Režie:
Miloš FormanScénář:
Michael WellerKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Randy NewmanHrají:
James Cagney, Brad Dourif, Moses Gunn, Elizabeth McGovern, Kenneth McMillan, Pat O'Brien, Donald O'Connor, James Olson, Mandy Patinkin (více)Obsahy(2)
Psychopatický vrah, rozvodové intriky, tvrdohlavý pianista a zběsilý čas nových přeměn v adaptaci románu E. L. Doctorowa. Ragtime - neboli roztrhaný čas. Takový je i příběh zachycující hroutící se životní styl 19. století a nastupující čas proměn počátku 20. století (jenž později ústí do šokujících zkušeností 1. světové války). První chvíle filmu otevírá vražda, kterou má na svědomí milionářský floutek. Jeho žena se stává "hlavní" figurou v následných rozvodových intrikách. Třetí důležitou postavou příběhu je náhle úspěšný černošský pianista, který není ochoten se dál krčit před manýrami některých omezených bělochů a chce vzít zákon do svých rukou... Románový bestseller spisovatele E. L. Doctorowa se stal předlohou čtvrtého amerického filmu režiséra Miloše Formana. Za kamerou přitom stál další náš úspěšný filmový tvůrce Miroslav Ondříček. Jejich společnou zásluhou zůstal v literárním přepisu důraz na vykreslení dobové atmosféry i na herecké obsazení (za pozornost stojí především James Cagney ve své poslední roli komisaře Walda). V malých rolích se ve filmu mihnou Jan Tříska a Pavel Landovský. Snímek byl nominován na Oscara v osmi kategoriích, nezískal však ocenění v žádné z nich. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (192)
Měl jsem z toho filmu trochu obavy, a nakonec se z toho vyklubal opravdu nejslabší Formanův film, co jsem zatím viděl. Přesto jsem nakonec spokojený, někdy v půlce to vypadalo mnohem hůř. Především jsem nepochopil, proč Forman rozštěpil ten film do tolika pro děj naprosto nepodstatných dějových linek (celá situace kolem slečny Evelyn, onen Rus.....). Kdyby se příběh věnoval hlavnímu hrdinovi - černému Walkerovi a byl o hodinu oněch zbytečných kliček kratší, bylo by to na jasných pět hvězd. Věčná škoda, možná chtěl oněmi vedlejšími dějovými linkami Forman zavzpomínat na svoje první "bezdějové" filmy, ale srovnání s nimi vyznívá absolutně do ztracena, protože zatímco v těch prvních filmech ony bězdějové momenty ten film dělaly, tady ho poškozují. No ale nebudu zas tak kritizovat, ten závěrečný výstřel ve mně pořád dost vězí... ()
Film, který se vylučuje z Formanovy tvorby podobně jako Goyovy přízraky, chybí zde jeho příslovečný nadhled a hlubší i chápavější zaměření na jednotlivé postavy, ty jsou trochu chladné a to hlavně kvůli epizodickému ději, který rovněž nemá v jeho ilmografii tradici. Nkěteré linie by si zasloužily více místa možná i na úkor té hlavní, jelikož sáhodlouhá scéna z Morganovy knihovny se jevila v rytmu zbytku filmu trochu těžkopádně. Avšak devizou snímku je na "přistěhovalce" až neuvěřitelně podchycená atmosféra USA přelomu staletí, jíž hodně napomáhá i Ondříček, který je však zde trochu rezervovaný. Herci jsou opět pečlivě vybraní a výborně zapadají do pietně vykresleného světa. Kdoví, nebýt zásahů studia by výsledek mohl být silnější a snad i "formanovštější" (viz chybějící linie světaznalé feministky). ()
To jsem to zase jednou teda vymňouknul. Že já blbec tenhle parádní film tak dlouhou dobu ignoroval. Forman je zkrátka génius. Je to absolutní machr přes práci s postavami, s jejich mimikou (jakoby herci účinkovali v němém filmu), s fantastickými otázkami, které film neustále nastoluje. Ty dilemata, které postavy řeší nejsou vůbec složité, ale jsou tak děsně jednoduché a naprosto zásadní, že bere dech, když je Forman zachycuje. Neznám zkrátka lepšího režiséra, těchto zdánlivě obyčejných filmů o LIDECH než je Miloš Forman. 80% PS: nikdy jsem neviděl krásnější herečku než je Elizabeth McGovern. ()
Forman se složité a ryze americké látky chopil se ctí a ačkoli se výsledek nemůže rovnat s Přeletem nad kukaččím hnízdem či Amadeem z hlediska ucelené, systematické realizace tvůrčích záměrů, stále jde o atraktivně natočené dílo, v jehož společnosti dvě a půl hodiny stopáže utečou velmi příjemně a poutavě. Kéž by všechny problematičtější a nepřehlednější produkce slavných režisérů dopadaly právě takhle… Více zde. ()
Nevím, no. Nevím co si o tom mám vlastně myslet. První polovina filmu byla skvělá ve všech ohledech, ale jakmile se nám uražený černoch rozhodne vzít do ruky zbraň a film se zaměří jen a jen na jeho na palici postavený boj za vyčištění posranýho Forda, celý to jde pěkně do háje. Konec je ale opět povedený, takže nakonec to vychází na horší čtyři hvězdy (i když možná filmu nadržuju kvůli režisérovi). Nejdokonalejší byla jasně Elizabeth McGovern v roli ex baletky, která celým tím příběhem obrazně řečeno protančí. Její postavu jsem hned popsal jako rozkošně nedospělou. Toho Oscara by si určitě zasloužila. ()
Galerie (57)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (26)
- James Cagney byl při natáčení invalidou na vozíčku. K natočení scén ve stoje byl použit náhradník. (D3VIL)
- Jack Nicholson od filmu odstoupil méně než měsíc před začátkem natáčení. (D3VIL)
- James Cagney se zde objeví naposledy na filmovém plátně. (Elisebah)
Reklama