Režie:
Alan TaylorKamera:
Kramer MorgenthauHudba:
Lorne BalfeHrají:
Arnold Schwarzenegger, Jason Clarke, Emilia Clarke, Jai Courtney, J.K. Simmons, Dayo Okeniyi, Matt Smith, Courtney B. Vance, Michael Gladis, Sandrine Holt (více)Obsahy(3)
Budoucnost je temná. Soudný den v devadesátých letech minulého století zlikvidoval polovinu lidstva a ti, kdo přežili, se od té doby snaží marně vzdorovat počítačovému systému Skynet. Nejsilnější hnutí odporu se zformovalo kolem Johna Connora (Jason Clarke), jenž pro Skynet představuje největší hrozbu. Problém má vyřešit Terminátor, stroj na zabíjení s lidskými rysy (Arnold Schwarzenegger), kterého Skynet vyšle do minulosti, aby zabil Connorovu matku Sáru (Emilia Clarke) dřív, než svého syna stihne počít. Jenže i lidští rebelové mají přístupu ke stroji času a za Sárou pošlou vojáka Kylea Reese (Jai Courtney), aby ji pro změnu chránil před Terminátorem. Až do tohoto okamžiku se výše uvedený popis shoduje s dějem prvního dílu. Návratem do roku 1984 však dochází k zásadnímu bodu obratu. Kyle Reese zjišťuje, že Sára není bezbranná a vyděšená servírka, ale pořádná ranařka, kterou žádný Terminátor nemůže vyděsit, zvlášť když jí jeden takový stroj už pár let dělá společníka a ochránce. Jenže tahle zdánlivá výhoda může být k ničemu, protože Skynet má „prsty" všude a rozhodně chce zabránit tomu, aby tahle nesourodá trojice namalovala lidstvu růžovou budoucnost. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (1 539)
Tvůrci pasovali jednoduchý akční film s prvky sci-fi na super sci-fi s prvky akce. Srovnání s Terminatorem 1 se skutečně nabízí, jelikož se i Genisys o něj opírá, v podstatě polovinu filmu jede paralelně s ním. A to je to nejlepší, co od dalšího dílu lze vůbec očekávat. Napojit se na původní a vytvořit si vlastní. A nejen, že to udělali chytře, udělali to i precizně a dokonce i vtipně. Divák se nenudí a fanoušek, který jedničku zná nazpaměť, je navýsost spokojený. Arnold je naprosto fantastický, nebál bych se říci, že tento jeho lidský terminátor je ze všech nejlepší, ačkoliv "umělý" z prvního dílu taky rozhodně stojí za to. Zkrátka a jednoduše, bez delších průtahů, Genisys posunul kult do dnešní doby naprosto seriozně a se vším všudy. Vzhledem k složitosti látky jim patří uznání větší, než tvůrcům opěvovanějšího blockbusteru Jurský svět. ()
Tím horší film, čím lépe znáte zákonitosti jeho vyprávění. Co začíná jako slibná zábava, která od diváka odvážně vyžaduje dobrou obeznámenost s předchozími filmy a orientaci v několika časových rovinách, se poměrně záhy překlopí v únavné recyklování již použitých nápadů a téhož vyprávěcího vzorce. Tvůrci ani neměli snahu zamaskovat rozdrobenost epizodického vyprávění. Po likvidaci padouchu v jednom období následuje přesun do období jiného, kde je zlikvidován další padouch, aniž by se příliš řešilo, k čemu došlo v uplynulých minutách. Vrcholem scenáristické laxnosti a celkové strojovosti filmu, v němž kromě Arnolda nenajdete mnoho upřímného, je dodatečné zalepování děr v logice dialogy vysvětlujícími, co se událo za nepřítomnosti kamery. Proč se namáhat se šikovnějším zapracováním vysvětlivek do probíhajícího dění, když můžete všechno ex post vyřešit několik strašlivě šroubovanými replikami. Drsná osmdesátková stylizace je z podstaty mírného ratingu polovičatá a hlavně se týká pouze toho, jak film vypadá. Tuctová melodramatická linie s „taťkou“ a jeho adoptivní dcerou (která se z drsňačky rychle změní v oběť, která musí být ochraňován a zachraňována) ani snaha dodávat motivacím postav hloubku nefunguje kvůli