Reklama

Reklama

Doba měděná

(studentský film)
  • angličtina Copper Age
všechny plakáty
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Jedinečný český dokumentární film nás zavede do Zambie, zemi s významnými zásobami mědi. Kdysi si měď stát těžil a prodával sám. Pak její cena klesla a doly byly nuceně privatizovány ve prospěch západním nadnárodním společnostem. Zatímco dříve se z výnosů financovaly školy, zdravotnictví a infrastruktura, dnes jdou všechny peníze pryč ze země a to včetně velkorysých dotací Evropské investiční banky. Český dokumentarista Ivo Bystřičan a kameraman Jiří Málek se přijíždí podívat, kterak situace jak vystřižená z každodenního zpravodajství v západním světě, reálně vypadá. Jsme zvyklí dívat se na tzv. třetí svět očima zapálených aktivních bojovníků proti chudobě a všech možných humanitárních organizací. Doba měděná proti tomu střízlivě ukazuje, že zajímat bychom se měli spíše o to, jak tato „nezištná“ pomoc vypadá v praxi. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (25)

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Pojďme točit do Afriky, nevím co, ale určitě se tam něco najde. Takový přístup k tématu není zrovna nejlepší. Dokument není o tom, přelézt plot, něco tam natočit a nakonec neříct nic divákovi. Přesně takto jsem se cítil po odchodu z kina. Nic jsem si z toho neodnesl a děkoval jsem, že dokument má tak krátkou minutáž. Z počátku to vypadalo na zajímavou investigativní reportáž, ale nakonec je to paskvil slepený z pěti věcí - chudé děti pracující na opravě silnice, zákaz natáčení v továrnách, provizorní kostel, dolování načerno a nakonec zkoumání uměleckého díla na podlaze nějaké firmy. Omlouvám se, ale opravdu jsem nepochopil pointu. ()

neoBlast 

všechny recenze uživatele

Jelikož se jedná o FAMU dokument, který se svojí padesátiminutovou stopáži v žádném případě neaspiruje na srovnávání s celovečerními snímky, nemám problém, že se příliš do hloubky autoři neponoří. Zambie není jediná země, která je vykořisťována, ani měď určitě není unikátní surovinou takto nelítostně drancovanou, ale toto konkrétní propojení s EIB nás všechny opodál stojící nepříjemně (i když nepřímo) propojuje. Tento znepokojivý pocit je dobře přenesený do filmu a závěr v centrále EIB v Lucemburku je dostatečně výmluvnou tečkou, a přesto skvěle pojatou než by nepřipravený divák čekal. 70 % ()

Reklama

danliofer 

všechny recenze uživatele

Dokument má rozhodně co říct, i když se to snaží nafilmovaní eurokravaťáci v Bruselu jaksi zastřít... Už jen to, že jim unikla v promítnutém materiálu ta informace, že se režisér již nějaký pátek před cestou do Zambie snažil kontaktovat vedení měděných dolů, aniž mu bylo vůbec odpovězeno. Na základě toho mi vyzněla eurokravaťácká poznámka typu, že se měl autor snažit získat i oficiální stanovisko druhé strany, jako naprosto bizarní komentář. Samotný závěr dokumentu už byl jak z nějaké trapné komedie. Zdá se, že EIB je prostě jen luxusnější typ evropské kantýny :-) ()

