Režie:
Robert DornhelmKamera:
Tomáš JuríčekHudba:
Roman KariolouHrají:
Ursula Strauss, Vojtěch Kotek, Aaron Friesz, Táňa Pauhofová, David Švehlík, Peter Kočiš, Stanislav Majer, Maroš Kramár, Sabina Rojková, Jindřich Žampa (více)Epizody(1)
-
Část pátá (S03E01)
Obsahy(1)
Pátý a poslední díl série výpravných historických filmů o věhlasné panovnici je situován do let 1760 až 1780. Marie Terezie nechápe, proč se její manžel, František Štěpán, neustále zabývá finančními problémy monarchie, když její prioritou je zajistit trvalý mír a prosperitu monarchie prostřednictvím sňatkové diplomacie. Oběma rodičům přitom dlouho uniká, jak složitým dospíváním prochází jejich prvorozený syn Josef, který se má stát následníkem habsburského trůnu. Kromě přiblížení života Marie Terezie a doby jejího panování nám série dává možnost stát se svědky trnité cesty Josefa II. od privilegovaného a zároveň svými rodiči opomíjeného dítěte přes obtížná léta spoluvlády s matkou, až po závěrečné smíření s odkazem otce i matky. Jeho první manželství s půvabnou Isabelou Parmskou skončí tragickým zklamáním. V době epidemie neštovic, při níž umírají i Josefovi sourozenci, musí císařovna se slzami v očích v sobě potlačit zoufalost matky a dokončit svůj záměr sjednocení evropských zemí. Přinutí Josefa k dalšímu sňatku, tentokrát s Marií Josefou Bavorskou, která se půvabu Isabely nevyrovná. Ve vyhrocené situaci se Josef se ostře vymezuje proti otci, jehož vnímá jako prostopášníka. Teprve po smrti Františka Štěpána a následném konfliktu s matkou si Josef uvědomí, jakou roli jeho otec skutečně v chodu říše hrál, a až po smrti matky pochopí, jak významný je pro budoucnost monarchie odkaz obou rodičů – a co naopak může udělat jenom on. V roli Josefa v tomto dílu exceluje A. Friesz, jehož výkon se jistě zapíše do paměti diváků stejně, jako skvělý výkon V. Kotka v roli Františka Štěpána a výjimečné ztvárnění role Marie Terezie U. Straussovou. (Česká televize)
(více)Recenze (77)
Pořád stejné. 1) Závěrečný díl nijak neuhnul z předchozích čtyřech ani co do historické akurátnosti, ani pokud jde o bulvároidní zaměření na sex._____ 2) Noví jsou jen někteří herci, z nichž mě zaujali především 33letý přitažlivý Aaron Fries (Josef II.) a mile živelný 21letý Jindřich Žampa (Leopold)._____ 3) Je z našich dějin, hraje tu spousta našich herců a rovněž díky velké výpravě se na snímek hezky kouká. Fajn. Některé filmy nemají ani to. ()
Zapomeňte na romantiku, takhle vypadala královská sňatková politika v praxi. Což je nakonec asi to nejlepší z celé série. Marie Terezie totiž touto dobou provedla i nějaké zásadní reformy, o kterých tu nepadlo ani slovo. Na druhou stranu – milovníci postelových scén si opět přijdou na své (pokud jim tedy nevadí, že jde převážně o smrtelná lože). Herecky to táhnou Ursula Strauss a Aaron Friesz ve dvou nejlépe napsaných rolích. Asi bych to hodnotil jako důstojné završení série. ()
Rozhodně nejlepší díl ze všech. Tvůrci se nejspíš poučili a vyvarovali se chyb především z prvních dílů. Výborně zahráno, kamera, prostředí. Lépe mohl být vyvážený zvuk a maskéři zapomněli, že nestárne jen panovnice a její manžel. Myslím, že spolupráce všech zemí se vyplatila a nebylo by na škodu natočit ještě pokračování o Josefu II. ()
Třetí část životopisného cyklu, která měla tentokráte jen jeden díl. mi z těch tří přišla asi nejslabší, což ale neznamená, že by byla špatná. Řekl bych, že v rámci historických životopisů je tato koprodukce stále tou nejlepší, která u nás vznikla. Tvůrci podle mého od začátku počítali se dvěma díly, a pak v rámci úspor museli zúžit scénář na jeden díl, jelikož látky pro dva díly je tu opravdu dost, a stopáž tak neumožňuje tolik proniknout do jednotlivých dějových linek. Stejně tak výprava se musela uskromnit spíše jen na interiéry, a dočkáme se řešení hlavně interních vztahů, než globální politické situace s davovými scénámi. Vyzdvihnout lze hlavně bezchybné namaskování Kotka, který opravdu vypadá jak nemocný, životem unavený vladař, proměna opravdu neskutečná, a stejně tak i jeho nejlepší herecký výkon. Oproti tomu taková Pauhofová od prvního dílu nezestárla ani o minutu, což je ale takový evergreen sérií tohoto typu... Závěrečné odcházení panovníků jedné generace, a postupné předávání moci novým velmi hezky uzavřelo tento cyklus. ()
Chýbal mi systém dvoch častí. Zakončenie tejto minisérie okrem novej herečky prinieslo aj lepší pohľad na vzťah Jozef-všetci ostatní, na panovanie v najťažších časoch a hlavne, bol to komornejší exkurz s menším počtom postáv do celkového systému vládnutia. Keď opomenieme lesbo hrátky (lebo Kvantiková je slovenská Kerekeš mám taký pocit) tak opäť vysoký štandard výpravy, kamery, rekvizít a kostýmov. Možno to nebolo také dynamické a vtipné ako jednotka, ale ten príbeh bol napísaný veľmi dobre. K historicite nech sa vyjadrujú habsburgológovia, mne to zmysel dávalo. Solídne zakončenie. 4 z 5 ()
Galerie (17)
Photo © Česká televize / Stanislav Honzík
Zajímavosti (5)
- Premiéra závěrečného dílu minisérie Marie Terezie byla nejsledovanějším pořadem prvního dne nového roku, zhlédlo ji 1,46 milionu diváků (15+). (rublik05)
- Scenáristka Mirka Zlatníková řekla k obsazení Vojtěcha Kotka do role manžela Marie Terezie Františka I. Štěpána Lotrinského: „V první sérii jsem nevěděla, že Štěpána bude ztvárňovat právě Vojta, v dalších už ano. Psala jsme ho pak vyloženě pro něj o on ho hrál tak dobře, že mi začal zabírat stále větší a větší část scénáře, což vyvrcholilo právě v posledním dílu. Možná by se tato část měla jmenovat spíš Manželka Františka Štěpána.“ V případě role manžela Marie Terezie se původně rovněž uvažovalo o střídání herců, ale z důvodu skvělého výkonu Vojtěcha Kotka se od myšlenky ustoupilo i v posledním díle, kde herec ztvárňuje o pětadvacet let staršího muže. (Komiks)
- S přípravou scénáře tvůrcům pomáhala i rakouská spisovatelka Monika Czernin, jejíž předkové pocházejí z českého šlechtického rodu Černínů z Chudenic. (Komiks)
Reklama