Reklama

Reklama

Městečko Záhad

(seriál)
Animovaný / Komedie / Rodinný / Horor
USA, (2012–2015), 15 h 18 min (Minutáž: 21–29 min)

Tvůrci:

Alex Hirsch

Hudba:

Brad Breeck

Hrají:

Jason Ritter, Alex Hirsch, Kristen Schaal, Linda Cardellini, Kevin Michael Richardson, Keith Ferguson, John DiMaggio, Will Forte, Grey Griffin, Tara Strong (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(41)

Obsahy(1)

Rodiče pošlou dvojčata Dippera a Mabel na léto k prastrýčkovi Stanovi do Gravity Falls, kde děti zjistí, že se ve městě děje něco velice zvláštního. (Disney Channel)

Recenze (118)

Detak 

všechny recenze uživatele

Tak tohle se Disneymu moc povedlo. Úžasná tajemná fantasy-scifi pohádka v krásně malovaném světě prazvláštního Městečka záhad. Ve 40 dílech je pozvolna rozvinut silný příběh, který postupně z pozadí vystoupí do popředí ve druhé sérii, aby vše mohlo být završeno neskutečně úchvatným koncem světa (a nebo ne?). Vtipné a poutavé, od hlavních hrdinů Dipra a jeho sestry Mejbl, přes zlejdu Stena, pracovníky Súse a Wendy, až po zbytek městečka. Každý díl obsahuje hlody a opravdu nečekané scénky, že jsem se fakt dost nasmál. (12+, tj. bez sprostých slov) ()

Vabr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1. série - hrozný 4 hvězdy 2. série - horších 5 hvězd Srovnal bych to se Scooby-Doo Záhady s.r.o. Je to horší v rozvoji postav, ale záporáci (nemyslím skutečný lidi) jsou zde o dost lepší. Je to stejné v tom, že v první sérii se toho moc neděje a v té druhé se to o dost víc rozjede a má to velké finále. Jsou tu horší postavy než tam a podle mě, kdyby tu nebyla Mabel, tak by to byla dost nuda. Líbí se mi prostředí a průběh dílů. Je to i zábavné, ale když díl zábavný není, tak mě to docela naštve, protože je pak docela dost o ničem. Nejlepší postavy jsou Mabel a potom Wendy. Líbí se mi, že zde použijí i věc, která se objevila někdy v minulosti série (vystřelhák, záporáci…). Animace se mi líbí. VYHODNOCENÍ: DOKONCE I GORE SE V DĚTSKÉM POŘADĚ OBJEVÍ ()