HiddenDragon 

všechny recenze uživatele

Tyjo ctu tady komentare a prijde mi, ze nekteri recenzenti musi byt v duchodu, protoze nestihaj cist par titulku (anglicky taky ocividne umi hur nez Zambijci) a nakonec film ani nechapou. Ja to sledoval po celem dni v jednu v noci a valil jsem oci, ze je to studentsky projekt. Investigativni novinarina je osemetna. Zvlast nekde jako je Afrika, nikdy nevite za co vas zavrou (sve by o tom mohli povidat cesti herni vyvojari fotici v Recku!!). Ocenuji tu odvahu i mozna neznalost prostredi, ze do toho vubec sli. Nechapu co je jednostranne, z dokumentu jednoznacne vyplyva, ze stran medenych dolu (s evr. dotaci) neprisla zadna snaha o komunikaci. A film je o tom, jak se ztraci naoko dobre myslene (cili spis tunelarsky promyslene) investice az z Unie. Ne proto, ze by kapitalismus a privatizace byla spatna, ale protoze Afrika neni moderni svet. Je tu jeste vetsi prostor pro korupci a zneuziti moci, protoze obycejni lide si zde pravo nikdy neprosadi. Pokud nekomu prijde v pohode, ze novinarum zakazuji tocit na verejnych mistech, tak by se mel vratit do Ruska a zalezt do mauzolea k Leninovi. Dokument skvele ukazuje, jak Velky bratr dolar...nebo euro...je to vlastne to same (ktery stoji za vsemi temi policisty radoby hajicimi zakon a hlavne politiky) urcuje, co svet smi vedet o tom, co se deje s investicemi. Film se snazi poukazat, ze v zemich jako je Zambie proste musi byt nejaka regulace, protoze jinak jak rika ten mistni cerny ekonom, zadelavaji si na prevrat. A to je Zambie jeste zapadniho razeni (anglictina bezna) a relativne klidna. Ale pokud neexistuje pro ty lidi elementarni zivotni uroven a jeste aby se bali cokoliv rict cizinci, o tom jak ziji...kde to jsme. Za Stalina? Dokonce jim vadilo ze toci v kostele... A jestlize kravatak placeny z evropskych penez pak dokonce zakazuje tocit v atriu banky rozhovor s tisk. mluvcim...to je fakt ironie. Presne jako kauza Nagyova-Necasova resp. Rath...neni zadne osobni soukromi statniho urednika, co se tyce platu nebo penez, ktere mu jdou rukama...to je hloupost nejvyssiho kalibru. Statni instituce musi byt pruhledna jak sklo. Pokud neni, zijem v Zambii i my... ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Jak zazní v závěru z úst jednoho z představitelů oné globální firmy - ono záleží, s kým mluvíte, koho zpovídáte. Věřím, že kdyby tvůrci dělali rozhovor s lidmi, kteří práci v těch dolech mají jistou, dozvědí se zase něco jiného. Kdyby natočili o tom, že kousek dál od té rozbité silnice, kterou opravují děti svýma bosýma nohama, je jiná silnice, nová a moderní, nebylo by to asi moc angažované. Celou dobu mi přišlo, že jsem někam manipulován - nevěřte policistovi, ochranka neuměla zkontrolovat videozáznam, u nás to vidíme jinak, oficiální zástupci nás nechtějí pustit... Takové trošku naschvál točení. Představte si, že by přijeli podobně afričtí filmoví studenti natáčet u nás v Temelíně, jak by to asi dopadlo, a celý dokument by vyzněl, jak je nikdo nechtěl pustit dovnitř a ti oficiální představitelé jak tají pravdu o tvrdých podmínkách pracujících v elektrárně. Pravdivěji tedy rozhodně působí podobně laděný dokument, a daleko obsažnější, Pod sluncem tma. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (3)

  • Film se však kvůli neustálému zatýkání policií či přerušování bedlivými občany mění v nevytěžitelnou reportáž. Doba měděná není odtrženým cestopisem či drastickou zkazkou o utrpení. Namísto toho zkoumá, jaký vliv mají na vzdálenou Zambii evropské peníze. V rozvojových půjčkách se sem vlévají finanční zdroje evropských daňových poplatníků skrze instituce EU, jíž je i Evropská investiční banka. „Film nepostuluje privatizaci jako zlo, ale přináší bohatý materiál k zamyšlení, jak má privatizace vypadat, aby lidem přinesla užitek,“ sdělil Petr Hlobil z CEE Bankwatch Network, která film koprodukovala. (Zdroj: Artcam)
  • Český dokumentární štáb se vydal do Zambie na tři týdny, aby prozkoumal situaci v regionu Copperbelt – těžařské oblasti v jedné z nejchudších zemí světa. Takzvaný africký socialismus, který zde nastal po osvobození od Velké Británie, skončil na počátku devadesátých let. Tehdy došlo k privatizaci jediného podstatného vývozního artiklu Zambie – mědi, z jejíhož prodeje stát financoval veřejné služby. Doly koupily západní korporace a život v Zambii se výrazně proměnil. (Zdroj: Artcam)
  • Dvoučlenný štáb v rámci natáčení proniká do domácnosti bývalého odboráře, který mu poskytuje útočiště před všímavou policií, která dokumentaristy pečlivě monitoruje, či mezi ilegální horníky, kteří bez veškeré techniky na vlastní pěst dotěžují zbytky rudy v dole, který již důlní korporace uzavřela. Natáčení bylo riskantní, proběhlo totiž necelý týden poté, co v dole střílela po hornících bezpečností agentura a několik jich vážně zranila. (Zdroj: Artcam)

Reklama

Reklama