Reklama

Reklama

Proslulé drama o dobývání Divokého západu a zhroucení přistěhovaleckého snu. Rok 1870. Skupina prominentních studentů absolvuje na Harvardu práva a zdá se, že jim svět leží u nohou… O 20 let později se někteří z nich vydávají z pohodlí města na divoký středozápad Johnson County, kam je žene touha po dobrodružství i úsilí vydobýt si vážené místo v ustavující civilizaci. Střetnutí s realitou však není takové, jak si představovali. Brzy jsou zavlečeni do krutého konfliktu se starousedlíky a evropskými imigranty, což znepokojivě směřuje k hrozbě masové čistky. Během sváru se odehrává bouřlivý milostný trojúhelník mezi maršálem Jamesem Averillem (Kris Kristofferson), bordelmamá Ellou Watsonovou (Isabelle Huppertová) a vymahačem rančerů Nathanem D. Championem (Christopher Walken)... Jeden z největších finančních propadáků dějin soudobé kinematografie natočil Michael Cimino (Thunderbolt a Lightfoot, Lovec jelenů), který epickou freskou 19. století pošramotil svou hvězdnou reputaci a stal se pro Hollywood enfant terrible, podobně jako kdysi jiný megaloman, Erich von Stroheim. Cimino westernovou parafrází na Coppolovu neméně epickou Apokalypsu téměř přivedl ke krachu studio United Artists, když čtyřikrát překročil rozpočet. Natáčení započaté roku 1979 provázely s ohledem na Ciminovo puntičkářství ustavičné přetáčky, překračování denních plánů či opětovné bourání a stavění kolosálních staveb, což se odrazilo na více jak 200 hodinách pořízeného filmového materiálu. Původní sestříhaná pracovní verze představená producentům činila 325 minut, načež byl Cimino nucen snímek sestříhat na 219 minut. Nicméně po prvotních nevalných výsledcích po premiéře roku 1980 Cimino své opus magnum nakonec pro kinodistribuci sestříhal na necelých 150 minut. A tuto verzi Česká televize uvádí, ačkoli v průběhu dalších let vznikly ještě dvě varianty: „radikální“ (219 minut) a restaurovaná režisérská (216 minut). Na počátku 80. let zavrhované drama se postupem času – i díky opětovným znovuuvedením – dočkalo přehodnocení, když začalo být chápáno jako jedno z posledních vrcholných děl dědictví tzv. nového Hollywoodu, které charakterizovalo umění tvůrců Stevena Spielberga, Francise F. Coppoly, Dennise Hoppera, Mikea Nicholse, Roberta Altmana, Martina Scorseseho a dalších. Této nové generaci filmařů bylo od 2. poloviny 60. let umožněno více experimentovat v rámci klasického hollywoodského vyprávění, což se odrazilo na hravé práci s žánry i pokrokovém technickém zpracování. Nebeská brána není výjimkou. Ačkoli rozeznáváme rysy westernového žánru, Nebeskou bránu lze označit také za historický či válečný velkofilm, stejně jako umělecky ztvárněné melodrama. Pedantství Michaela Cimina ve spolupráci s osobitým kameramanem Vilmosem Zsigmondem (McCabe a paní Millerová, Vidiny, Blízká setkání třetího druhu) dovolilo dech beroucím způsobem vykreslit tragický námět začarovaného kruhu, který symbolicky přejímají pohyby kamery, uspořádání aktérů, ale též svícení s výtvarnou kompozicí scény. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (112)

lamps 

všechny recenze uživatele

Měl by se film opěvovat jen proto, že jeho tvůrce dosáhl nadlidského perfekcionismu a každý rám zastupuje tu nejrozmáchlejší výpravnou kinematografii? Jestli ano, tak si Nebeská brána zaslouží ne 5, ale rovnou 10 hvězd. Jenže film podléhá i složitějším způsobům komunikace s divákem a já se ne vždy tetelil blahem nad tím, jak bídně vykreslené postavy kroužily tři a půl hodiny na tanečních parketech, po americkém západě a v milostném trojúhelníku, který nemá žádný emocionální základ. Motiv kruhu, v němž se celou dobu bloudí (v průběhu závěrečné bitvy i doslovně), vytváří neopakovatelně pocitový antiwestern o rozkladu amerického snu a slepém putování za lepší budoucností, v němž Cimino suverénně prokázal nehynoucí sílu obrazového 'Leanovského' vyjadřování - často jsem byl upřímně uchvácen složitou strukturou životem bující mizanscény či nasvícením a rámováním statických záběrů. Nebeská brána je umělecké dílo, které ale vyvolává asi takovou diváckou odezvu jako předražené obrazy v galerii - jste na ně po nějakém čase naštvaní, že je nemůžete mít a sáhnout si na ně. Jakkoli je tedy ve filmu spousta pasáží, které si zaslouží zarámovat a vložit do trezoru, zároveň obsahuje i plno scén, které nedávají valný smysl a jsou tak dlouhé, že i v té galerii by jim před jejich skončením zhasli a zavřeli. A jakkoli je Nebeská brána skutečně pozoruhodný a zřejmě poslední snímek svého druhu, při srovnání s podobně žánrově rozvratným Tenkrát na západě docela paběrkuje. A znovu bych si ji na rozdíl od Leoneho mistrovského díla jen tak nepustil. 75% ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Konecne som si pozrel tento legendarny prepadak. Ma to klasicke rozvlacne sedemdesiatkove tempo s kopou zbytocnych scen, ktore ak by sa vystrihli, tak by to nevadilo. Mozno by mi viac sadla kratsia verzia, ale ja som videl tu dlhsiu. Napriek tomu rozhodne davam nadpriemerne 3 hviezdicky. Pretoze vyprava je fakt velkolepa. Proste nevidana. Megalomansky rozpocet na tom vidno kazdu jednu sekundu. Kamera je pôsobiva a vsetky tie kulisy zabera v nadhernych najazdoch. A nakoniec je tu prekrasna hudba. Takze aj ked je tempo snimku rozvlacne, tak po audiovizualnej stranke je to totalna žranica, vdaka čomu to za jedno pozretie stoji. A komu nevadi pomale tempo, tak bude z filmu mozno aj nadseny. ()