Reklama

dennykr 

všechny recenze uživatele

Nejdřív takhle, jsou dvě věci, které mě při čtení o Gravity Falls trošku trápí: hledání “velkých” témat a fragmentarizace vyzobáváním jednotlivostí. // Pročtením stovek tematických subredditů, komentářů na databázích a zbytečně dlouhých Tumblr postů jsem došel k (samozřejmě zkreslenému) závěru, že pro hodnocení dětských seriálů je naprosto klíčové, jestli obsahují nějaká “dospělá” témata. Adventure Time, Regular Show, ale vlastně i takový Phineas & Ferb by mohli vyprávět. Na druhém místě pak bývá posedlost rozklíčováním všech drobných tajemství, easter eggů a šifer, jež seriál obsahuje. Jenže ve všech těch jednotlivostech a přirovnáních ke Twin Peaks či Lost se ztrácí samotné Gravity Falls. A proto se jim vyhnu. Nemůže být seriál pro děti prostě jenom výborným seriálem pro děti? Může! // Prostá zápletka sourozenců Dippera a Mable na prázdninách u divného strýčka se začne komplikovat a Gravity Falls se stává především sofistikovaně vyprávěnou pohádkou, která ani jednou za čtyřicet dílů nezvolní tempo, dokonale pracuje s pozorností diváků a – na rozdíl od jiných pohádek – nikdy nepůsobí staticky. Shrnu to ve třech bodech. // (a) Svetry! Na té úplně nejpovrchnější rovině jsou drobnosti, jako právě Mabeliny svetry. Ty se totiž v každé epizodě mění podle hlavní zápletky. Pokud jsme zvyklí na Spongebobovy kalhoty nebo Finnův zelený batoh, proměna animovaných kostýmů je příjemně svěží. Vizuálně tak seriál nepůsobí jako nekonečné opakování téhož, ale jako kontinuálně se vyvíjející příběh. Podobně fungují vedlejší postavy, jejichž charaktery se postupně prohlubují a role ve světě mění. V deváté epizodě se objevivší vepřík Waddles v seriálu vydrží až do konce, nebo když se jiná postava stane starostou, v této pozici už zůstane. Nepřichází žádný návrat k původnímu stavu. Gravity Falls tak ukazuje dlouhodobější dopady jednotlivých akcí a pohádkový svět jimi formuje. Vše najednou působí daleko živějším dojmem. // Konstrukce na úrovni řady i epizod! (b1) Každý díl totiž sestává ze dvou vzájemně propojených zápletek, které do jisté míry odráží vztah mezi dvojčaty. Hlavní linka se týká uspořádání fikčního světa a ústředního vyprávění. Pak je tu podzápletka, jež slouží především k rozvíjení psychologie jedné z postav. Jenže ta mnohdy obsahuje informaci zásadní pro řešení linky hlavní! Pouze jejich spoluprací je možné odstranit hlavní problém. Příkladem budiž epizoda The Last Mablecorn. Objevuje se hrozba trojúhlého zlouna Billa, který může rozpoutat konec světa. Tu řeší Dipper. Jediným způsobem, jak hrdiny ochránit, je získat vlas jednorožce. Jenže ten se jím rozhodne obdarovat pouze ryze dobrého člověka. Zde se přidává osobní podzápletka, jež stojí na snaze Mable dokázat jednorožci Celestabellebethabelle, že si vlas zaslouží. Rozřešení osobního konfliktu má za následek vyřešení i hlavního problému s Billem. Gravity Falls tak chytře nachází podvojný způsob, jak rozdělit dvacetiminutovou epizodu do dvou paralelních, ale ve výsledku provázaných narativních rovin a díky tomu nikdy nenudí. (b2) Když půjdeme výš, tak osciluje mezi klasicky polonávaznou a návaznou serialitou s občasným úskokem v podobě rozrušující. Právě díky tomu má Gravity Falls tak výborný rytmus i v dlouhodobém horizontu celé řady. V praxi to vypadá následovně. První sezónu tvoří dominantně samostatné epizody, které fungují jako Monster of the Week díly Akt X. Objeví se monstrum / úkaz a Dipper využívá tajemný deník, aby jej porazil. Dlouhodobé problémy se odkládají – klíčová otázka týkající se tajemného podzemního úkrytu strýčka Stana je položena v prvním díle, ale vrátí se až ve dvacátém – nebo se objevují nárazově. Na prvním místě stojí prozkoumávání fikčního světa, načrtávání jeho pravidel a prohlubování vztahu mezi dvojčaty. K návazné serialitě se dostáváme v závěru první série, kdy několik posledních dílů představuje vyvrcholení snahy malého Gideona získat domov našich hrdinů. Ve druhé řadě stále sledujeme epizodické případy, ale objevování se dlouhodobějších linií je frekventovanější. Postupně se připravuje půda pro dramatický zvrat ve dvanáctém díle, který dynamiku vyprávění kompletně promění, přepíše množství z toho, co jsme se dosud dozvěděli a přepne primárně do návazného modu, jež vydrží až do konce. Gravity Falls se daří neustále proměňovat způsob, jakým vypráví. Nikdy nezamrzne na místě. (c) Jedno léto! A možná nejsilnější stránkou Gravity Falls je způsob, jakým nakládá s ústředním tématem a záměrně omezeným rozsahem dvou sérií. Jde pouze o jedno léto v životě dvanáctiletých sourozenců, na jehož konci čeká nová škola a dospívání odstartované třináctými narozeninami. Seriál poměrně logicky konstruuje srozumitelné významové vyvrcholení, ale to na působivosti neubírá. Jasně stanovený deadline konce léta a čtyřiceti epizod mu dodává rozměr, jaký nekonečným seriálům pro děti chybí – pomíjivost. Diváky tak dostává do stejné pozice jako hlavní postavy, které jsou pravidelně konfrontovány s časovým rozměrem svého dobrodružství. A ten – u pohádky absurdně dojemný – pocit blízkého konce je sice frustrující, ale hlavně prohlubuje působivost epizodických příběhů. Což je asi to nejzásadnější, co se Gravity Falls snaží dětským divákům předat – sílu přítomnosti. Zatímco dlouhatánské dětské pořady většinou utvrzují mýtus nekonečných prázdnin, Gravity Falls tematizuje jejich prchavost. To podporuje i odepření veškerých informací z mimoletního života Dippera a Mable. Neznáme jejich rodiče ani běžný život. Zatímco monstra obývající lesy v okolí ústřední Mystery Shack jsou vytažena na světlo a pojmenována, každodennost zůstává v husté mlze nejasnosti. A díky tomu jde o pohádku nejen brilantní ale extrémně dojemnou. () (méně) (více)

