Reklama

Reklama

Hospoda Na mýtince

(divadelní záznam)
TV spot
Komedie / Hudební
Česko, 1997, 100 min

Obsahy(1)

Geniální skladatel Jára Cimrman a jeho opereta. U příležitosti zahájení provozu slavného vídeňského "Riesenradu" byla vypsána soutěž o nejlepší operetu. Odeslal ji také Čech - Jára Cimrman, a to rozmáchlým sedmihodinovým dílem "Proso". Díky své snad jediné záporné vlastnosti - drobnému škudlilství - nepodal zásilku s partiturou doporučeně, což umožnilo Franzi Lehárovi, Johannu Straussovi, Oskaru Nedbalovi a dalším členům poroty, aby si geniální operetní fresku doslova rozebrali. Vědecký tým českých cimrmanologů dokazuje po mnoha desetiletích, že autorem světově proslulých melodií z Netopýrů, Polských krví a mnoha dalších operet je zapomenutý Pojizeřan Cimrman. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (221)

jedna_vrana 

všechny recenze uživatele

„Jára da Cimrman, tento český protějšek Leonarda da Vinciho, zasáhl během svého života snad do všech oborů lidského usilování. Byl to osobitý dramatik, filosof, gynekolog – samouk, konstruktér i pedagog.“ Jára Cimrman a opereta. Stratená opereta Proso. „Mým úkolem bylo poslouchat celé dny smazané magnetofonové pásky, jestli jsou skutečně smazány!“ „Chtěl jsem se uchytit jako košíkář. Ale. Košíky jsem nikdy nepletl!“ „Naštěstí, v nouzi nejvyšší, přinesl mi listonoš radostnou správu: dědeček zemřel.“ „Ludvíku, hosti jdou!“ To je také skvelé, tento humor! Zatiaľ najlepšia hra, čo som videla. Páni sú úžasní. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Měl jsem pocit, že u Cimrmanů byly semináře vždycky lepší než samotná hra, ale tady tomu překvapivě bylo naopak. Zatímco co seminář mě spíš nudil a bavil jen výjimečně, u hry už jsem se bavil celkem dobře, ať už všemožnými dobrými nápady, hláškami nebo taky samotným příběhem. A to i přes to, že jsem měl docela velké obavy z toho, jestli mi sedne se všemi těmi písničkami - a naštěstí jo, ačkoli ty písničky na té hře byly tím nejmíň zajímavým. Vlastně jenom právě ta hra je důvodem, proč bych si kdy Hospodu Na mýtince znova pustil, protože ten seminář mě skutečně jaksi dost minul... Právě tenhle fakt ale moje jinak průměrné dojmy celkem zachránil, takže nakonec tu čtvrtou hvězdu rád přihodím. Slabé 4* ()

Reklama

Melios 

všechny recenze uživatele

Pre mňa, čo do počtu asi tá najslabšia Cimrmanovka, čo som videl. Ani zďaleka, ale nie je zlá. Seminár výborný, gagy a hlášky tu lietajú ako Jmelí v Afrike a v podstate je to naozaj super Cimrmanovka. Len ja som sa až tak moc nesmial. Nemôžem, ale dvojici pánov Smoljak a Svěrák odoprieť ich scenársitickú genialitu a príbehovo si ma upútať aj navzdory všetkým zmieneným Cimrmanovským kiksom a faulom. No skrátka takto to dopadne keď spravíte operetu o najnudnejšej časti v Proso :D . Takže, aby som to zhrnul Hospodu na mýtince neberiem za absolútny vrchol toho, čo sme od Cimrmana dostali, ale je to dostatočne skvelá i geniálna hra, aby som si to niekedy v budúcnosti znova pozrel (ideálne v ľavej časti hľadiska Žiškovského divadla). Tam, kde sa väčšina publika smiala som sa ja nesmial, ale i tak mi sem herci dokázali vopchať zopár poriadnych "bômb" od ženských pohybov Zdeňka Svěráka až po sexuálneho predátora Miloňa Čepelku. Ďalej napríklad: „No moment, ne tak hr, na takový návaly tady nejsem zařízenej.”, „Řekla pij.” „To že řekla? To musí být ženská...”, „Mám v batohu turistický oblek, nechcete?” „Ale jo, já sním všechno...”, Za mňa len 78% a Známka: B- ... ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"To je směšné cha, cha, cha, tuze směšné, cha, cha, cha...." Tahle "opereta" Járy Cimrmanna možná neskýtá tolik prostoru pro vtipné hlášky a místy jsem tak měl pocit, jakoby se její autoři (spolu s Růženkou) vydali "pro šafrán a troška toho zázvoru..." a zapomněli se včas vrátit.  Ale o to vtipnější je ten nápad s využitím řady známých i méně známějších popěvků. "Kde pak na mě si nepřijdou..." 😃 ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Vážně nechápu co na Cimmrmanovi všichni vidí, moc jsem toho o něm zatím neviděl (resp. viděl, ale většinou ho přátelé pustili po nějaké akci v brzkých ranních hodinách a to bych usnul i u filmu od Camerona), ale nic z toho mě nijak zvlášť nezaujalo, maximálně jsem se lehce pousmál nad některým z opravdu povedených vtipů. S Hospodou Na mýtince je to to samé, viděl jsem sice jen něco přes polovinu, ale vyloženě jsem se smál snad jen jednou, jinak je to intenzivní nuda připomínající nějakou Stand-up comedy (za tohle budu nejspíš zlynčován zdejším davem... no co už). Je docela možné že zážitek z živého divadelního představení je lepší než při sezení na schodech v rozhrkaném autosbusu s lesknoucím se notebookem na kolenou a s jedním "špuntem" v uchu, ale velmi intenzivně o tom pochybuji (a navíc bych to pak jen těžko mohl hodnotit jako film). 4/10 ()

Galerie (6)

Zajímavosti (23)

  • Kvůli představení Hospoda na Mýtince přibyl na pozvání režiséra Ladislava Smoljaka do divadla v roce 1969 Pavel Vondruška jako výpomoc k hudební stránce této hry. Ten do souboru na pomoc přizval Jana Klusáka. Jako odměnu dostali oba dva v představení Hospoda na Mýtince role. Pavel Vondruška roli Hraběte Ferdinanda von Zeppelina (hrál ji až do roku 2004) a Jan Klusák roli Hostinského (hrál ji až do roku 1976). Jan Klusák nakonec v divadle uvízl do roku 1975 a Pavel Vondruška hrál až do své smrti. Smoljaka to dost štvalo, protože Jan Klusák nebyl u režimu dobře zapsán, a tak mě strach o existenci souboru. (mnaucz)
  • Árie „Bratří, mé srdce plá, mé srdce plá“, kterou zpívá Hrabě Zeppelin s Hostinským a Kulhánkem (v tomto případě Miloň Čepelka, Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak), má dnes jiná slova než dříve. Totiž v části, kde se zpívá: „Když máme, ženy takové,“ se dříve zpívalo: „Když národ, ženy také má.“ Původní verze je k poslechu k dispozici na neoficiálním zvukovém záznamu Hospody na Mýtince ze 70. let, který je dostupný na internetu. (mnaucz)
  • S nápadem napsat Hospodu Na Mýtince přišel Ladislav Smoljak po zájezdu Divadla Járy Cimrmana do Vídně. Když totiž viděl tamní soubory a orchestry, jak hrají operetu, oslovil Zdeňka Svěráka s tím, že chce napsat operetu a zda by se s ním nespojil. (mnaucz)

Reklama

Reklama