Oficiální dokument z 6. říšského sjezdu NSDAP v Norimberku 4.-10. září 1934. Po II. světové válce v mnoha zemích trezorový film. (oficiální text distributora)

Recenze (215)

Matty

Nanejvýš pečlivá příprava, více než štědré produkční zázemí, 120 spolupracovníků (včetně architekta Třetí říše Alberta Speera), 18 kamerových štábů – Leni Riefenstahlová natáčela prostřední část své norimberské trilogie v královských podmínkách, tak trochu mimo realitu, kterou film ostatně nereflektuje. Střihová skladba (střihání detailu s celky během proslovů – jásající dav musí být viděn, aby znásobil emotivní dopad záběru), promyšlený rytmus (ráznější vojenské a „tělesné“ x lyričtější architektonické a folklorní pasáže), „strategické“ rozmístění nacistických symbolů v mizanscéně. Triumf vůle je natočen s takovým (bojovým) zápalem a smyslem pro velkolepost a sestříhán s takovou samozřejmostí, že napoprvé nejspíš ani nezaregistrujete jeho lži (prostřihy na záběry, které byly zřejmě pořízené v jiný čas na jiném místě). Tohle je Hitler, jak chtěl být viděn (a viděn je skoro pořád, nezávisle na tom, co jiného v Norimberku zrovna probíhá). Cokoli režisérka prohlašovala po válce, Triumf vůle není objektivním dokumentem, jakkoli se záběry z něj později v řadě nenacistických, nepropagandistických dokumentů objevily. Triumf vůle je geniálně zvrhlé dílo. 75% Zajímavé komentáře: Webb, sinp, Vančura, sigf07 ()

MM11

Ambiciózní dokumentaristé si často troufají. Jejich sny a touhy jsou omezené pouze a jen možnými prostředky, jinak by si dovolili nemožné. Ale co když je zadavatelem agresivní ideologie, co se potřebuje zviditelnit? Pak můžete všechno. Stříhat na tisíc kousíčků mohutné zástupy, zabírat politiky ze všech stran, vidět věčně nadšené tváře davů a další sny megalomana. Ďábelsky talentovaná Leni Riefenstahl dává lekci všem tehdejším fádním dokumentaristům a zároveň sepisuje příručku pro pozdější naopak krajně levicovou filmařskou obec padesátých let. Triumf vůle může být dvojím pojítkem a tím je zásadní i dnes. Ukazuje z hlediska nacistů moc a nepopsatelnou charismatičnost jejich vůdce. A zpětně je možná ještě daleko významnější. Dokonale obnažuje šílený fanatismus mas a nelidskost Hitlerových projevů. Leni možná nechtěně vytvořila největší zbraň pro obranu mladých generací před nacismem. Její dokument mě zhrozil a utvrdil, že je silnější než desítky moderních rekonstrukcí, které zpravidla zvedají kazatelský prst a přísně varují. A koho Triumf vůle ovlivní negativně? Tomu zřejmě není pomoci, je to v něm a probudilo by se to třeba někde jinde. Už jen proto, že propaganda je tu i dnes a její síla rozhodně neklesá. ()

Radyo

Po filmové stránce bych řekl, že Riefenstahlová zvládla svou práci perfektně. Hitlerovská propaganda z filmu čiší nejen zásluhou frenetických projevů führerových nohsledů i jeho samého, ale i díky mistrovské práci s kamerou a hudebnímu podkresu. Riefenstahlová prokázala jak cit pro detail, tak i pro celek, navíc je film i dobře sestříhaný, takže v tomto směru je to čistých 5*. Tu jednu ale musím odebrat za obsah. Usilovné budování kultu osobnosti pomocí hysterických výkřiků "Hitler je Německo, Německo je Hitler" apod., Hitlerovo "tlačení" na národnostní cítění a potřebu jednoty, to vše navíc s odvoláním na boží poselství, k tomu pak šiky pochodujících či v pozoru stojících vojáků, pracovních jednotek, mládeže, nadšeně hajlující davy, stejně jako čumilové v oknech domů - věřím tomu, že ve své době tohle dokázalo s lidmi pořádně zamávat a že řada z nich z podobných snímků získala jakýsi pocit sounáležitosti a jistoty. Kam to ale vedlo, víme všichni... ()

