Režie:
Matěj ChlupáčekScénář:
Miro ŠifraKamera:
Martin DoubaHudba:
Simon GoffHrají:
Eliška Křenková, Miloslav König, Milan Ondrík, Marián Mitaš, Luboš Veselý, Martha Issová, Ladislav Hampl, Ján Jackuliak, Anton Šulík ml., Richard Langdon (více)Obsahy(1)
Do městečka Svit pod Tatrami přijíždí v roce 1937 ředitel velké továrny se svou ženou, aby zde po baťovském vzoru Zlína postavili moderní průmyslové město. Jejich plány ale naruší znepokojující nález mrtvoly v areálu továrny. Novorozenec s mužským i ženským pohlavním orgánem. Monstrum. Případ přesahuje možnosti místních četníků, podléhá maximálnímu utajení a na místo přijíždí tajná policie. Nicméně zdá se, že jediný, kdo chce záhadu vyřešit a nalézt odpovědi a pravdu, je těhotná manželka ředitele. Narazí ale na nečekané překážky, včetně svých vlastních předsudků… (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (351)
Tvorcovia sa zamerali na aktuálnu tému “inakosti” a následného (ne)rešpektu okolia, pričom samotný námet vedomky zasadili do doby pradávnej, aby to tak nebilo do očí. Pokiaľ chceli vyvolať súcit, nepodarilo sa. Pokiaľ mali záujem o to, aby sa človek nad sebou zamyslel, beriem to! Lenže koľko ľudí bez štipky tolerancie si takýto snímok pustí, a keď si ho aj pustí, koľkí ho budú ochotní dosledovať, keď im dôjde, o čo tu vlastne kráča. To jest otázka. No a krimi nečakajte. Žiadne krimi .. ()
Tady někdo natočil seriál, o kterém bylo v postprodukci rozhodnuto, že bude jenom filmem. Vlastně mě trochu mrzí nejít s hodnocením výše, protože řemeslné tvůrčí ambice jsou v evropském měřítku bez problémů obhajitelné, ale to rozehrávání motivů na více frontách dojde k uspokojivému závěru pouze v jednom případě (ta manželská hádka na schodišti, kdy se úplně obrátí vnímání postav, je scenáristická perla, bez debat), přičemž každý z nich by si zasloužil vytěžit mnohonásobně víc. Zůstává tak levná krimi jak z šestákové detektivky, budování kapitalismu v rozsahu článku v novinách a proti-diverzantská akce z mokrého snu začínajícího rozvědčíka. Ale „moderní“ téma film ustojí, v retro kabátku trochu kostrbatě, ale účinně a citlivě. 3 a ½. ()
// Zatím největší překvapení Varů. Úsvit má světový audiovizuál, napínavou a lehce mysteriózní první polovinu, nečekaně důkladně rozvedenou tu druhou, vynikající herecké výkony v čele s čarokrásnou Eliškou Křenkovou, a samozřejmě důležitý přesah. Asi nejvíc si na tom filmu ale cením té atmosféry, která je svým časovým i místním zasazením tak specifická, na jednu stranu plná naděje v lepší svět, a na tu druhou zcela děsivá kvůli tomu, co následovalo. Mrazivý, přesto však vynikající domácí počin. 8/10 ()
Úsvit těží z neokoukaného námětu - na české, ale myslím i světové poměry - a veskrze umně v sobě snoubí několik tematických či žánrových rovin: od vztahového dramatu přes (pseudo)kriminální příběh až po jistou sociální sondu do 30. let minulého století, avšak s nadčasovým přesahem. Chlupáčkovu snímku by se určitě dalo vytknout pár věcí - viz dobově neautentický projev Heleny (hlavně na poli sarkasmu) či prostetický zjev Ladislava Hampla (určitě bychom v ČS hájích našli "oplácanějšího" kolegu) - ale z mé strany převažují spíše pozitivní dojmy. Hermafroditismus (podobně jako afázie v letošních Němých tajemstvích) není úplně běžný námět a určitě v sobě skýtá i další možnosti. V Úsvitu je toto téma ozvláštněno líbivým dobovým koloritem - zde bych rád pochválil především výpravu, ale i kostýmy - a několika vůdčími dichotomiemi (muž x žena, továrník x dělník, "boží stvoření" x "bezbožné monstrum"). Z hereckého obsazení bych vypíchnul zejména Elišku Křenkovou, ale i Richarda Langdona; rovněž mě zaujala menší role Jána Jackuliaka, který se postaral o jeden z nejsilnějších momentů filmu. Jsem zvědavý, s jakým projektem přijde Chlupáček příště. ()
Tak tohle mi hnulo žlučí. Parta pražských hipstrů točí o velkých myšlenkách a idejích, jenže ani jednu z nich nedokáže pořádně domyslet, a tak se Úsvit točí neustále kolem pohlavních orgánů. Panebože, vražda, modernita, emancipace, feminismus, všechno tam je a my furt dokola posloucháme klopotnou přednášku o tom, kdy přijede šéf a co je to intersexualita. Dlouho jsem neměl tak velký problém u takhle vážně se tvářicího filmu s motivacemi postav. Proč a čeho chtějí vlastně dosáhnout? A na ty falešně obviněné dělníky pak všichni svorně zapomenem, stejně jako na pozemky okolo fabriky - která je očividně postavená na zelené louce? Šak i ten bača tam působí jako papundeklový trapoš. Achjo. ()
Galerie (50)
Photo © Bontonfilm
Zajímavosti (9)
- Hoci sa dej filmu odohráva v roku 1937, je na záberoch jasne vidno observatórium na Skalnatom plese, ktorého projekt pochádza z roku 1940 a dokončenia sa dočkalo v 1943. (LuciusDLX)
- Natáčení probíhalo mj. v Baťově památníku ve Zlíně a dále v dobových kulisách kubistické vily v Lysé nad Labem, ve Veletržním paláci (coby poslední nezničené funkcionalistické budově v Praze) a rovněž ve Staré Boleslavi a v Popradu. (HonzaBez)
- Při scéně, kdy sedí všichni u stolu v osadě a je jim podáván talíř s cukrem, je vidět samovolně se pohybující sklenice na stole. I když to může působit paranormálně, byl to záměr režiséra. (NumeranS)
Reklama