Režie:
Jan KubištaScénář:
Miloš FedašKamera:
Antonín HolubHudba:
Pavel RichterHrají:
Ondřej Pavelka, Marek Vašut, Michal Dlouhý, Oldřich Vlach, Vítězslav Jandák, Miloslav Kopečný, Ivana Chýlková, Miluše Šplechtová, Jiří Hálek, René Přibil (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Podporučík Jareš (O. Pavelka) z ostravské kriminálky je pro jisté pracovní nepříjemnosti převelen do Prahy. Jeho spolupracovníky se stávají kolega Bílek (M. Vašut), kterého zná již z dřívějších let, a mladý obětavý Ivan (M. Dlouhý). Při pátrání se Jareš projeví jako člověk nekompromisní a vytrvalý, metody jeho práce se však příliš neslučují s představami nadřízených, a proto se brzy dostává do konfliktů nejen s nimi, ale i s osobami z vyšších společenských kruhů. Vyšetřováním několika zdánlivě nesouvisejících případů, jako je překupnictví, loupež, ale i vražda, odhalí Jareš dokonalou organizaci pražského podsvětí, do kterého patří nejen lidé z nižších společenských vrstev. Jeho překvapivé zjištění, kdo všechno je zapleten do kriminální činnosti, je korunováno šokující skutečností, že ani jeho kolega Bílek není bez viny… (Česká televize)
(více)Recenze (75)
Československé krimi, v němž se příběh soustřeďuje na neotřelé kriminalistické metody poručíka Jareše, jenž byl po pracovním selhání přeložen z Ostravy do Prahy. Excentrického kriminalistu si zahrál O. Pavelka a musím prohlásit, že sledovat nejen jeho pátrací postupy, ale i celé jeho vystupování mě hodně bavilo. Snímek se především zaměřuje na dopadení hlavního záporného hrdiny, propuštěného recidivisty Paruse, muže psychicky labilního, jehož představitel V. Jandák podal taktéž výborný herecký výkon. Vedle pátrání po tomto nebezpečném zločinci snímek nabízí nahlédnutí do odhalování jiných méně závažných případů, jež se odehrávají ve všech společenských vrstvách. Dále diváka může zaujmout zajímavý pohled do dennodenní pracovní rutiny kriminalistů, tj. nekonečné sledování podezřelých osob, problémy s představenými, vztahy mezi kolegy či složité shánění důkazů proti vysoce postaveným osobám. Přestože snímek obsahuje několik hluchých míst, některé scény byly nesmírně působivé, ať už se jedná o výslech v romské ubytovně, Jarešova nezapomenutelná scéna u kiosku či závěrečná přestřelka v koupelně opuštěného domu. Z herců ve vedlejších rolích mě nejvíce zaujal M. Vašut jako elegantní avšak zkorumpovaný kriminalista, mladý M. Dlouhý (též blízký Jarešův spolupracovník) či O. Vlach jako náčelník kriminalistického oddělení. Kubišta, autor pouhých dvou filmů, natočil snímek, jenž se nese v duchu atmosféry počátku 90.let, čemuž odpovídá i často špinavé, šedivé prostředí a celková syrovost a nevlídnost. Divoká svině neohromuje kriminalistickou zápletkou, ta je naopak poměrně rozvláčná a nepřehledná, ale díky pozoruhodnému a sympatickému výkonu O. Pavelky tento snímek hodnotím velmi kladně. ()
Když jsem otevřel Březinův Lexikon českého filmu, nabyl jsem pocitu, že Divoká svině je snad nejhorším českým filmem. Myslím, že není, jen trpí tradičními nedostatky tvorby v žánru akčním a detektivním. Například snaha o autenticitu a syrovost připomíná marné pachtění např. Kamarádů do deště. Mohl bych s výčtem pokračovat dál (třeba o autorovi scénáře Pavlu Frýbortovi), ale je to zbytečné - ne tak strašný, ale docela normální film. Tím teď ale spíše myslím pro "normální večer na nově." Asi tak nějak. ()
Předpokládám, že se jedná ještě o předpřevratové dílo. Pozoruhodný thriller o finální fázi starého režimu a vlastně i o počátku režimu nového. Osmdesátková tvorba si libovala v ošklivosti a všednosti, zde je to dovedeno do výrazné polohy: hnusné domy, rezavá auta, opilci, všude šmejdi, policie prohnilá a ustrašená. ()
Film, který zřejmě dojel na dobu vzniku, jinak by byl podle mě známější. Velkou chybou je pouze hlavní role Ondřeje Pavelky, který je marný... Jinak to má velmi zajímavou vypovídající hodnotu a takovou tu bezprostřední syrovost: Nahota, cikáni, přesdržky... s ničím se nezachází v rukavičkách a funguje to a myslím, že to bylo lepší, než dnes, kdy ta opatrnost v lidech předsudky jen vytváří. ()
Na československé poměry velmi temná a nesoudružská PRAHA začátku devadesátých let. Spodina společnosti, veksláci, prostitutky a za nimi neúnavní detektivové z SNB, nevím proč má tak malé hodnocení, asi někdo čekal Pitaval....škoda tady toho odbytého profilu na ČSFD, pak ten film nemá absolutně šanci zaujmout náhodného kolemklikajícího. ()
Galerie (2)
Photo © CS Film
Zajímavosti (2)
- Odborným poradcem filmu byl kriminalista Miloslav Dočekal. (sator)
- Pronásledování v Ostravě se natáčelo na Dimitrovově třídě. V Praze se natáčelo na celé řadě míst: Václavské náměstí, Železniční most pod Vyšehradem, Strakonická ulice, Dejvice. Poslední scéna se natáčela skutečně v ulici Kováků na Praze 5 v budově bývalých smíchovských lázní, které v devadesátých letech dvacátého století musely ustoupit nové zástavbě. (ArthasKarfa)
Reklama