gogo76

„Hitler ist Deuschland und Deutschland ist Hitler." Ťažko spočítať koľko krát tu zaznie slovo Deutschland, ale isté je, že Hitler vedel hrať na národnú strunu. Neskutočné davy a nadšený obyvatelia sú najčastejšími objektami režisérky. Dejiny sa však zvrtli tak, že mnohí dnes na tento film pozerajú s opovrhovaním. Talent však režisérke uprieť nemožno. Hlavne úvodné minúty sú dostatočne pestré, neskôr je to samý pochod, prehliadky a salutovanie a už od polovice to začína byť trochu jednotvárne. Hrdé davy v nablýskaných uniformách pochodujú s lopatami!! a Hitler reční o rovnoprávnosti a vážení si manuálnej práce. To malo úspech. Mnoho povrchne zainteresovaných ľudí nedokáže pochopiť to celonemecké nadšenie a uctievanie Hitlera. Neriešme to čo prišlo potom, ale ako to dosiahol. Po 1. svet. vojne i dlho po nej bolo Nemecko ekonomicky úplne na kolenách a bola tam obrovská nezamestnanosť. Chudoba bola obrovská. Hitler urobil jednu z mála dobrých vecí a zaviedol plán národno verejnej výstavby Nemecka. Prebiehaly obrovské rekonštrukcie, stavby mostov, diaľnic... a zamestnali sa milióny ľudí, ktorí boli vyplácaný špeciálnymi "Pracovnými certifikátmi". Nemecko začalo rýchlo prosperovať a začalo si veriť. Za neuveriteľné štyri roky dokázali nacisti postaviť ekonomiku na nohy a zaradiť ju medzi najsilnejšie na svete. To bol hlavný dôvod jeho úspechu, o ktorom sa veľmi nepíše. To, že svoju popularitu zneužil a stiahol nemecký národ až na samé dno je druhá vec, ktorá prebila všetko dobré čo urobil. Najväčší prínos filmu je jeho historická hodnota, ukážka doby, národného socializmu a už vtedy v 34 roku tu bolo cítiť hrdosť a nadradenosť z každého prejavu. Čo nasledovalo vieme všetci veľmi dobre. 80%. ()

classic odpad!

Ako mám hodnotiť niečo,čím opovrhujem,čo zatracujem,s čím sa neviem stotožniť.Tento dokument Leni Riefenstahl považujem za des a hrôzu,systematická demagógia,dokonalá manipulácia,vymývanie mozgov a nad všetkým dohliada Führer,ktorého ľudia vítajú ako vládcu,dobyvateľa,spasiteľa,pričom nemajú absolútne šajnu,čo prichádza... Účelová propaganda najhrubšieho zrna,ktorá vďaka vízie režisérky zintenzívnela popularitu Hitlera do takej miery,že masy ľudí mu prisahajú vernosť,a ja sa pýtam,ako je možné takto presvedčivo,autenticky manipulovať s ľuďmi? Čo je na príčine,že sa ku kormidlu dostal diktátor,akého už niet,je len jeden,že konkurent Stalin je pri ňom „chudobný príbuzný...” Žeby „umelo vyvolaný” krach na burze v Amerike roku 1929? A tým pádom nastrčená figúrka Adolf Hitler? Bez otáznikov,prosím,niečo na tom určite je! Absolútni fanatici na plných 100%,neštítia sa ničoho,vychovávajú poslušné opičky,ktoré budú reagovať na povel,začína to už v mládežníckom Hitlerjugend,a keď títo sopliaci dostanú čochvíľa kvér do ruky,potom sa spamätajú.ale bude už neskoro,budú vrieskať a ľutovať,že sa ocitli v tej dobe! Režisérka Leni má k dispozícii špeciálny komparz,k tomu komplet zamestnaných kameramanov na plný úväzok v celom Nemecku,že sa zastavila výroba,a tak sa zapísal do dejín dokument,ktorého účelom je pohltiť masy,že ak by sa niekto priečil,tak je proti nám,a takých treba odstrániť! Na rovinu,nechcel by som byť Nemcom,HANBIL by som sa za blázna pred kamerou a za blázna za kamerou,ktorá to fanaticky koordinuje,a ja to považujem za vrchol odpadu! Škoda nevyužitého potenciálu,lebo budovať si kariéru u nacistov nie je zrovna dobre riešenie,jednoducho,keby vyhrali vojnu,tak by sa stala slávna,takto je zatratená naveky! Tak jej treba,som za! ()

Zajímavosti (23)

• Pouze při přehlídce kavalérie můžeme spatřit jednotky pravidelné armády. Tisíce pochodujících mužů, včetně SA, SS a Hitlerovy stráže Leibstandarte Adolf Hitler, byly pouze civilními příslušníky politické strany. (Coldrex)
  • Leni Riefenstahlová, dříve nadějná herečka a tanečnice, se celý život bránila tomu, že by byla propagandistickou režisérkou. Na natáčení nevzpomínala v dobrém a dokonce tvrdila, že dělala vše pro to, aby film nemusela realizovat. (Cimr)
  • Riefenstahlová natočila už 5. sjezd NSDAP, ale tehdy se jí ještě nepodařilo dosáhnout kýženého efektu. Rok nato pokus zopakovala, tentokrát s fenomenálním úspěchem. Triumf vůle způsobil nadšení nejen v Německu, ale po celé Evropě. (Cimr)