Reklama

corpsy 

všechny recenze uživatele

Kolosálne komerčné fiasko, ktoré sa ako odstrašujúci príklad spomína ešte aj dnes. Neviem povedať čím to bolo, možno paradoxne jeho drastickým skrátením. Neviem to ale posúdiť, videl som len 3 a pol hodinovú verziu. A tá nieje na zahodenie. Už len po formálnej stránke. Je to veľkoryso pojatý snímok, ktorý aj na priek svojej dĺžke nenudí tak ako by sa na prvý pohľad zdalo. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Možná nejdokonalejší výprava, jakou jsem měl možnost vidět a to samé platí pro realistické podání Divokého západu, kostýmy či hudbu. Casting nemá chybu a dva ústřední motivy, milostný trojúhelník a lokální válka mezi dobytkáři a přistěhovalci, se úžasně doplňují. Cimino si navíc dal práci s každou scénou a piplal si každý záběr. Vše pak korunovala závěrečná půlhodinová přestřelka, která nedávala vydechnout. I když se to dalo určitě natočit levněji, tak já konečný účet vidím jako dobře investované peníze. Problém je, že celek je tak precizní, že je pro většinového diváka nepřijatelný. Ale upřímně řečeno mě je to šumafuk, protože já se u režisérské verze bavil dokonale. 95% ()

Trevor 

všechny recenze uživatele

Veľmi aktuálna téma, hlavne teraz, keď sa európske proamerické denníky snažie presvedčiť nás ľudí, že je našou povinnosťou správať sa k utečencom prívetivo. Vo filme američania znásilňujú a vraždia európskych prisťahovalcov so súhlasom guvernéra štátu Wyoming. Ako tomu je v súčasnosti vieme všetci. Ale k samotnému filmu, ktorý zničil filmové štúdio. Oprávnene. Pozrel som si režisérsku, nezostrihanú verziu, pretože epické filmy ktoré takú majú si pozriem v tejto verzii.. Spracovanie príbehu je nudné, jediné čo trochu zaujalo bola samotná téma. Ak to porovnám napríklad s filmom Sedem samurajov, v ktorom si každý dialóg užívate a tešíte sa, čo ktorá postava o sebe prezradí, tak pri dialógoch, ktoré tvoria značnú časť tohto filmu trpíte alebo minimálne prestanete počúvať.Toto mohol byť skvelý film pod taktovkou iného režiséra alebo priemerný seriál, ak by Michael Cimino zvolil takéto spracovanie. Ako výpravný či epický film sa zďaleka ničím ani len nepriblížil spomínaným siedmym samurajom či neskoršej prvej vydarenej prerábke v podobe siedmych statočných, o Kubrickovom Spartakovi či snímkom Iason a argonauti alebo Ten commandments ani nehovoriac.Nebeská brána mala mať 90 minút a stať sa ďalším v poradí nič nehovoriacich westernov.Takto sa dejín zapísala ako najhorší z dobrých filmov. ()

Galerie (92)

Zajímavosti (35)

  • O snímku se traduje, že potopil celé tvůrčí hnutí tzv. Nového Hollywoodu, vlny z šedesátých a sedmdesátých let, v jejímž rámci po rozkladu tradičního studiového systému dostávali příležitost svěží mladí tvůrci jako Coppola nebo Friedkin, kteří si mohli dělat téměř cokoliv. (Coldrex)
  • Nebylo nic neobvyklého, když se během natáčení jeden záběr opakoval i padesátkrát. Jindy se zase celou věčnost vyčkávalo, než se do zorného pole kamery přivleče líbivý mráček. To vše kvůli přehnanému puntičkářství Michaela Ciminoa. (Coldrex)
  • Počas natáčania vybuchla Allenovi Kellerovi puška. Keď sa rozhodol zažalovať spoločnosť, ktorá požičala zbraň na natáčanie, skutok bol už premlčaný. (sudruh sustruh)

Související novinky

Zemřel Michael Cimino, režisér Lovce jelenů

Zemřel Michael Cimino, režisér Lovce jelenů

03.07.2016

V 77 letech nás v sobotu opustil Michael Cimino, jeden z nejnadějnějších režisérů 70. let. Cimino pomáhal v roce 1973 napsat druhý film s drsným Harrym (Magnum Force) a Clintu Eastwoodovi se zalíbil… (více)

Sam Mendes na Divokém západě

Sam Mendes na Divokém západě

10.12.2009

U tohoto tvůrce už nás „nečekané“ žánrové volby nemůžou překvapit. Proč by si nemohl zkusit třeba western? Obzvlášť, když se schyluje k návratu kovbojek na filmová plátna (komiksový Jonah Hex,… (více)

Jeff Bridges tasí kolty

Jeff Bridges tasí kolty

12.09.2009

A nebude to poprvé v jeho kariéře. Ještě jako mladík si zahrál ve westernu Bad Company či v proklínaném velkofilmu Nebeská brána, v 90. letech ztvárnil titulní roli v „prequelu k Deadwoodu“ Divoký… (více)

Reklama

Reklama