Reklama

Reklama

Splice

  • Česko Spletenec (více)
Trailer 2

Genetičtí inženýři Elsa a Clive tajně provedou experiment, jehož výsledkem je kříženec člověka a zvířete. Je to úžasné a podivně krásné stvoření, které by mohlo v moderní medicíně způsobit revoluci, pokud ovšem předtím nezničí lidstvo. Clive (Adrien Brody) a Elsa (Sarah Polleyová) se specializují na propojování DNA různých zvířecích druhů a vytvářejí tak fantastické nové hybridy. Nyní se chystají k experimentu, jehož výsledek by mohl způsobit revoluci ve vědě a medicíně, hodlají totiž propojit zvířecí a lidskou DNA. Farmaceutická společnost, která jejich výzkum financuje, jim však experiment zakáže. To ale zvídavé genetické inženýry nemůže zastavit, Clive a Elsa se přesunou do podzemí a kvůli své ctižádostivosti riskují kariéru. Výsledkem experimentu je Dren, úžasné a podivně krásné stvoření, které je neobvykle inteligentní a nečekaně fyzicky vyvinuté. Dren předčí jejich nejdivočejší sny. Ovšem jak roste a v abnormálně zrychleném tempu se učí, hrozí, že se její existence stane nejhorší noční můrou... (HBO Europe)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (437)

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Partnerská krize, rodičovská úskalí, mateřství, kariérismus, opakování zažitých vzorců, Freud... to všechno umně zabalené do multižánrového fláku, který dokáže být cronenbergovsky úchylný a tělesný, a zároveň spielbergovsky podivuhodný a poutavý (anebo E.T. potkává Mouchu). Pak je tu ten jeden makrodetail na oko, v němž se zrcadlí otevírající se vrata od stodoly a dovnitř vcházející postava... záběr dost podobný tomu, co se o dva roky později objevil ve Spielbergově Válečném koni... náhoda? Navíc... Dren je co designu i ztvárnění naprosto parádní. Jednoznačně Nataliho nejlepší film ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Splice je velmi nedoceněný film a pokusím se vysvětlit proč. V prvé řadě je potřeba říct, že trailery, které filmu předcházely (a které jsem viděl až po jeho zhlédnutí) jsou matoucí a snadno v divákovi vyvolají očekávání, že půjde o poměrně standardní sci-fi thriller. Ve skutečnosti Splice postupně projde několika žánry, od scífka s alieními náznaky, přes (trochu freaky) rodinné drama, až po lehčí gore. Přestože děj je docela přímočarý, může být problém přelaďovat se spolu s filmem na tóniny, na které zrovna hraje. _____ Dále, film je (hlavně tematicky) komplexnější, než se na první pohled může zdát. Kromě zjevných morálních otázek spojených s genetickým inženýrstvím zároveň podává jedinečnou výpověď o párech, které pro samé zaujetí kariérou a prací odmítají mít (normální) děti, a dokládá, k jakým (extrémním) důsledkům takové jednání může vést. Film explicitně ukazuje neochotu Elsy otěhotnět tradiční cestou a v následném riskantním pokusu jí dává dvojí roli - vědkyně a matky, přičemž není snadné říct, která z nich převažuje. Po psychologické stránce je velmi zajímavá (a nepříliš zdůrazněná) úloha Elsiny zemřelé matky, která dceru vychovávala v izolaci a upírala jí to, po čem toužila. Je fascinující poté vidět, jak chování Elsy k Dren kopíruje ten samý model, jako kdyby už samo početí takového mutanta bylo nevyhnutelným prostředkem k naplnění klasické situace, kdy dcera přejímá výchovné postupy své vlastní matky a přitom si myslí, že dělá to nejlepší, co může. Ve své tragice a realističnosti je to velice silné. Zároveň tu vyvstává otázka, kdo je tu vlastně větší monstrum - Dren, nebo vědkyně, která si v rámci ukojení mateřských pudů (a elegantního spojení mateřsví a práce/kariéry) "udělá" zmutované dítě v laborce? _____ Samotná Dren je (především od chvíle, kdy ji začne hrát Delphine Chanéac) jedním z nejzdařilejších stvoření, které kdy dopadly na stříbrná plátna - její vzhled i chování stojí přesně na hraně mezi člověkem a monstrem a není lehké k ní zaujmout jednoznačný postoj (nejen proto, že jí vlastně po celou dobu "nevidíme do hlavy"). Obzvlášť ve chvílích, kdy začne projevovat svoji sexualitu, je zároveň eroticky přitažlivá a potenciálně smrtelně nebezpečná. Nutno podotknout, že pohlaví Dren v podstatě určí Elsa, která jako o "ní" - pokud si dobře pamatuju - začne mluvit už ve chvílích, kdy jako čerstvě vylíhlá připomíná spíš penis na nožičkách. Obecně problematika "změny pohlaví" u vyšlechtěných mutantů hraje ve filmu zásadní úlohu, ale nejde o klasické transsexuální dilema uvězněnosti ducha v nevhodném těle, ale o (opakované) převládnutí maskulinního principu nad feminním - z "ženy" se po určité době vždy nakonec najednou stává "muž". Zároveň tu interakce mezi pohlavími probíhají přesně podle šablonovitých stereotypů (sameček potká samičku a začnou se pářit, sameček potká samečka a povraždí se), což ale nelze filmu vytýkat jako nedostatek, protože se tu s tím pracuje uvědoměle. Otázkou zůstává, co tím chce Natali říct. Že v každé ženě se nachází (podstatný) kus muže, který vždy eventuálně vyplave na povrch? Nebo že si jako lidé můžeme hrát na bohy, jak chceme, ale vždycky budou naše výtvory obětí našich vlastních "povahových vad", které si s sebou jako společnost neseme, a tudíž odsouzeny k neúspěchu a zkáze? Závěr filmu tuto hypotézu podporoval (pozor, spoilery!) - Else se nakonec přičiněním její vlastní kreace dostává toho, čemu se od počátku vyhýbala (plnohodnotného těhotenství), aby ale poté v rámci dalšího výzkumu a kapitalistického zpeněžení zaprodala sebe i svoje budoucí "dítě" farmaceutické megafirmě (která vědce od začátku sponzoruje). Z původního biologického spojení "žena + věda" se stává spojení "žena + dítě + korporace", přičemž finální, opakující se věta "What's the worst that could happen?" odkazuje na nevyhnutelné budoucí selhání dalšího takového experimentu. _____ Splice není jen filmem, který v rámci holywoodské produkce nabízí neotřelou práci s žánry, ale výpovědí o neodbytné touze lidské rasy překonávat samu sebe a zároveň o fatalitě takového snažení, kdy jsme - při vědomí, že děláme to nejlepší, co můžeme - odsouzeni dokola opakovat svoje chyby a chyby našich předchůdců. () (méně) (více)