darthvader77 

všechny recenze uživatele

Výborný animovaný seriál u kterého jsem se pořádně nasmál. Nápad dvou sourozenců(Dipper a Mabel jsou dvojka perfektní), kteří přijedou do města plné paranormálních jevů k trochu výstřednímu prastrýčkovi Stanovi, byl výborný, seriál má výbornou strašidelnou atmosféru a je parodií na veškeré známé horory či thrillery nebo i na staré lidové legendy. Susoo také výborný takže dávám plný počet. P. S.: Ten malý vepřík je opravdu k zulíbání. EDIT 2020: Karanténa nás zavádí na zajímavá místa a já jsem se rozhodl znovu návštívit tenhle sérial, na které jsem měl z dobu koukání na Disney channel krásné vzpomínky. Co na tom musím ocenit, že zatímco tu je stále celkem vtipný humor a nějaké dospělácké narážky (Diperova internetová historie xD), tak předně tajemná atmosféra, která v kombinaci s humorem vykouzlila opravdu krásný sérial, jenž patří mezi to nejlepší, co můžou dětské seriály nabídnout. Předně oceňuji, že záhady byly vyřešeny uspokojivějším způsobem než LOST a seuqelová trilogie, ale tak už dob Zeměplochy jsem na tohle zvyklý. Příběh dvou bratrů, který byl představen v závěru byl dojemný a poučný a vtipný dohromady. V podstatě to je možná důvod, proč tenhle seriál taky zbožńuji každý díl má určité ponaučení, které děti ocení. Že bychom neměli plýtvat jídlem, že bychom měli být upřímní, ale ne zas moc. Že rodina je důležitá. Že není nic špatného, když chlap je citlvý. Že každá láska nakonec přebolí. A že jendou musíme dospět, ale to neznamená, že končí všechna sranda. Rád jsem to znovu navšívil. ()

adamulefa 

všechny recenze uživatele

Najlepší animovaný seriál od Disneyho? Ja myslím že áno! Spektakulárna animácia a fakt nádherné pozadia podčiarkujú skvelý mysteriózny príbeh. Veľmi sympatická pätica hlavných postáv, ktorej sa nedá nefandiť v ich rozličných humorný ale aj serióznych dobrodružstvách. Hlavný záporák je fakt perfektný a fakt ide z neho hrôza. Páčilo sa mi fakt asi všetko možno na nejaké úplne malinké nepodstatné detaily, čo ani nestoja za reč, keďže ako celok je tento seriál geniálny, a po dopozeraní sa mi stalo to čo sa mi nestáva skoro nikdy... Mal som si to celé chuť hneď pozrieť od začiatku. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (34)

  • Tvorca Alex Hirsch založil celú sériu na tom, ako so svojou dvojičkou Ariel trávil prázdniny. (mckika)
  • Jedná se o první epizodu, která má ve svém názvu Dippera. (SONY_)

Reklama

Reklama