Ředitelka zdravotnické školy v Teplicích zakáže muslimské studentce nosit šátek během vyučování. Zatímco pedagogický sbor souhlasí s ředitelkou, část studentů točí video na podporu spolužačky. Na čí stranu se postaví školský ombudsman Aleš Pelán (L. Vaculík)? (Česká televize)

Recenze (83)

Mallinali

Tak nám tu fúzoval případ hidžábu na pražské zdravotnické škole a kauza studentky v hidžábu na teplickém gymplu, kterou odmítal ředitel potrestat. Ve výsledku nám vznikl hodně nereálný příběh 18 leté muslimské superstudentky zdravotnické školy (!) z Teplic, která se vyjadřuje, jako by měla doktorát z genderových studií a standardně uargumentuje několik vysokoškoláku najednou. Tvůrci tentokrát nevybalancovali rovinu a připískávali jedné straně. V zásadě všichni relevantní (vyjma trochu hysterických učitelů) souhlasili s právem studentky na zahalování, ale byli proti kvůli rozvratnému dopadu na systém a kvůli postoji xenofobní veřejnosti. Mládež se lišila tím, že většinou sice taky fandila studentce, ale nebrala v potaz reálně politický  kontext. Do toho jsme měli chápat, že děcka ze školy uklízí po arabských turistech, kteří pár metrů od nich odhazují bordel, protože se to samo uklidí... To jako vážně? Pominu zvláštní aféru Pelána s levicovou studentkou, protože takových případů znám ze střední dost a chápu její smysl pro příběh. Potěšilo mě klasicky ministerstvo, nepotěšilo vykreslení odpůrců islámu jako řvounů z novinek.cz. Celkově se velká část diváků právem cítí, že za řečmi o těžké řešitelnosti protichůdných postojů a potřebou se dohodnout v měnícím se světě (zvlášť když seriál spíš fandí oné nerealistické studentce) stojí nemohoucnost. Nemohoucnost zajistit, aby současný "pokrokový" vývoj společnosti bez vlastních silných a chráněných kořenů, konfrontovaný s masivní migrací (která dřív nebo později přijde i k nám) lidí s úplně jiným myšlením, nevedl k jejímu drsnému rozkladu. ()

Saj

Za mě nejlepší ukázka fungování českého školství a české mentality. V Českém školství jde o to zapadnout, poslouchat autoritu a moc nediskutovat. Hlavně odpovídat přesně na předem připravené otázky. Individualita se moc nenosí. Myslím že trochu více individuality by tady v tom zatuchlém rybníčku prospělo. Samozřejmě nechci obhajovat druhý extrém anarchie. Ještě přidám vlastní historku. Když jsem byl na střední, měl jsem oblíbenou kšiltovku, kterou jsem miloval. Moc jsem nechápal proč ji nemůžu nosit i ve třídě. Na angličtinu jsme měli rodilou mluvčí (myslel jsem že bude víc free než zkostnatělí Češi). Nechal jsem si čapku na hlavě a když mě viděla při příchodu do třídy řekla Nice cap. Měl jsem velkou radost, že to řekla a tak jsem řekl Thank you. Načež moji spolužáci vyprskli smíchy, protože to myslela ironicky. Nebo ne? :) ()

Chrysopras

Na tohle jsem byl od začátku zvědavej a čekal jsem jakou "sluníčkářskou" kontroverzi to vyvolá... A hodnocení tomu odpovídá :-). Zaznamenal jsem jinde výtku, že Ochránce je špatnej proto, že nedává jasný názory a díly občas vyznívají do ztracena. Já tohle naopak cením, protože to často opravdu nejsou černobílý problémy s jednoduchým řešením. U tohohle dílu dvojnásob. Koukám, že někoho dráždí přenesení a posunutí  reálnýho příběhu - ovšem tohle není dokument, že... Za mě dobře zpracováno. Třeba to, jak zohledňuje i nelehkou úlohu ředitelky. Bonbónkem je tu opět postava Řezníčka a jeho rozprava s Vaculíkem. ()

kocik1

Rozhodně díky za otevření tématu, pokud se nepletu, vycházejícího ze skutečného příběhu. Jen je škoda, že Sabiha působí spíš jako rozmazlený spratek a tak je její "boj" takový šustící papírem. Co se mi naopak líbilo, byly nepřiměřené reakce okolí, ty myslím byly vykresleny dokonale. A několikrát jsem vzpomněla na seriál Chalífát, kde rodiče působili podobným dojmem jako tady. Jen ty dcerky dopadly jinak. ()

angel74

Přesně jsem věděla, že epizoda s názvem Hidžáb spadne do modrých čísel. Stačí totiž jedna pokrývka hlavy, aby se mnohým Čechům zatmělo před očima... Osobně musím pochválit velmi realistický pohled na celou záležitost. Vše je navíc podpořeno výbornými hereckými výkony. +++ Když tak pročítám zdejší recenze, dělá se mi dost šoufl z toho, jak si někteří jedinci hrají na neomylné pány tvorstva. Kupříkladu někomu tady hrozně vadí skutečnost, že arabští turisté po sobě zanechávají odpadky, které pak studenti musí uklízet. Což takhle zabrousit nejprve do vlastních řad, než začneme házet všechnu vinu na druhé? Zase tak pořádkumilovní nejsme, abychom je mohli soudit. Já jsem podstatně víc rozhořčena z velkého kvanta odpadků a černých skládek v našich lesích za každou druhou vesnicí nebo městem. Nemyslím si, že by tenhle bordel měla na svědomí hrstka Arabů žijících na území České republiky. ()

• Premiéru epizody sledovalo 1,2 milionu diváků starších 15 let. Byl to nejlepší výsledek po 20:00. (rublik05)
  • Když řidič Petr Starý (Pavel Řezníček) čeká před bytem na Aleše Pelána (Lukáš Vaculík), poslouchá v rádiu píseň „Tak se nezlob“ od českého zpěváka Marka Ztraceného. Skladba vyšla v roce 2020 na jeho albu „Planeta jménem stres“. Když na něj později čeká před ministerstvem, lze z rádia slyšet song „V blbým věku“ od českého písničkáře Ondřeje Ládka alias Xindla X, pocházející z jeho čtvrtého studiového alba „Čecháček Made“, které bylo vydáno v roce 2014. (rublik05)