Enola Holmesová 2

Enola Holmesová (Millie Bobby Brown) vyšetřuje svůj první opravdový případ. Rozlousknout záhadu zmizelé dívky jí ale budou muset pomoct kamarádi a taky brácha Sherlock (Henry Cavill). (Netflix)

Videa (8)

Recenze (180)

filmfanouch

Enola Holmes na rozdíl do svého bratra Sherlocka Holmese nepochází z pera Arthura Conana Doylea, hrdinka vytvořena spisovatelkou Nancy Springer se přesto stala populární hrdinkou doposud sedmidílné knižní série, kdy odpovědí časem musela být i filmová adaptace, která nakonec vznikla na Netflixu s Millie Bobbie Brown v titulní roli a.... no, každý ať kvality první Enoly Holmes radši posoudí sami. Důležitější totiž bohužel není fakt, zda se sir Doyle obrazí v hrobě, ale zda se stal v rámci sledovanosti první díl filmové Enoly Holmes hitem a tím se stal. I proto na sebe realizace pokračování nenechává dlouho čekat, kdy se vrací tvůrčí tým v čele s režisérem Harry Bradbeerem a lákalo se na to, že samotný Sherlock Holmes v podání Henryho Cavilla dočká více prostoru. A výsledkem je lepší film nežli v případě prvního filmu. Háček tkví v tom, že laťka nebyla minule nastavena kdovíjak vysoko. Menší krokem kupředu Enola Holmes 2 přeci jen je. Samotnou Enolu Holmes 2 jistě šlechtí snaha o zobrazení ženské emancipace a postavení žen ve společnosti, i případě druhého filmu je ovšem celé toto zacházení krapet křečovité a například finální rozuzlení celé zápletky ve finále udělá celé této snaze spíše medvědí službu. Skutečně to v tomto ohledu působí dojmem, že se tvůrci snažili naservírovat trus a maskovat ho jako dortík, jistí se ovšem prostě nachytat nenechají a pochopí, že i přes snaživost je Enola Holmes 2 pořád až příliš triviální podívaná, kterou v tomto ohledu skutečně nelze brát vážně a její snaha o nějaký sociální komentář je nad její síly.  Millie Bobby Brown je pořád sympatická hrdinka, v případě druhého filmu poté prospívá větší prostor pro Sherlocka v podání Henryho Cavilla a především vzájemná chemie mezi jeho sestrou. Dva sourozenci mají krapet komplikovaný vztah, Enola ovšem po vzoru svého bratra trpí asexuálními příznaky a právě vyvrcholení jejich vztahu v rámci tohoto filmu poměrně funguje. Oba mají vysokou inteligenci a jsou v podstatě vzájemnými rivaly, oba mají krapet problém vyjádřit své pocity, ve finále ovšem padne kosa na kámen. Je to sice krapet celé vychtěné a očekáváné, přesto to v jádru pudla funguje. Režírující Harry Bradbeer, u něhož pořád převažují především televizní zkušenosti, pořád působí jako po tvůrčí stránce neatraktivní rutinér, chvílemi to ovšem alespoň vypadá, že na pokračování dostal větší rozpočet a chvílemi tak předvádí alespoň nějaké slušné atrakce, v průběhu ovšem Enola Holmes 2 pořád působí prakticky bez života a rutinně. Alespoň vizuál již působí méně televizně a více filmově. Po vzoru prvního filmu poté Enola Holmes 2 vlastně funguje jako ideální manuál na to, jak nebourat čtvrtou zeď či jak jí bourat nefunkčním způsobem. Celá linka s romancí má napojení na onen motiv asexuálních rysů a ve finále působí neskutečně nuceným a nepřirozeným způsobem, kdy je pořád poznat, že je zdrojová předloha pořád především young-adult novelou. Zde se ovšem výrazněji čerpá z literárních děl sira Doylea a nejspíš i analfabet v oblasti Sherlocka Holmese ihned zbystří pří zmínce slova Moriarty. Jenomže zmínka o úhlavním nepříteli Sherlocka Holmese vyvolá až příliš vysoká očekávání a jakmile dojde na představení, jde vlastně o rádoby chytrou revitalizaci již mnohokrát představeného padoucha, které ovšem ve finále jednoduše nefunguje a podráží nohy jinak o poznání lépe vystavěné detektivní lince, než kdysi v případě prvního filmu. Alespoň David Thewlis nezklame a představí bravurně podaného slizkého padoucha, u kterého zamrzí, že ve světle reflektorů ve finále nezůstane právě spíše on.  Zázraky se tak nedějí a Enola Holmes 2 je ve finále jen o ždibec snesitelnější podívanou, než svého času její předchůdce. A i když si tuto podívanou opět zdánlivě dokážou užít pouze nenároční konzumenti čehokoliv od Netflixu, není úplně nutné hned věšet hlavu. Pokud se totiž stoupající kvalitu podaří udržet, mohlo by to znamenat, že příště v podobě třetího filmu snad konečně dorazí reálně dobrý film.... () (méně) (více)