odbité charakterizaci a nevýrazným hercům (resp. hercům výrazně špatným, což platí hlavně pro Courtneyho, který složitější emoce prostě zahrát nezvládá). Arnold, který je jako jediný z herců viditelně nad věcí, se může šklebit sebevíc, ale pevný tvar, řád a smysl tomuto smetišti použitých blockbusterových nápadů dát nedokáže. Film bohužel nevytrhávají z bídy ani akční scény, na nichž je postaven a které jsou natočené zcela tuctově, bez napětí, překvapení a ohledu na 3D technologii. Jestli někomu ke štěstí stačí dvouhodinová poznávací hra „najděte všechny (vizuální) citace z Cameronových filmů“, jeho radost mu přeju. Osobně si ale namísto tohoto odtučněného mash-upu ony Cameronovy filmy raději pustím v plnohodnotné podobě. 40% ()
Scenář psal určitě Jára Cimrman podle vzoru jedné ze svých divadelních her. Takže je jasné, že jsi můj syn, ale vlastně bys mohl být i můj otec, případně bratr a když časový paradox dá, tak i otec a syn zároveň, spolu s mojí matkou, která je vlastně mojí dcerou. Ale dobrý. Časové paradoxy tady byly vždy, co je sci-fi žánr sci-fi žánrem. Jenom jsem si ale uvědomil, že terminátor v dnešní kinematografii již nemá místo. To, co působilo v době uvedení prvních dvou Terminátorů od Camerona revolučně, novátorsky a okouzlovalo metamorfózami T-1000 modelu užaslé diváky, protože digitální kejkle byly na počátku věku, dneska již – v době přeplněné a přeplácané digitálním zvěrstvem – nikoho neohromí a mimo to již nemá co nabídnout. A když jádro příběhu, ony mnou již zmíněné časové paradoxy, podáte tak kostrbatě jako Alan Taylor, pak je tu problém. O to víc, že ten film nemá ani jedinou (!) pamětihodnou akční scénu, kterou si budete pamatovat ještě za několik let. Na rozdíl třeba od Terminátora 2, který je naopak učebnicí akčního žánru. A Arnold? Vzhledem k ději tu nemá zásadní místo, jeho přítomnost je tu spíš ikonická, stačí, že se objeví a nahodí pár hlášek a fandové jsou spokojeni. Ale je fajn a nutno říct, že jediným (překvapivě) světlým bodem celého filmu. Pokud by měl terminátor stárnout, tak určitě tím způsobem, jakým zde Arnold předvedl. ()
Tragický casting dvou důležitých rolí, na které jsme zvyklí v tisíckrát lepším podání (Sarah Connor vypadá jako vyjukaná středoškolačka a má velkej zadek, Kyle Reese se tváří jako osvalené tele), trestuhodně nevýrazná akce (Alan Taylor dává filmu televizní look - a to nemyslím v současném významu, ale spíš patnáct, dvacet let spátky) a zápletka je tak blbá, že se člověku otevírá nůž v kapse za to prznění proslulé značky. Jako čekal jsem to, ale i tak je to smutné. Snad jen za toho snaživého Arnolda a roličku J.K.Simmonse můžu Terminator Genisys prohlásit za průměrnou scifárnu. 50% ()
Poměrně dobrej díl. Jen s tím problémem, že příběh svými přesmyčkami z minulosti do budoucnosti a z budoucnosti do přítomnosti udělal tak strašnej brajgl, že se horko těžko dá časově srovnat s předchozími díly. Hlavně se třetím dílem, kterej úplně vyignoroval. Na druhou stranu to tady s přehledem srovnává Arnold, který si tím málem v jeho herectví vystačí na to, aby dokázal nejenom pobavit, ale i zahrát na nostalgickou strunu. Tak akorát na tři hvězdy. ()
Galerie (314)
Zajímavosti (54)
- První film ze série, kde není Arnold Schwarzenegger uveden v titulcích jako Terminátor, ale jako Ochránce. (DEXTER099)
- V scéne so zatknutím je možné vidieť výšku T-800 – 6.6 ft, čo je približne 196 cm. Schwarzeneggerova (Ochránca) súčasná výška sa však odhaduje iba v rozpätí 179 – 183 cm. (ywo666)
- První film série, který obsahuje potitulkovou scénu. (tedvidek94)
Reklama