Režie:
Richard DonnerKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
John WilliamsHrají:
Christopher Reeve, Marlon Brando, Gene Hackman, Ned Beatty, Jackie Cooper, Glenn Ford, Trevor Howard, Margot Kidder, Jack O'Halloran, Valerie Perrine (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Báječné dobrodružství, které spojilo herecké a tvůrčí talenty tak, jak to dokáže jen velký film, se stalo kasovním a oscarovým triumfem. Jeho kvalita se ještě zvýšila, když se režisér Richard Donner ke svému snímku v roce 2000 vrátil a zařadil do něj osm minut filmu. Užijte si více Kryptonské rady, letmých pohledů na hvězdy předchozích Supermanových inkarnací, více Jor-Ela, zdůrazňujícího synovo poslání na Zemi, a prodloužené scény v úkrytu Lexe Luthora. Christopher Reeve (Superman/Clark Kent), Marlon Brando (Jor-El), Gene Hackman (Luthor) a Margot Kidder (Lois Lane) podávají nezapomenutelné výkony. Vypadá to na noc jako stvořenou k létání. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (373)
Jako malý jsem tohle neskutečně žral a Christopher Reeve pro mě byl něco jako Bůh. Samozřejmě, že s odstupem času ta vášeň pominula, ale i po třiceti letech je to stále solidní fantasy, které bude navždy mít své příznivce a fanoušky. Richarda Donnera, do té doby známého hlavně hororem Přichází Satan!, Superman katapultoval přímo k výšinám a umožnil mu natočit takové skvosty jako Smrtonosnou zbraň s Gibsonem a Gloverem. Gene Hackman předvádí démonický výkon a na Lexe Luthora se dokonale hodí. Klasika, kterou s odstupem času tolika nežeru, ale vždy se na ni moc rád podívám....... ()
[SE] Obří filmařina, která mi svojí roztříštěností a ambiciózností připomněla snad jen akorát Jacksonova King Konga či Snyderova Batmana vs Supermana. Stejně jak se zde několikrát změní prostředí, změní se i kompletně duch filmu. Šedesátková papundeklová sci-fi, rurální americké melodrama mezi obilnými klasy, hektický žurnalistický on-the-grid svět sedmdesátkového New Yorku a na závěr monumentální hrdinský spektákl s cartoonovým padouchem, kde je možné vše, protože doslova je zde možné vše. Sám Donner se přiznal, že v některé momenty pracovalo simultánně přes sebe sedm štábů, do toho rovnou točil druhý díl (skutečnost, u který jsem si myslel, že se stala zvykem až s LOTRem) a ještě se stihl rozhádat, jak to tak bývá, se zástupci studia natolik, že na sebe nepromuvili ani slovo a druhý díl za režiséra nakonec musel dokončit Richard Lester, který byl původně vyslán jako mediátor mezi znepřátelenými stranami. Film tak má veškeré předpoklady proto, aby nedržel dohromady. A přesto, díky tomu, kolik času je věnováno protagonistovu pozadí (ha ha ha) a kolik života je v civilních scénách, tak celá ta historka o Übermenschovi (jak ho nazývá Lois Lane, zahraná vynikající Margot Robbie), respektive přímo Božím synovi (jak o něm rádi uvažují jeho adoptivní rodiče) není tak srandovní, jak by se mohlo nabízet. Pokud teda třeba nejste člověk, co chce od filmů nějakou fyzikální integritu a vysmíváte se scénám, ve kterých se narovnáním tektonických desek v sanandreaském zlomu vrátí i na na původní místo padající písmena z nápisu Hollywood. Mimochodem ve scénách ze zalidněných newyorských ulic a divokých novinářských kanceláří jde vyčíst do budoucna nejzásadnější Donnerův talent detailního vykreslení chaotické živelnosti velkoměsta, který později tolik uplatnil v kvadrologii Lethal Weapon. ()
