrží, ale mohl to být výrazně oduševnělejší. ()
Predposledný Conneryho film som s nadšením pozrel a zistil som že ma obohatil okrem dobrej nálady aj s pár zaujímavými myšlienkami.Podľa mňa to nie je taký horší Good Will Hunting 2 skôr keď už mám porovnávať pripomína to Peaceful Warriora.Tiež tu je chalan ktorý spozná múdreho starca,ktorý mu však nielen pomáha s písaním ale okrem toho mu dá dôležité skúsenosti.Smola že Connery už prestal s herectvom, pretože týmto filmom znova dokázal aký neobyčajný herec to je. ()
Podle mě krásný film o zvláštním přátelství. Vynikající Rob Brown, moje oblíbená scéna je ta, jak poučuje bělocha o historii firmy BMW. Některé scény jsou silně emotivně nabité,ale je tam pár slabších momentů. Sean exceluje především v bytě ( Punch the kees for god sake!!! ) , vtipně napsané dialogy se prolínají s těmi hlubokomyslnými s lehkostí a elegancí. Závěrečný Seanův projev patří k nejlepším z filmu. Nemůžu se ale ubránit pocitu, že přesně v té chvíli měl film skončit. P.S. A taky měl skončit Sean s kariérou a nekazit si ji stupidním filmem Liga vyjímečných. ()
Galerie (50)
Photo © 2001 Columbia Pictures
Zajímavosti (10)
- Počas natáčania sa zistilo, že Sean Connery nevie písať na stroji. V scénach, kde vidíte Forresterove ruky na klávesoch, sú to ruky dabléra. (m.a.t.o.)
- Film, ktorý Forrester (Sean Connery) pozerá, keď Jamal prvýkrát vstúpi do bytu, je Veľký záťah (1953) s Glennom Fordom v hlavnej úlohe. (m.a.t.o.)
Reklama