Reklama

Reklama

Šípková Růženka

(festivalový název)
  • Austrálie Sleeping Beauty
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

V psychologickém australském filmu režisérky Julie Leigh se seznamujeme s Lucy (Emily Browning), tajemnou dívkou a mladou univerzitní studentkou, kterou pronásledují neustále životní problémy. Její život nabere jiný směr poté, co se přihlásí na inzerát tajemné agentury, která svým zákazníkům poskytuje erotický servis. Lucy se noří do světa spánku a jako novodobá Šípková Růženka slouží jako prapodivný spící společník klientům agentury. (ČSFD)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (126)

pufina 

všechny recenze uživatele

Nápad rozhodně zajímavý a název jakbysmet (to spojení s pohádkou, to prostě dovede šokovat a zároveň to i pobaví). Sleeping Beauty je plný nahoty (nahota starších pánů se dala překousnout, naštěstí se tam nevystavovali, uff), mrazivých chvil, ale byl tak neuvěřitelně nudný (ano, pánové jistě ocení ženské křivky a nahotu), že je i ta malá špetka zajímavosti se tam zkrátka ztrácí... ()

MA.KI 

všechny recenze uživatele

Velice zvláštní / nejednoznačný / bizarní / surreální / neskutečně originální a (pro někoho) snad i perverzní film, jenž by si určitě zasloužil zevrubnější analýzu. Já zmíním snad jen to, že velmi podstatný je element či motiv SPANÍ, který by měl vyvolávat nemálo asociací (jistý způsob života pln apatie, (p)oddanosti, lhostejnosti,…). Však již titul vystihuje mnoho. ~ Hlavní představitelka Lucy se pohybuje životem bez emocí, rutinně, přičemž jádro jejího bytí tvoří škola a několik různých prací či brigád, z nichž se ta nejnovější značně vymyká normálu. Vytvoří se jakési dva rozdílné světy, jež vedle sebe existují a v nichž Lucy střídavě pobývá. Už samotný fakt, že se v tom druhém nechává dobrovolně uspat, aniž by věděla, co s ní poté zákazníci praktikují, je alarmující a zneklidňující. Stejně jako nevážení si sama sebe, prodávání se, izolování se od okolí apod. Ta podstatná sdělení, jež nám chce autorka a zároveň režisérka Julia Leigh sdělit, jsou skryta (za symboly), zakódována, případně jen naťuknuta, zkrátka: Diváku snaž se, popusť uzdu své fantazii, zapoj mozek a dedukuj. A stejně na spoustu otázek odpověď nenajdeš! ~ Složitá, komplikovaná a záměrně chladná až odtažitá záležitost o křehkosti i zvrhlosti, o marasmu i přirozené kráse, rozhodně však ne film na zrelaxování. Film esteticky zajímavý, s jasně danou a dodržovanou formou i slušnou dávkou nahoty. Zneklidňující, avšak na Shame zřejmě nemá. ~ ~ Někteří lidé předstírají smrt. Já předstírám život. ()

Reklama

Lamiczka 

všechny recenze uživatele

Pardon, asi jsem natvrdlá, nebo opravdu netuším, co tím chtěla autorka říct. Vybrané momenty z dívčina života, práce levné dívky, pseudopřátelství, další práce, nabídky k sňatkům atd. Celý je to dost vo ničem. Ani ta erotika nestojí (doslova!) za řeč, kromě celkem ucházející nahé postavy Emily Browning. ()

