Kamera:
Šimon DvořáčekHudba:
Aid KidHrají:
Simona Peková, Jiří Rendl, Annette Nesvadbová, Vladimír Kratina, Judit Pecháček, Jan Vondráček, Vasil Fridrich, Denisa Barešová, Michal KernObsahy(1)
Když si pár třicátníků pustí přes práh matku jednoho z nich, netuší, že se právě ocitl v komorním očistci. Poklidný život se pomalu mění v chaotické trosky. Pěstěná šedesátnice Valerie je energická diva, která si krok za krokem podmaňuje nejen prostor bytu, ale i mysl jeho obyvatel. Plíživá domácí invaze nabírá na síle, jistoty se otřásají, hranice soukromí bortí. Mají matky a tchýně vždycky pravdu? Myslí to s námi dobře? A nejsou někdy právě proto těmi největšími monstry?
Film Přišla v noci Tomáše Pavlíčka a Jana Vejnara na tenké hraně černého humoru a home invasion hororu rozvíjí situaci, kterou v různých obměnách zažil každý z nás.
(Artcam Films)
Videa (2)
Recenze (327)
Sociální horor, který rozvíjí v naší kinematografii hojně rozšířený žánr komorních rodinných dramat čerpajících svou dynamiku v mezigeneračním střetu, jak je točí třeba Bohdan Sláma, což ovšem tvůrci obohatili o syntézu s komediální obdobou téhož - komediemi Jaroslava Papouška...Tomáš Pavlíček tak rozvíjí to, co se mu povedlo už v jeho celovečerním debutu Chata na prodej. Ecce homo Valerie. ()
Příběh je v podstatě prostý, matka/tchýně se vnutí na jednu noc k mladým (synovi a jeho ženě) a roztočí tím neuvěřitelný kolotoč událostí.. Zábavná a zároveň mrazivá záležitost, no a zcela pochopitelně i absurdní.. Herecký trojlístek - Simona Peková, Annette Nesvadbová a Jiří Rendl - se mi moc líbil, fungovalo jim to spolu fantasticky.. U mě filmová spokojenost, smích a slzy, kombinace, kterou přináší život.. ()
Prakticky celou dobu mě to bavilo a velkoryse jsem mávnul rukou nad některými momenty, kdy to ne zcela funguje, ale pak přišel ten protivně useknutý závěr, který mě dokonale otrávil, takže jsem z toho měl nakonec bohužel rozporuplné pocity, což mě mrzí, protože se považuji svým způsobem za Pavlíčkova fandu a na film jsem se hodně těšil. ()
Peklo jsou ostatní lidé. Což v případě vlastní rodiny platí o to víc, neboť před ní člověk nikdy neuteče, i z toho hlediska, že si ji navždy nese v sobě. Jan Vejnar a Tomáš Pavlíček stvořili geniální home invasion horor, když se namísto žánrových elementů drží právě děsivé (a dusivé) podstaty příbuzenských vztahů. Reakce v kině plné bolestivých těžkých výdechů, čirého zděšení i zoufalého smíchu marně toužícího po úlevě stvrzují, jak bravurně tvůrci vystihli detaily psychologického teroru nejen mateřského, ale i obecného klenoucího se jednosměrně napříč generační propastí. Síla jejich filmu se opírá o děsivě přesný casting, který naplňuje scénář stojící na niterně odpozorovaných a analyzovaných pocitech i jejich triggerech, které otiskli s hrozivou přesností a devastující autenticitou do scénáře. Ať už se jedná o lobotomizující starostlivost, drtivou egocentričnost nebo jen vyčerpávající gerontovskou přemoudřelost. "Přišla v noci" také exceluje v tom, jak naléhavě dokáže tematizovat jádro svého žánru, tedy samotný domov - jednak z hlediska jeho významu pro ústřední postavy, ale také stran toho, jak na postavy dopadá jeho narušení. Při tom všem nakonec nejděsivějším elementem, který tvůrčí duo do svého díla dokázalo otisknout, zůstává to, že ústřední monstrum nedémonizují, nýbrž naznačují potenciál každého z nás se jím také stát. Právě fakt, že monstrum nemá sebereflexi a díky tomu samo sebe vidí jako nepochopenou oběť, dodává "Přišla v noci" další mrazivě výmluvnou rovinu přesahující mantinely mikrokosmu jedné rodiny k znepokojivé obecné pravdě o jádru mnohých problémů ve společnosti. ()
Český netradične pojatý černohumorný Home invasion. Film je zvláštní v tom, že žánrové zařazení horor je mylné, ale, to co zažívají ústřední postavy ve filmu, by se hororem nazvat dalo, jelikož tohle zkrátka nechceš. Hvězdou filmu je Simona Peková, která hraje velmi dobře, je tu takový light psychologický terror, který se nese celým filmem a k mému překvapení mě to celkem bavilo. Fucking Squaters ! Finále si zasloužilo lepší uchopení, žádná satisfakce bohužel v závěru nepříjde. 60% ()
Galerie (65)
Zajímavosti (3)
- Když Valerie (Simona Peková) vtrhne Jiřímu (Jiří Rendl) a Anetě (Annette Nesvadbová) do ložnice, pronese větu: „Amarcord je nádherný film.“ Má tím na mysli film Amarcord (1973) od režiséra Federica Felliniho. (Kaleidoskop)
- Tvůrci filmu uvedli, že role matky (Simona Peková) je fúze několika různých žen, s malými fragmenty i jejich kantorky z FAMU Věry Chytilové. (vyfuk)
- Film vznikl bez podpory tradičních institucí za málo peněz převážně v pražském bytě jednoho z režisérů a na rodinné chatě. Natáčelo se 17 dní. (raininface)
Reklama