Reklama

HAL 

všechny recenze uživatele

Tento film je stejně podivný mutant jako příšerka o které vypráví - každou chvíli zmutuje do něčeho jiného. Ze standartního (leč vskutku skvělého) příběhu o vědcích kteří všem navzdory vytvoří svůj experiment, tajně si ho pěstují a velice rychle nad ním ztrácí kontrolu se tak ve třetině stopáže stává prapodivná parafráze na rodinné drama s důrazem na psychologické prokreslení postav, a to zejména hlavní "outsiderské holčičky toužící se stát sebevědomou ženou". A pak, opět zhruba po třetině filmu, začali najednou všichni scénáristé fetovat kokain a znásilňovat Cronenberga, takže ve filmu se z rodinné idylky rázem stává úchylné psycho ve kterém chvíli lidé znásilňují lidé mutanta a chvíli zase mutant lidi. A všechny (tedy skoro, krom těch pár na kusy roztrhaných) to zjevně baví, protože si dobrovolně a cílevědomně vyšlapávají cestičku k případnému pokračování. První třetina potěšila velmi, druhá otravovala nemálo a u třetí jsem se smál na celé kolo. _Splice je až příliš nedopečený hybrid, ale i tak je potěšující že i něco takto nežánrově divného v americe může vzniknout. Jen je nutné dodat že ten, kdo by od tohoto čekal například temný horor nebo hardcore akční sci-fi, bude nesmírně zklamán. 6/10 ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Značně podhodnocený, přesto dosti originální sci-fi film. Kanadský svéráz David Cronenberg takové točil před nějakými dvaceti lety, dnes se k jejich duchu vrací Američan Vincenzo Natali. Teď se ovšem křížení hmyzu s člověkem více sofistikovalo a experimentuje se s DNA. Je dobře, že scénář nereflektuje ani tak etickou rovinu takového konání, jako spíše psychologickou rovinu a možné další přesahy (sexuální extempore mezi vědcem a zkoumaným objektem však nebyla moc košer). Logickému schématu snímku lze sice mnohé co vytknout, ale vnímáno v rámci žánru se jedná o snímek svojský a v dobrém slova smyslu svérázný, atmosféra je nejvyšší devizou celého celkem podařeného ,,genetického sci-fi"... ()

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Když jsem před roky viděl trailer na film Splice byl jsem doslova nadšenej. A to nejen vizuálem filmu, ale i slibným hereckým obsazením. Sarah Polley (Úsvit mrtvých,Bílé lži ) a Adrien Brody (netřeba představovat ) ještě víc zvyšovali ambice filmu. Celkově jsem si ale při sledování tohoto filmu připadal jak na horský dráze. Vynikající a perfektně natočený a vymyšlený scény se střídají s těma méně podařenýma. Výsledkem je psychologický Sci-fi drama od kterýho jsem na základě traileru čekal úplně něco jinýho než jsem dostal. Né že bych byl zklamanej, ale nadšenej taky nejsem. Největším mínusem je přehnanej konec filmu. Naopak co musím vyzdvihnout je psychologie a chování postav a nesmím zapomenout vydařenou proměnu samotné Dren(Což se netýče úplnýho finále). Celkově se ale jedná o čistej průměr. ()

Galerie (69)

Zajímavosti (21)

  • Převážně se natáčelo v Torontu a Hamiltonu. (Terva)
  • Vincenzo Natali chtěl film natočit hned po snímku Kostka (1997), nicméně technologie se mu tenkrát nezdály dostatečně na výši. Nápad si tak schovával více než deset let. (-bad-mad-wolf-)
  • Vlasy Vincenza Nataliho počas natáčania zošediveli, zrejme preto, že išlo o tak vyčerpávajúce natáčanie. (belinko)

Související novinky

Neuromancer má lepšího režiséra

Neuromancer má lepšího režiséra

10.05.2010

„Bible kyberpunku“ z pera Williama Gibsona se už pěkných pár let chystá na plátna kin. Když bylo ohlášeno, že ji bude režírovat Joseph Khan (tvůrce šílenosti Torque – Ohnivá kola) a hlavní roli si… (více)

Reklama

Reklama