Mrkvič

Druhý díl Enoly mě bavil víc než jednička. Sice z pohledu detektivek nejde ani trochu o žádný skvost, ale o to tvůrcům ani nešlo. Hravost hlavní hrdinky, stín známějšího bratra a ... a ... no, to je vlastně vše. Ono to ale na dvě hodiny slušné zábavy stačilo. Sice z filmu většinu detailů rychle zapomenu, ale pocit, že si rád pustím případný další díl, mi určitě zůstane. ()

Stanislaus

Druhé dobrodružství Enoly Holmesové jde tařka přesně ve šlépějích svého dva roky starého předchůdce - film se snad jen snaží být ještě více feministicky laděný, což mně osobně ale nijak nevadilo. Divák se na dvě hodiny (bohatě by ale stačilo sto minut) ponoří do světa detektivů, zápalek a lekcí tance a sebeobrany - do světa mužů, v němž chtějí býti slyšet i ženy. Kriminální zápletka se mi líbila, stejně tak i účast "Moriartyho" - byť jeho vstup na scénu jistě ponechá nejednomu divákovi hořkou pachuť v ústech. Závěr filmu jen vybízel k dalšímu pokračování, které by za mě mohlo být klidně o něco temnější. ()

warrenur

Post-milenialka Millie ma uz 18 a ako mladej anglickej rebelujucej dame jej to v tejto serii celkom svedci. Moj dojem bol vsak lepsi z prveho filmu. Preslovy na kameru su vsak stale vtipne a starsi "brasko" Sherlock, ktoreho si samozrejme mladsia sestricka musi kvoli cool-ovosti doberat, je tu viac nez vitany. Cavill je sympos a vyborny herec. Pribeh ma vsak trochu nudil. Zaver bol jasnou agitkou a bije do oci poriadne. Skoda tej ocividnosti a prvoplanovosti. Slabsi priemer. ()

sedm.1

Já už jsem tedy nebyl úplně nějak odvázaný ani z jedničky, ale nakonec to na mě ještě takovým nějakým tím průměrným dojmem zafungovalo, jelikož jsem se vyloženě nenudil, mělo to spád, sem tam nějaký ten dobrý nápad, funkční vtípek, odlehčenější akcičku, fajn dobové zpracování, takže proč ne, nicméně z tohoto druhého pokračování už takové pocity prostě nemám a v podstatě v tom nevidím ani nic jiného, než slabší kopii prvního dobrodružství, respektive případu mladší sestry Sherlocka Holmese, Enoly Holmesové, která navíc nedodržela pravidla druhých dílů, a to aby toho bylo ve všech směrech víc. Tedy velkolepější pojetí, více akce, více humoru, více postav, a já nevím čeho všeho ještě více, nic z toho se zde ale nestalo, naopak druhý případ Enoly Holmesové je poklidnější, upjatější, prakticky bez akce, navíc s nevýraznými postavami, včetně jejich hereckých představitelů a ani samotná zápletka nepřináší příliš zábavnosti, jde zkrátka o takový nevýraznější případ, jehož rozuzlení je pak už jen podtrhnutím celkové nefunkčnosti tohoto filmu. Abych ale jen nehanil, vyložená nuda to taky není a v rámci možností to má poměrně svižný spád, takže úplně na odpis to nevidím, každopádně je to asi takto, koho bavila jednička, tak toho dvojka jakožto o něco málo horší pokračování nezklame, no a kdo nebyl nadšený už z první Enoly Holmesové, tak z této podívané bude nadšený ještě méně. Takže za mě už trojka jakože není už úplně nezbytná, myslím že dvakrát to totiž stačilo až až. ()

Zajímavosti (9)

• V závěrečných titulcích je k vidění mezititulková filmová scéna. (Rominator)
  • Příběh je založen na skutečné historické události, stávce dívek z roku 1888 a na životě dělnické aktivistky Sarah Chapman. Nemoc způsobená bílým fosforem byla rovněž skutečná. Od stávky r. 1888 v Anglii uplynulo více jak dvě dekády, než byl bílý fosfor v r. 1910 zakázán. V ostatních zemích Evropy byl zakázán dříve (sirjohn)
  • Natáčení filmu probíhalo v Anglii ve městech Kingston upon Hull, Londýn a ve filmovém studiu Shepperton. Točilo se v období září–říjen 2021. (GASTON73)