Režie:
Greta GerwigKamera:
Rodrigo PrietoHrají:
Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Kate McKinnon, Will Ferrell, Simu Liu, Issa Rae, Rhea Perlman, Hari Nef, Alexandra Shipp, Emma Mackey (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Žít v Zemi Barbie znamená být dokonalou bytostí na dokonalém místě. Pokud tedy nemáte úplnou existenciální krizi. Nebo jste Ken. (Vertical Entertainment)
Videa (5)
Recenze (1 077)
Nečekal jsem, že bude mít Barbie něco společného s Nejvyšší kartou Petry Hůlové. Obě nahlížejí na feminismus a soužití žen a mužů skrze vyhrocené rozpory, které vůči sobě porůznu konstrastují. A zároveň stejně tak kontrastují různé rozpory mezi hlásanými feministickými idejemi a takzvaným reálným světem. Zatímco Hůlová skrze postavu stárnoucí spisovatelky dochází k tomu, že ženská tragédie spočívá v biologicky podmíněné znásilnitelnosti žen fyzicky zdatnějšími muži, Greta Gerwig nachází styčnou plochu "skutečných" žen v návštěvách gynekologa, tedy opět ve společensky plně nevykompenzovatelných a zcela nenarovnatelných záležitostech těla. Proto předtím film zdůrazňuje, že ideální Barbie a ideální Ken nemají pohlavní orgány. Oni - a růžový svět, který obývají - je totiž světem čirého sociálního konstruktivismu odpojeného od výše zmíněného fyzična a jeho působení. Je samozřejmě také světem korporátním, formovaným kapitalistickou logikou Mattelu - a v tomto směru se film může jevit jako kritika krajně neoliberálního feminismu, který se tváří, že každý může být kýmkoli a na materiální (či fyzické) limity příliš nehledí. Protože film na konci vykračuje ze světa sociálních konstrukcí (byť jen zčásti, Hollywood je zde reflektován jako stejně umělý jako Barbieland) a přiklání se k plně nekomodifikovatelné tělesnosti, připadá mi odvážnější než jak může na první pohled vypadat. Ale nejsem si tím jistý. Proč na druhé straně nevidíme Kena, jak jde k andrologovi kvůli problémům s erekcí? Nebo co je mužským ekvivalentem návštěvy gynekologa? A kde na této platformě tělesnosti mohou ženy a muži nalézt rovnost? Lze to vůbec? Film naznačuje, že ne, protože tuto druhou mužskou stránku vypouští. Koneckonců se nejmenuje Barbie a Ken, ale jenom Barbie. Možná, že tady film skutečně naráží na svoje ideologické mantinely, aniž by je na rozdíl od všech dalších reflektoval. ()
Mraky tvůrčích nápadů a společenských narážek, které jsou po půl hodině ale jak vystřílené z kulometu a zbytek stopáže se už pouze recykluje. Navíc je Barbie až příliš upištěná a dramaticky nekonzistentní. Po hodině jsem si přál konec. Herecky nepřekvapivě dobré, místy úsměvně trefně reflektující problémy soudobé společnosti, ale komerční úspěch a celosvětový humbuk kolem Barbie příliš nechápu. ()
Už se vám někdy stalo, že jste byli při sledování nějakého filmu tak zhnusení, že jste se v polovině sebrali a prostě odešli? K mé smůle jsem do kina vyrazila s kamarádkou, takže jsem odejít nemohla, ale doufám, že alespoň některé z mých alternativních já tu možnost mělo. (Nebo ještě lépe, že uvěřilo své intuici a po zhlédnutí nevtipného meh traileru do kina vůbec nevyrazilo.) Na to, že se údajně jedná o "letní komedii" je bilance dosti tragická. Zasmání se: 0x, pousmání se: 2x, stud a nevěřícné kroucení hlavou nad dialogy, které byly pravděpodobně převzaty od feministických sedmnáctek někde na zastávce: non stop. Jedinou radost mi dělá fakt, že tak jako Barbies ve filmu se i zdejší uživatelé začínají pomalu probouzet z transu - už jen dvě procenta a tahle zvrácená óda na těžký život žen a zlý patriarchát bude modrá. Hvězda za Kena a jeho song. ()
9/10 Totálna kanonáda meta rovín po vizuálnej, obsahovej, filozofickej, či popkultúrnej stránke a to často simultánne počas pár sekúnd, kým príde niečo ďalšie. Kreatívny triumf v jednotlivých momentoch, z ktorého mi horel mozog počas sledovania a nestíhal som spracovávať všetky motívy a odkazy. Bohužiaľ kvôli množstvu motívov trochu zaniká, čo malo byť hlavnou myšlienkou a prečo film vyvrcholí, ako vyvrcholí. Samotný klimax a doslov sú tak najmenej zaujímavé z celého filmu. ()
Odvážná a zároveň velmi bezpečná snaha o romantickou bláznivou komedie, která ve většině stopáže skvěle funguje. Tahle příjemná oddychovka se snaží o společenský i feministický přesah, ale pořád v rámci mantinelů velkého korporátu, což nikdy nemůže dopadnout tak, jak bychom si přáli. Ken za 100%, zbytek filmu 60%. ()
Galerie (86)
Zajímavosti (56)
- První trailer je poctou filmu 2001: Vesmírná odysea (1968) od Stanleyho Kubricka. (TostTom)
- Ryanu Goslingovi (Ken) připomínaly natáčecí postupy při filmu metody českého režiséra Karla Zemana. Sám Gosling Muzeum Karla Zemana navštívil během natáčení film The Gray Man (2022) v Praze. (leena.kas)
- Ide o vôbec prvý film s bábikou Barbie, ktorý je hraný. Doteraz boli k dispozícii len animované verzie. (Arsenal83)
Reklama