Nikomu inému sa nepodarilo vystihnúť atmosféru komixov a charakterizáciu najikonickejšej postavy amerických komixov tak, ako Donnerovi v tomto filme. Superman je síce americkejší, ako Coca Cola, ale Reeve je taký sympaťák a Donner točí tak rozprávkovo, že sa tento film musí páčiť aj Talibanu. Je to už riadne prestárle, ale myslím, že takémuto typu filmov takáto nostalgia svedčí. ()
Opravdu (ne)děkuju Genu Hackmanovi, že mi svou účastí v takovém spektáklu nepřímo rozšiřuje obzory i v oblasti filmových adaptací komiksů či obecněji filmů o superhrdinech. Tahle kapitola kinematografie totiž běží zcela mimo mou pozornost. Superman asi patří k té starší filmové klasice ,,...jako ruka k rukavici, whisky k sodě nebo korupce k politice", není ho na škodu znát. :o) Úvod z cizí planety předznamenával nekonečné utrpení, s přechodem na Zem se to rozjelo lépe a já si sledovaný děj mohl velice funkčně konfrontovat se svými dávnějšími dojmy ze všech těch našich seriálových Arabel, Návštěvníků a Létajících Čestmírů. I tam totiž figuruje s oblibou využíváné fantazijní téma objevení a zneužívání nadpřirozených schopností mladých lidí s jistými úmysly, či dochází zde též k situacím kolem nic netušících lidí ve střetu se zázraky. Takže zjištění, že nejsem až tak úplným nováčkem ve světě fantasy žánrovek, bylo potěšením. Vlastně pokud film zrovna nevyplňovaly ty brutální lety panáka v modrém hábitu s červenými slipy, který jde zachraňovat celou planetu (či jiné scény tomuhle podobné), bylo to skutečně nejen docela koukatelné, ale i tematicky zajímavé (třeba co se týče práce novinářů kolem senzací). V opačném případě slaboduchá a nesympatická trapnost, nicméně... která z opačné strany nabízí neskutečně zábavnou podívanou skrze výborné záporáky!! Zvláště postavička "nejgeniálnějšího zločineckého individua" Lexe Luthora je velice stylová a nezapomenutelná, Hackman si coby její představitel plně vychutnával snad každou minutku před kamerou a já v jeho přítomnosti na obrazovce vlastně také (nejvíc jsem se pobavil u scény v knihovně). :)) No dobrá, dobrá, přihmouřím oko (nejlépe oba), budu se tvářit, že nevidím zde též uvedený žánr drama, že to mohla být taky parodie, a přihodím si za "Lexíčka" třetí hvězdu. Ale vidět to opětovně dlouhou dobu nemusím. 50% ()
Ach jaj. Na Supermanovi som vyrastal, ale táto verzia neskutočne stratila na kvalite za tie roky. Efekty sú otrasné (a to nie som človek, čo na ne zvykne nadávať) a výprava je strašná. Dej je tiež veľmi zlý. Na začiatok máme hodinu bez Superobleku. To by mi nevadilo, ak by ma tá časť nenudila a ak by potom nasledovala pasáž, kde sa Clark rozhodne, že bude Superman. Nie, tu je to vykreslené ako rozhodnutie v okamihu. V okamihu mal Clark kostým a už bežal, ehm letel na pomoc. Strašne skratkovité. Potom prichádza scéna, keď Superman zachraňuje v priebehu jednej noci množstvo ľudí v množstve situácií. Ehm. Si robia zo mňa srandu? No a ten koniec, keď Superman vrátil čas. Hmmm. Vadil mi tu aj priblblý humor a zle vykreslený Lex Luthor. Nie je to smiešny idiot v podzemí, ale bohatý elegán. A načo ta parochňa? Škoda. Každopádne Christopher Reeve bol úžasný, rovnako ako Williamsova hudba. Až teraz som docenil kvality hraného seriálu s Deanom Cainom, na ktorom som vyrastal. ()
Reklama