Režie:
Niki CaroScénář:
Michael SeitzmanKamera:
Chris MengesHudba:
Gustavo SantaolallaHrají:
Charlize Theron, Frances McDormand, Sean Bean, Michelle Monaghan, Sissy Spacek, Woody Harrelson, Brad William Henke, Jeremy Renner, Richard Jenkins (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Všechno co Josey Aimes (Charlize Theron) chce, je slušná práce, která jí umožní postarat se o své děti. Místo toho zažívá strach, urážky, obtěžování, ponížení, útoky a sprosté nadávky. „Ber to jako bys byla chlap!“ – to je rada od jejího šéfa. Ona se k problému postaví jako člověk a začne rány vracet zpátky. Tím odstartuje první případ žaloby za sexuální obtěžování. V emotivním příběhu o boji proti předsudkům dále uvidíte Frances McDormand, Sissy Spacek, Woody Harrelsona a Seana Beana. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (265)
FIGHT for your RIGHT! Banda hutnických hovad vs. Josey Aimes, zastupována Defendorem Harrelsonem + další, kdo si na konci stoupne v soudní síni.. Svět je plný zažitých norem. Když chlap střídá ženské, je to frajer. Pokud žena střídá chlapy, je to děvka. Žena u baru přistoupí k muži a koketně si ho prohlédne, muž je polichocen. Muž přistoupí u baru k ženě, koketně si ji prohlédne a je poslán do nehezkých míst, protože ji obtěžuje. Svět však umí být nespravedlivý ještě víc a to nejen na průmyslovém severu. Pokud musíte pracovat s kretény, je to obvykle problém. Pokud jste žena a ti kreténi jsou šovinistická prasata, je to problém přímo kardinální.. Obsahově nenapadnutelné, herecky velmi dobře zvládnuté (C.Theron, či třeba nejistý Woody, chystající se žádat o tanec), nicméně formou nečekaně utahané a to hlavně ve scénách ze soudního přelíčení, kde měla dramatizace o precedentním hájení zaměstnaneckých, potažmo lidských práv naopak gradovat. A to, že se tato vyhraná soudní pře časem projevila i do křivých obvinění v případech jiných (prostředek k vydírání zaměstnavatele, či prachsprostá msta) už asi bohužel patří k zvrácenosti lidské povahy. A nyní mě omluvte, jdu podat žalobu na naši účetní za sexuální obtěžování. Požádal jsem ji mailem o zhotovení ročního zúčtování daně a ona mně obratem zavolala, že mi to mile ráda udělá.. ()
K naprosté dokonalosti schází snad jen více scén s vypulírovanou Charlize. A teď zase chvíli vážně. Jako film dobré, ale vadila mi jinak opěvovaná kamera. Což o to, sama o sobě je sice pěkná, ale v podobném druhu filmu chci, aby mě semkla s hlavní hrdinkou a ne aby na sebe strhávala pozornost a stále si někde poletovala nad stráněmi, lesy či minnesotskou industriální krajinou. Ovšem je to naprostý detail v porovnání s tím jak moc aktivně mě štval úděsně pohollywoodštěný (aka "zkýčovatělý") scénář. Ve výsledku to s tou slavnou kauzou nemá společného takřka vůbec nic. Přežít se to dá vlastně jedině díky hercům. Respektive herečkám, abych byl korektní a nebyl místními uživatelkami ocejchován jako šovinistické macho prase. ()
V dobe silnej emancipácie a feministických hnutí vznikol film, ktorý mohol byť ich manifestom. Nestalo sa tak. Z toho mi vyplýva, že tá emancipácia je tak trochu nafúknutá bublina, pretože ak niekto natočí takto ladený film, nikto naňho nepríde do kina. Ani ženy. A to tam hrá jedna z najkrajších žien sveta. Naše distribučné spoločnosti sa oňho ani nezaujímali. Je to škoda, pretože okrem silného príbehu má film aj techické a scenáristické klady, takže sa nebudú nudiť ani primitívni šovinisti. ()
Velice emočně založený snímek na reálném podkladu o hrůzném způsobu života žen v odlehlých částech Států, kde jedinými prac.místy jsou "mužské" profese v důlních společnostech. Nelehká situace se má jednou pro vždy změnit v přístupu krásné tvrdé ženy, která se "mužskému monopolu" postaví!!! Charlize Theron ve své možná nejlepší roli, prozatím. Docela vyvedené dílko. ()
Ten film mohol byť pokojne čiernobiely. Také čiernobiele v ňom boli aj postavy. Je pochopiteľné, že ťažká a nebezpečná práca v špinavom prostredí sa prejaví na štruktúre pracovníkov, ich správaní sa a vzájomných vzťahoch. Inak vyzerá obťažovanie v kancelárii a inak v povrchovom lome. Ale tam i tam musia existovať hranice tolerovateľného. A tie nie sú naveky určené, ale vytvárajú sa a menia v čase a pričinením jednotlivcov, ktorí majú odvahu vystúpiť z davu. Vychádzajúc iba z názvu som očakával príbeh. Dočkal som sa striktného rozdelenia osôb podľa ich rodovej príslušnosti. Dokonca aj otec a syn patrili v dvoch tretinách filmu k tým "zlým" mužom. Ale to bolo spolu s hlučnou a trochu nenáležitou hudbou asi jediné, čo mi prekážalo. Neviem prečo pri filmoch s ekologickou, emancipačnou alebo rasovou problematikou musia byť tieto témy nosnými a nenechajú ich pôsobiť na pozadí príbehu. Dosahuje sa tým často opačný účinok, než bolo zamýšľané. Tušil som, že s mojou angličtinou to nie je žiadna sláva a preklad North Country ako Jej prípad mi to iba potvrdil. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (7)
- Všetky sexuálne obťažovania zobrazené vo filme sa naozaj stali rôznym ženám pracujúcim v uvedených baniach. (misterz)
- Postava Glory (Frances McDormand) je založená na skutočnej žene menom Pat Kosmach, rozvedenej matke 5 detí, ktorá v baniach pracovala kvôli tomu, aby uživila svoje deti. Zomrela na Lou Gehrigovu chorobu ešte pred súdnym ukončením prípadu. (misterz)
- Některých scén se zúčastnili skuteční horníci a při davových scénách byl docela problém je zvládnout. (Terva)
Reklama