Režie:
Martin Hollý ml.Scénář:
Jiří HubačKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Jiří SvobodaHrají:
Jiřina Jirásková, Karel Heřmánek, Josef Vinklář, Taťjana Medvecká, Ivan Vyskočil, Valérie Zawadská, Leoš Suchařípa, Jana Krausová, Jiří Schmitzer (více)Obsahy(1)
Paní hraběnka slaví šedesátku v okamžiku, kdy má opustit svůj zámek. Nová dělnická vláda totiž chce šlechtu bez milosti zlikvidovat. Ale protože si Elizabeth Anna Marie, hraběnka z Lansdorfu a ze Scheinbergu a později domácí dělnice Lansdorfová, uvědomuje, že "člověk musí dodržovat své zvyky a sliby, i když jsou směšné a zbytečné", chce uskutečnit pošetilý plán oslavit sedmdesátiny na rodinném sídle navzdory režimu i protivníkům ve městě... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (121)
Krásny príklad toho, ako sa sľuby majú plniť a nezáleží pritom na veku. Feudalizmus s ľudskou tvárou, to je pre mňa novinka, o ktorej som som na žiadnom výklade na zámku nepočul. Aj keď sa dalo tušiť, ako to dopadne, spôsob, ako sľub naplniť je vo filme nápaditý, krásne natočený a záver emotívny viac než som čakal. Jiřina Jirásková bola pani herečka, vo filme exceluje a jej pani grôfka bude pre mňa jej pamätníkom. –––– Když já jsem se vám chtěla za to vykořisťování něčím odvděčit. –––– Za všechno se platí. Za radost dvojnásob. –––– Já nehumánní předpisy neuznávám. –––– Káva se podává z pravé strany! –––– Jsou lži vhodné anebo nevhodné. Inteligentní člověk to rozliší. ()
České drama, jehož děj začíná v roce 1948, kdy je stará, ale psychicky nesmírně odolná hraběnka nucena opustit její rodový zámek, jenž je okamžitě zestátněn, je zbavena veškerého majetku a bylo jí přiděleno řadové jméno Anna Lansdorfová. Po deseti letech, během nichž dle svých slov měla často bídu, ale nikdy strach, si plní svůj poslední sen a vrací se do svého bývalého zámku oslavit své sedmdesátiny. Domnívám se, že J. Jirásková v roli pro režim nežádoucí hraběnky, jež se však odmítala před kýmkoliv sklonit, podala jeden ze svých nejlepších výkonů. Po jejím boku se představil výborný K. Heřmánek, jakožto hraběnčin bývalý sluha Alois, z něhož se postupem času stala alkoholem zničená troska, jenž si nedokázala najít své místo v nové socialistické beztřídní společnosti. Režisér M. Hollý ve spolupráci se scénáristou J. Hubačem, jehož některé opusy hraničí s genialitou, vytvořili velmi poutavé drama, v němž můžeme pouze obdivovat nezlomenou a cílevědomou šlechtičnu, jež si i přes nepřízeň osudu zachovala svou někdejší eleganci a aristokraticky povýšený charakter. ()
Nemám rád šlechtu a jsem toho názoru, že znárodnění jejího majetku bylo z valné části správné. Zároveň je však evidentní, že minulý režim byl po mnoha stránkách zločinný. Ale k věci. Tento film je nejen dobře napsaný a zahraný, ale má (vzhledem k tomu, že se jedná o TV snímek) i překvapivě dobrou režii a poměrně nápaditou kameru. Jsem zkrátka mile překvapen - a to přesto, že si myslím, že Hubač napsal lepší věci (konkrétně Babí léto). ()
Já jsem ten film asi nepochopila - kritika zlé socialistické doby, která se mstila lidem a hlavně chudince hraběnce. Mne ale politické filmy neoslovují a opravdu na mě nedýchla atmosféra a sympatie hlavní hrdinky, ať byly zahrané mistrní sebelíp. Z mého pohledu šlo o přehlídku pitomců skákajících kolem oprsklé senilní báby. ()
Musím se přiznat, že tentokrát to napálím za všechny hvězdy. Kromě skvělého obsazení film i docela slušně popisuje atmosféru doby. Jiřina Jirásková je samozřejmě vynikající herečka, skvěle zahrál však i Karel Heřmánek. Líbilo se mi, jak je film napsaný i proto, že tregédie nespočívá jen v tom, že je jiná doba, ale také v tom, že se s tím hraběnka odmítá samířit a nechce to pochopit. Aby toho nebylo málo, tak sama ničemu moc nepomáhá, neboť ona rozhodně není milým a laskavým člověkem. Chová se ke všem povýšeně a arogantně, takže ani není důvod, aby jí někdo vyšel vstříc nebo ji měl rád a hlavně k těm, kteří jí pomáhají. Možná je to ovšem hlavně tím, že v ní zůstává určitá hořkost nebo zahořklost. Je to tedy tragický příběh po všech stránkách, kdy vítězové nejsou žádní, jen poražení. ()
Galerie (15)
Photo © Česká televize / Jaroslav Trousil
Zajímavosti (5)
- Skladba, kterou paní hraběnka (Jiřina Jirásková) zahraje na klavír na začátku i na konci filmu, je valčík z opery Petra Iljiče Čajkovského, „Evžen Oněgin“. (majky19)
- Syn scenáristy Jiřího Hubače, Ivan, adaptoval scénář televizního filmu pro divadlo, což je docela rarita, protože ve většině případů je tomu právě naopak. (sator)
- Scenárista Hubač psal roli hraběnky pro Jiřinu Jiráskovou, produkce si ale do poslední chvíle neověřila, zda bude mít herečka na natáčení čas a když ji konečně oslovila, zjistila, že Jirásková má tolik aktivit, že jakékoliv další pozastavila. Snažili se scenáristu přesvědčit, že hlavní roli přeobsadí, ten to ale striktně odmítl a řekl: „Tak ji dejte přečíst scénář.“ Když si jej Jirásková přečetla, zrušila všechna vystoupení, ve kterých byla, i vystoupení ve Vídni a na natáčení okamžitě kývla. (sator)
Reklama