Režie:
Alejandro González IñárrituKamera:
Emmanuel LubezkiHrají:
Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Duane Howard, Arthur Redcloud, Melaw Nakehk'o, Grace Dove, Lukas Haas (více)VOD (8)
Obsahy(2)
Americký západ, Jižní Dakota, 1823. Místo a čas s hodně relativní hodnotou lidského života. Zkušený lovec a trapper Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) je se svým synem na výpravě s lovci kožešin. Uprostřed hlubokých lesů vzdorují nečekaným útokům indiánů a musí na své pouti překonávat nemilosrdnou, zatím nezmapovanou krajinu plnou nástrah. Glassovi se stává osudným střet s rozzuřenou samicí medvěda grizzlyho. Medvědí útok sice přežije, ale je těžce zraněný a lovecká výprava se musí rozdělit. Zatímco většina lovců pokračuje v cestě, s Glassem a jeho synem zůstanou jen dva muži, John Fitzgerald (Tom Hardy) a Jim Bridger (Will Poulter). Ti více méně jen čekají, až zemře, aby jej pak pohřbili a mohli pokračovat v cestě. Ale zraněný lovec stále neumírá, a tak se Fitzgerald rozhodne čekání na nevyhnutelné zkrátit. Při pokusu o nedobrovolnou eutanázii ho však přistihne Glassův syn, kterého Fitzgerald zabije. Ještě živého Glasse pak zahrabe v hrobě a spolu s Bridgerem zmizí. Jenže Hugh má hodně tuhý kořínek. V naprosto zuboženém stavu vyleze z vlastního hrobu, zoufale se potácí čarokrásnou, ale zcela lhostejnou krajinou. Při životě jej drží především nenávist a touha po odplatě. Musí překonat brutální zimu a hlad, divoké řeky, bojovné indiánské kmeny a dokonat svou pomstu. (Cinemart)
(více)Videa (20)
Recenze (2 355)
Pionýrský Bear Grylls v krajině bez Boha. Je zajímavé sledovat, jak se vyvíjí western coby žánr, v 50. letech byli indiáni ti zlí, s nástupem demýtizačních anti-westernů cca 70. let se optika obrátila a indiáni byli naopak ti dobří...a v postmoderní současnosti není už dobrá ani jedna strana. A tenhle rastr má i svou vnitřní logiku - v zemi, kde právě probíhá střet dvou civilizací a západní civilizace bílého muže pomalu vytlačuje v líté vyhlazovací válce civilizaci původních přírodních kultur, nemá Bůh své místo, je to země, krajina bez boha, bez bohů... Iñárritu prochází zajímavým vývojem a hledáním Boha v krajině připomíná Terrence Malicka (Revenant nejvíc připomíná samozřejmě asi jeho film Nový svět, jen má zcela rozdílné vyznění, když jeho leitmotivem je čistě westernový motiv pomsty), s tím rozdílem, že oproti Malickovi žádného Boha nenalézá, Bůh nietzscheovsky mlčí, nebo prostě už vůbec neexistuje... S tím souvisí zvolený explicitní naturalismus - detailní popisné scény jsou mistrovsky natočené, realita je dovedena téměř k dokonalé autentičnosti (bohužel mi s tím nekoresponduje až příliš hollywoodsky nadsazené řetězení nehod a zranění, hlavní hrdina chvílemi už vypadal, že vládne nějakou superschopností). Co se formální stránky týče, zaujme především Lubetzkého kamera, je dechberoucí sledovat nám nasnímané a komponované scény, tentokráte nepluje v jedné dlouhatánské nepřetržité jízdě jako v Birdmanovi, ale střídá umělecké polohy, hru přírodního světla, panoramatické okouzlení, deformaci detailem rybího oka...vysoké uznání zaslouží též trikové scény, například scéna napadení medvědicí je tak dokonale provedená, že se skoro ani nechce věřit, že jde o počítačovou animaci, absolutně věrná nápodoba skutečného světa... A pak ještě Leonardo DiCaprio, představitel ,,fyzického" herectví, který zřejmě pochopil, že nejlépe svůj herecký talent vydestiluje v rolích, v nichž musí plížením překonávat nějaký fyzický handicap, nezapomenutelná byla scéna ve Vlkovi z Wall Street, nyní se plíží skoro celý film... ()
Tak intenzivně destruktivní, až jsem se na samém konci cítil jako sám Glass. Tedy dolámaný, rozdrásaný, na padrť, dřeň, kost. Jenže na rozdíl od něj bych to já vzdal prakticky okamžitě a jen čekal na smrt. On se ve strhujícím Leonardově podání plazí, belhá a všelijak chroptivě snaží dokráčet nejdivočejším západem za svým archetypálním cílem, až mi i zimní vítr cestou z kina přišel jako ten nejpříjemnější jarní vánek. Miluju klasické pojetí westernu, ale takovéhle převracení tradic vzhůru nohama potřebuje jednou za čas každý žánr. Tím spíš, když jsou klíčové výjevy (medvědice, řeka, bizoni) ikonickými obrazy už při své premiéře. Famózní velkofilm a nejintimnější znovuzrození v jednom. ()
Můj největší problém se Zmrtvýchvstáním spočívá v tom, že jakkoli se snaží působit vzdorovitě vůči očekáváním spojeným s vyprávěním amerického velkofilmu, nakonec stejně jeden každý načrtnutý motiv poslušně v závěrečném vyvrcholení zúročí a všechny kousky skládačky zaklapnou do uzavřeného tvaru. Už jen v tomto ohledu shledávám opakovaně zaznívající srovnání s Malickovými modernistickými díly poněkud neadekvátními. ()