Freemind 

všechny recenze uživatele

Chce to asi notnou dávku talentu udělat z filmu o zvrhlých sexuálních představách flákotu, která je znepokojující a strhující asi jako Receptář s Přemkem Podlahou. Je to prohra na všech frontách, kromě kamery a obličeje slečny Emilky tady prakticky nic nestojí za zmínku. Z každého dialogu, scény a postavy je cítit nesnesitelná póza a nabubřelost, explicitní záběry na staříky slintající nad mléčně bílým tělíčkem hlavní hrdinky nešokují ani neznechucují, ale prostě nudí. Naprosto zbytečný počin. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Na spící krásce je zajímavé především to, že je spící – totiž pořád, nejenom při kšeftech. Ta dívka spí. Nemá žádný vztah k svému tělu, k svému nitru ani k okolnímu světu. Není ani prázdná ani plná, není dávající ani beroucí. Není hluboká a není ani povrchní. Je spící. Nezávazně solidární sympatičnost je ještě tak „nejžhavější“ cit, který může chovat k jinému člověku. Pokud by někdo čtoucí tyto řádky nevěděl, o jaký film jde, mohl by se domnívat, že se jedná o nějakou psychologizující sociální baladu ze života prostitutky. Není tomu tak. Je chybou vnímat postavu Lucy jako „prostituující studentku a kam až to vede“. Spící kráska je pohádková figura, archetypální objekt. Jaký div, že je sama vždy už předem v rezignaci na svou subjektivitu? Jako subjekt se teprve má (možná) probudit, film ji ukazuje coby předmět zájmu, nositelku jistého žádaného určení – mladické krásy. Ne náhodou odpovídá vzhledem typově dysneyovskému zvířátku, panence sotva čtrnáctileté, jejíž pochva je pod ochranou mocné víly (zde kuplířky) – jakkoli jde o dospělou studentku, u níž autorka co nejdůrazněji ukazuje, že veškerý takový protektorát je apriorní marnost („moje vagína není chrám“). Dál spoilery. Spící scény se staříky jsou celkem tři (vyjma tu finální) – a každý z těch tří staříků přistupuje k bezvědomému kolouškovi po svém, každý z nich ale nějak typicky: první se k ní přivine, druhý „vymrdám tě, děvko“, třetí ji používá k tomu, aby ji jako chrabrý jonák nosil v náručí. Všem třem je nejen lékem na stáří, ale i věčnou náhražkou a ovšemže pro něco, na co už je beztak pozdě. Ne, není tady nic perverzního, nic šokantního, spíše se v provokativní konstelaci ukazují typické mužské sexuální postoje. (A právě přímočaře antiintimní nakládání hrdinky s tím, co bývá eufemisticky označováno jako "intimní život", ukazuje druhou stránku zásadní iluzornosti celé transakce.) Skomírající nemohoucnost přestárlých mužů, hojících se iluzorní erotikou, je však až druhé dějství. V tom prvním je vidíme jako bohatou smetánku, vládnoucí třídu, která si může koupit cokoli, kdežto ostatní se musejí prodávat. Jejich protějškem je mladý přítel/kamarád Lucy – mladý, nemocný, snad drogově závislý, nic nechtějící, nepracující – neprodávající se. Nicméně skomírající, chorobný. A spící kráska? Střídá brigády, v nichž je levnou manuální silou, bydlí v podnájmu s protivnými společníky. Poté, co to vezme za správný konec, nastěhuje se do exkluzivního izolovaného bytu vysoko nad městem. Ale není to ten starosvětský luxus jejích klientů – ten je společenský. No zkrátka – pěkně roztříděné to autorka má, lze nad tím dumat do různých stran. Vlastní předností jejího filmu je právě průzračnost, úplná separovanost jednotlivých složek sdělného komplexu. Za hlubší rozbor mi ale tento film nestojí. Vizuálně vytříbený, ponoukající k zamyšlení o našem světě, tématicky promyšlený, odvážný, s originálním jádrem – vcelku film nikoli nezajímavý. Přesto film plochý, umělecky tuctový, k jednomu zhlédnutí dobrý. Film, jemuž podráží nohy mdlost jeho originality, poslušnost, s jakou dostává konvenčnímu požadavku „být nekonvenční“. Chce něco naznačit, v čemž si vede skvěle (co do obsahu i formy) – ale nad to nic. Navíc se některé momenty, zvláště v závěru, zdají být ne právě šťastně řešené. Na druhé straně je to především závěr, který nastoluje otázku, jak je to tedy dnes s námi, k čemuž je záhodno pojmout Lucy a jejího mladého přítele jako dvousložkovou jednotu, a k tomu ještě přibrat tu high society jako starobní klub. Doporučená četba: Scaevola, asLoeReed. Pokud jde o libidózní vztah starého muže k věčně mladému ženství, tak z jiné strany (totiž zevnitř) viz Švankmajerův Přežít svůj život. () (méně) (více)

Galerie (45)

Zajímavosti (2)

  • Film byl v roce 2011 vybrán do hlavní soutěže na filmovém festivalu v Cannes. (acsmp)

Související novinky

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

02.12.2020

Ve věku 73 let včera opustil filmový svět australský herec Hugh Keays-Byrne. Informaci zveřejnil jeho zástupce a později ji na svém facebookovém profilu potvrdil i dlouholetý přítel a spolupracovník,… (více)

Reklama

Reklama