Obsahy(1)
Pragmatický mladý právník David Burton (Richard Chamberlain) ze Sydney se ujme obhajoby skupinky Aboriginů, obviněných z vraždy. Komplikovaný případ ho zavede mezi australské domorodce, o kterých dosud nevěděl skoro nic. Jejich rituály, kouzla a iracionalita ho začnou fascinovat a vzdalovat rodině i dosavadnímu způsobu myšlení. Skutečnost je ovšem hrůznější, než si kdy dokázal představit, a bezprostředně se týká nejen jeho vlastního osudu, ale i budoucnosti celé arogantní bělošské civilizace. Zemi postihují prudké bouře a lijáky a ničivá poslední vlna, o které se zmiňují nejstarší aboriginské mýty, zřejmě není pouhou strašidelnou pohádkou pro děti... (Cinemax)
(více)Recenze (51)
Zručně natočené a se silnou mysteriózní atmosférou, ale tááákhle natahované. Nudě jsem se opravdu nedokázal ubránit, zvlášť když je jen velmi málo témat, která mě zajímají méně než australští Aboriginálové... Člověk, který mě v profilu filmu Dotek Medusy na Poslední vlnu nalákal slovy "je to podobné a ještě o chlup lepší", musí být blázen. ()
Je mi jasné, že nejednoho diváka tenhle prapodivný film unudí k smrti, já ale pokaždé slastně vrním. Hodnocení je tedy čistě subjektivní, prostě mi tenhle mysteriózní thriller sedl jako prdel na hrnec. Snad to mohlo být ještě drobet lepší, ždibíček kratší, konec o fous méně rozjetý, v hudbě méně mdlých synťákových ploch, ale co - prostě nemohu nenasázet plný počet hvězd. Jedna * za úžasné, tísnivé katastrofické scény - led uprostřed pustiny, černý déšť, stromy prorážející okna. Druhá * za naprosto dokonalé využití Aboriginských mýtů. Třetí * za krásně, klasicky vygradovanou smyčku nezvratných událostí a scén na pomezí reality a snové halucinace, směřující až k epickému závěru. Čtvrtá * za kameru, práci se zvukem a domorodou hudbou, pátá * za sluncem sežehnuté, rudé australské krajinky. Můj soukromý mikrokosmos. ()
Po Pikniku na Hanging Rock natočil Weir další film, který naprosto dokonale vystihuje anglické slovíčko "eerie". Tedy něco mezi "tajemný" a "strašidelný". Peter Weir umí udělat atmosféru. Možná se dá říct, že Peter Wier je v tomto ohledu mistr nad mistry. Jenže narozdíl od Pikniku mě Poslední vlna i přes nevídanou atmosféru příliš neoslovila. Pro mě osobně je zkrátka až moc divná. To ovšem nic nemění na tom, že Weir je špičkový filmař a že mám pro jeho práci (včetně tohohle filmu) jen a jen obdiv. ()
Další Weirův atmosférický zážitek, který sice na Piknik na Hanging Rock nemá, ale mrazí z něj dost a člověk se u toho fakt bojí. Funguje vše, kamera, hudba, herecké výkony a to vše tvoří tu skvělou atmosféru. Ovšem, musíte se do toho dostat, jinak se budete nudit. Ale upřímně, já tohle podivné mysteriózno rád. A několik část mě naprosto dostalo, třeba začátek byl dost psycho. Jediný problém je v tom, že tohle prostě nemůžu doporučit každému, jelikož se do toho musíte dostat a pak už atmosféra působí sama, jinak se asi budete nudit. Já se ale nenudil snad ani chvíli a dávám plný počet. Ty jo, já to o procento zvedl. ()
Weir je v tomto filme plný nápadov. Vidno, že sa jednalo o niečo, čo chcel natočiť. Dôraz na atmosféru a jej neustále menenie funguje bezchybne. Problém mám s príbehom. Ten je miestami veľmi nekonzistentný. Motivácia postavy je síce podmienená jeho snami, ale to ako sa správa v určitých momentoch mi prišlo trošku zvláštne. Rovnako aj vzťah medzi Aborigénmi. Čim sme sa viac približovali k pravde, tým viac mi prišla celá tá mystifikácia ohľadom prípadu zbytočná. Koncom sa to pre mňa rozpadlo. Samotné vyústenie je síce logické ale rozhodne k nemu nemala viesť taká strastiplná cesta. Kedysi by sa mi to možno páčilo. Teraz to už nestačí. Jeden z tých filmov, ktoré bohužiaľ zostarli. Chamberlain je tu ale dosť v pohode. ()
Galerie (20)
Photo © Cinema International Corporation
Zajímavosti (4)
- Richard Chamberlain získal jako David Burton na mezinárodním filmovém festivalu v Katalánsku cenu Clavell de Plata v kategorii nejlepší herec. (Terva)
- Snímek získal v roce 1997 cenu IBEX pro nejlepší film. (Terva)
- Australský filmový institut udělil snímku dvě ceny, a to v kategoriích nejlepší kamera (Russell Boyd) a nejlepší zvuk (Don Connoly, Greg Bell a Phil Judd). (Terva)
Reklama