Režie:
Scott DerricksonKamera:
Brett JutkiewiczHudba:
Mark KorvenHrají:
Mason Thames, Madeleine McGraw, Ethan Hawke, Jeremy Davies, E. Roger Mitchell, James Ransone, Gina Jun, Banks Repeta, Megan Petersen, Kellan Rhude (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Finney Shaw je normální třináctiletý kluk, kterému změní život sadistický vrah, jenž ho unese a uvězní ve zvukotěsném sklepě, kde nemá smysl volat o pomoc. Jenže pak zazvoní na zdi visící odpojený telefon a na Finneyho začnou ze sluchátka mluvit předchozí únoscovy oběti. Ty mají jeden společný cíl – postarat se o to, aby Finneyho příběh neskončil tak tragicky jako ten jejich. (Cinemart)
(více)Videa (5)
Recenze (455)
Předchozí hororová spolupráce Scotta Derricksona a Ethana Hawke, Sinister, mi velmi sedla, ovšem u Černého telefonu jsem se dost nudil a to hlavní v první půl hodině. Logicky se to pak více rozjelo, ale zápletka podle krátké knihy Joa Hilla (i přes změnu příjmení se stigmatu nevyhne a ten talent tam prostě asi není) mi nepřišla moc kvalitní a nepřineslo to do hororového žánru nic nového. Spolu s poměrně bezkrevnou režií průměr. ()
Mason Thames vs. Ethan Hawke. Herecké mládí versus herecká zkušenost. Konec sedmdesátých let. Únosy nezletilých chlapců. Maniakální únosce přezdívaný Chmaták, s děsivou maskou, černými balonky a černou dodávkou. Sklep. Na jeho zdi nefunkční černý telefon. A poslední unesený chlapec, kterému prostřednictvím záhadného telefonu volají zavražděné oběti. A taky skoro žádná krev a ani žádná výrazně brutální scéna. Značně převažuje psychologický odér, který navozuje divákům úzkost a zvídavost, jak si chlapec v zajetí poradí se svým únoscem. Scott Derrickson ve svém dalším hororovém počinu vsadil na psychologickou obratnost a tlumenou režii, kdy se realita proplétá s nadpřirozenými prvky. Usnadněno je vše tím, že film prakticky nic není ochoten vysvětlovat. O únosci se toho moc nedozvíme, má bratra, normálního, sdílí spolu jeden dům, to je asi tak všechno. A bratr má jen chabé podezření a tuší jen přibližnou oblast, kde by se pachatel mohl nacházet. Taktéž není známa motivace jeho činů, ani čím se živí, proč si zrovna vybírá jen mladé chlapce a jak je možné, že policie mu není vůbec na stopě, když jsou vodítka vedoucí k němu poměrně zřejmá. Na druhé straně je možná dobře, že osoba Chmatáka zůstala zahalena tajemstvím. Nejspíš bychom dostali jen jakési tuctové objasnění jeho minulosti v podobě nějakých retrospektivních vysvětlení, kdy byl maniak týrán, chodil spávat bez televize a musel čichat smradlavé ponožky a trenky. Případně provolal majlant na erotické linky, jestli tedy v té době vůbec nějaké existovaly. Ovšem policejní vyšetřování, opírající se o varovné sny sestry uneseného, je opravdu příšerný prvek. Celá ta pitomina s "reálnými" sny se měla vynechat a nahradit něčím zajímavějším a věrohodnějším. Tohle už do dnešní hororové tvorby snad ani nepatří. Mason Thames a jeho pravidelná setkávání s maniakem v neútulném sklepě jsou skvělá. Funguje i napětí a "telefonování" ze záhrobí. Finále mohlo být o maličko výbušnější a delší, živná půda byla pro něj připravena dostatečně. Vznikl poměrně působivý horor, který má pár vad na kvalitě, a pro jednou dostala psychologizace přednost před potoky krve. 7/10 ()
Chvíli po začátku filmu jsem si vzpomněl, jak skončila Hillova povídka, a začal doufat, že to tak nedopadne i ve filmu. Naštěstí je Scott Derrickson dost zkušený, aby mu došlo, že ne všechno, co unese papír, se dá převést na plátno. Ne že by jeho závěr byl nějak geniální (o Drapákovi se nakonec dozvíme něco, co vůbec nedává smysl), ale nakonec natočil film, který není horší než předloha. A to vůbec není málo. Horor založený na postavách a atmosféře. Pokud chcete krev a lekačky, jděte jinam. ()
Scott Derrickson je slušný řemeslník, jeho filmy vždy vypadají dobře. Zde se ale snaží spíše mechanicky než kreativně skloubit thrillerový námět únosce dětí (realita) s duchařinou (fantaskno) a moc to nefunguje. Duchařské prvky plní pouze funkci zakčnění dějového vývoje. Záporák je nedostatečně děsivý a málo vykreslený. Nedozvíme se ani jeho motiv. Dramatická linka se slabošským, násilnickým tátou nedostává dostatek prostoru. Motiv “jednou se musíš postavit sám za sebe” má drajv, ale je mířen pouze teenage publiku. Nejstabilnějším pilířem filmu je mladý Mason Thames v hlavní roli. Ještě o něm uslyšíme. ()
Paradoxně se mi nejvíc líbily všechny části, které se neodehrávaly v doupěti perverta. Bylo to totiž tak dobře natočené, že bych klidně koukal na školní příhody hlavního hrdiny a jeho fajn ségry. Samotné věznění a to kolem mi bylo nepříjemné. Nemám tohle rád, tak jsem byl vděčný, že měl alespoň nějakou pomoc. Dost mi taky vrtá hlavou, že si ten zkoksovanej brácha nevšiml, že tam Ethan Hawk běhá po baráku polonahej, se strašidelnou maskou na ksichtě a mlátí malé chlapce... ()
Galerie (23)
Zajímavosti (14)
- Masku, kterou nosí The Grabber (Ethan Hawke), navrhl a vytvořil Tom Savini. (Yoshitsune)
- Na začátku je titulek, že se film odehrává v roce 1978. Spolužák Finneyho (Mason Thames), Bruce (Tristan Pravong), později zmíní, že byl s tátou v autokině na hororu Texaský masakr motorovou pilou (1974). Je také krátce zmíněn film Drak přichází (1973). (noelcoward73)
- Film měl původně vyjít v únoru 2022, ovšem během testovacích projekcí zaznamenal takový úspěch, že se ho studio Blumhouse rozhodlo posunout na letní termín. (NiWi)
Reklama