Nepřítel

Tertulianu Afonsovi změní život videokazeta s filmem, ve kterém hraje muž vypadající přesně jako on před pěti lety. Z obyčejného středoškolského učitele dějepisu se tak rázem stává muž posedlý touhou najít svého dvojníka. (Pria)

Recenze (545)

Flipnic

Ne...ne...ne...ne !!! Prostě tohle ne!! Mám rád divné, obskurní, bizardní, netradiční, experimentální a wtf ujeté filmy. Ale tohle prostě ... ne. Nebavilo mě to, nesedlo mě to a ... prostě to je volovina. Pomalé vyprávění vám předkládá příběh o ničem, zápletka dala by se napsat na dva řádky (viz obsah filmu). Dva dvojníci se potkají a po tom, co se konečně potkají a nějak "dohodnou", což trvá skoro přes hodinu, tak uskuteční plán, který se jim vymkne z rukou ... ale jak?! WTF proč takhle tuctově?! Nejsme v 80. letech proboha ...!! Denisi, už se konečně prober a natoč něco pořádnýho!! Ty tvoje pomaloučký slátaniny s nudnou zápletkou i dějem mě fakt nebaví ... ale šanci Ti ještě dám. ()

AppleCore

Jsem v šoku. Víc než z filmu samotnýho ale z toho, že se nachází v červených číslech. Každopádně Enemy je kus geniální filmařiny, která vyžaduje něco víc, než jenom s hubou plnou popcornu čučet na obrázky. Tady je opravdu třeba myslet, protože film nejenže vypráví skrze dialogy, ale možná i víc skrze obraz a symboliku, kdy pavouci představují... (a já vám to neřeknu). Nejlepší "bizárium" a psycho posledních několika let. Jenom nechápu to hodnocení, pakliže má Only God Forgives něco málo přes padesát, neměl by Nepřítel jít přes šedesát. On totiž způsob vyprávění, kamery, střihu i režie je vpravdě totožný - ačkoliv si filmy ve výsledku podobný vůbec nejsou, ba co víc, je Enemy ještě možná o něco méně divácky vstřícný. ()

evulienka3

Nikdy by som si nepomyslela, že informácie pochytené od mojej bývalej kolegyne okultistky (prepáč ;-)) sa mi niekedy zídu pri pozeraní filmu. I stalo sa. Význam pavúkov v tomto filme mi bol totižto jasný takmer okamžite a tým pádom ma síce záver šokoval, ale skôr v zmysle nečakaného pohľadu, jeho význam mi bol našťastie po chvíľke zamyslenia jasný. Myslím, že Denis Villeneuve svoje podobenstvo nadvlády žien nad životom "úbohého" mužíčka natočil takmer dokonale i keď dosť prekomplikovane na prvotné pochopenie. Ja si však rada nechávam zapariť mozog. Skvelý výkon Jaka Gyllenhaala tomu dodal ešte aj glanc dokonalosti hereckej. Päť hviezdičiek dávam bez váhania.... tých 65% to ako vážne?! ()

DwayneJohnson

Film na bednu, do slova a do písmene. Denis na mě s ním udělal rozhodně větší dojem, než se svým minulým kouskem. Pečlivě budovaná atmosféra, stupňující se napětí, solidní herecké výkony a hlavně naprosto šokující konec. Konec, který jsem tak nějak nepobral, což mi ale vůbec nevadí. Na druhou stranu, nemusím vědět všechno. ()

Botič

Vzorce, symboly, sítě a návyky, jejichž otroky se člověk postupně stává v té dokola se otáčející spirála života a domáhá se jich jako kojenec matčina prsu. Villeneuve vybudoval totalitní mikrokosmos, nad kterým se ční (dozoruje) obrovské pavoučí monstrum, které pomalu láká muže i ženy do své pavučiny. Znepokojující od střihu až po zvukovou stopu, dusivé asi tak, jakoby byl člověk uzavřený pod kupolí a místo vzduchu všude kolem proudil jen cigaretový kouř. ()

Zajímavosti (13)

• Celé obsazení filmu podepsalo dohodu o mlčenlivosti, která jim neumožňuje komentovat tisku vyznám pavouků ve filmu. (Nathanielmon)
  • Režisér Denis Villeneuve v rozhovoru pro Huffington Post řekl: "Pokud se na tento film podíváte znovu, uvidíte, že všechno v něm má svou odpověď a význam." (Zdroj: slate.com) (maseer2)