Revenant je nepochybně jeden z nejlepších, nejdražších a nejdrsnějších survivalů vůbec. Po technické stránce absolutně bezchybný film, zde nemůže nic vyčítat ani ten největší kverulant. Kamera ( úhledy,dopady) berou dech, je to natočeno velmi autenticky téměř bez střihu a divák se místy cítí, jako by se ocitl přímo v ději. Hodně přidává i velmi syrová,nekompromisní a mrazivá příroda. Leonardo hraje jako o život, zde si sáhl úplně na dno svých sil a pro Oscara se vyloženě plazí celé 2 hodiny 30 ( byť místy přehrává, ale čeho všeho je ten chlap schopný pro zlatého plešouna je až neuvěřitelné). To platí i o Hardym, který hraje bezpáteřní sviňi od začátku do konce. Ještě bych vyzdvihl scény, které berou dech ( Nejlepší útok zvířete na člověka ve filmu) syrová a brutální akce ( byť té mohlo být o něco více), závěrečný duel Hardy/Dicaprio, kteří si dají slušně do těla anebo spacák z koně ( Vegetariáni a milovníci koňí zřejmě budou hejtit). Mínusem jest pomalejší tempo, při kterém se někdo může nudit, ale Iňaritu nepochybně chtěl bojovat o Oscary, proto zde kus artu být musí. Koule mi to neurvalo, ale na velkém plátně se Revenant vidět musí! Precizní, dravé, syrové a hvězdama nabité! Story 8/10, Atmosféra 10/10, Gore 8/10, Vizuál 10/10, Akce 5/10, Napětí 8/10,Humor 4/10. Zábavnost 7/10. 85% Váhal jsem mezi 4/5, nakonec dávám plný. ()
Že Iňárritu patří už delší dobu do režisérské extraligy, se mezi fanoušky ví, a Revenantem Mexičan své postavení jen potvrdil. Snímek představuje špičkové filmové řemeslo a jen nepřehlédnutelný nejen v rámci svého žánru a v příslušném roce vzniku. V mnoha ohledech znamená protipól představ o komerčním trháku. Jde o pomalý kousek i přes úvodní krvavou bitku komorní, nesnažící se o laciné efekty. V superlativech se dá mluvit o kameře, která zachycuje fascinující záběry drsné horské krajiny amerického středozápadu, zoufalý boj o přežití v téměř beznadějné situaci i magické halucinogenní obrazy odehrávající se v hrdinově mysli. Po dějové stránce je to emocionálně přímočarý příběh o zradě a následné odplatě, proložený šíleným survivalem napříč mrazivou nehostinnou horskou krajinou, která neodpouští slabost a zaváhání. Zápas s rozzuřenou medvědicí je pro Leonarda DiCapria po jeho drogovém tripu ve Vlkovi z Wall Street v krátké době už druhou výjimečnou scénou, kterou se zapíše do filmových dějin. DiCaprio nepředvádí žádné velkolepé charakterní herectví, ostatně pod klubkem rozježených vlasů a mohutných vousů toho moc vidět není. Natáčení od něj ale vyžadovalo extrémní fyzické nasazení, svou roli musel doslova oddřít a lecčím si určitě prošel. Skutečnou hvězdou snímku pro mě ale zůstává kameraman Emmanuel Lubezki, který potvrzuje své výjimečné kvality. Americký západ nepředstavuje ve filmu romantické místo ani zemi zaslíbenou, nýbrž oblast, kde vládnou tvrdé podmínky k přežití a většinu energie zabere obstarávání základních lidských potřeb. Přes nesporné kvality 5* ode mě Revenant nedostane. Iňárritu je totiž o poznání lepší režisér než scénárista. Jeho hrdina představuje mistra v přežívání, kterému musí závidět i James Bond. Uniknout z indiánského obklíčení nebo přečkat útok grizzlyho je jedna věc, nekonečné ráchání v ledové vodě horské řeky sevřené chladem zimy a přechod zasněžených hor je věc druhá. Od zkázy Titanicu a konvojů spojenců do Murmunsku víme dobře, jak dlouho trvá, než člověk studené vodě podlehne, a nejedná se ani o hodiny, jako spíš minuty. Glassovi by se povedlo umrznout nesčíselněkrát. Korunu všemu nasadí pronásledování uprchlíka dvěma muži. Chápu, Iňárritu potřeboval efektní koncovku - typicky westernové finále boje muže proti muži, jenže to měl ošetřit šikovněji (třeba pádem laviny). V reálném životě by se za zlodějem, který z obyvatel pevnosti udělal žebráky, vydal aspoň tucet mimořádně motivovaných chlapů. Celkový dojem: 85 %. ()
Galerie (105)
Zajímavosti (63)
- Realistickú scénu s medvedicou, ktorá napadne Leonarda DiCapria (Hugh Glass), dostal na starosť uznávaný maskér Duncan Jarman z anglického Hertfordshire. V minulosti pracoval aj na filmoch ako Harry Potter a Dary smrti - 2. (2011), Grandhotel Budapešť (2014) či Posledný samuraj (2003). Maskér sa na svoju prácu extrémne dôkladne pripravil, so svojím tímom študovali historické údaje o zraneniach skutočného Hugha Glassa a s DiCapriom strávili celý týždeň len tým, že vytvárali protézy a odliatky celého jeho tela. (classic)
- Leonardo DiCaprio (Hugh Glass) strávil v maskérně kvůli make-upu v podobě zranění od medvěda 5 hodin. (hippyman)
- Jednotlivé zábery sa natáčali tromi rôznymi spôsobmi. Pomocou ručnej kamery, steadicamu a žeriavov. Možnosť pohybovať kamerou dávala veľkú voľnosť pri vykonávaní jednotlivých choreografických pohybov, ktoré zachytávali dianie v scéne. (classic)
Reklama