Režie:
Zdeněk TycScénář:
Tereza BoučkováKamera:
Patrik HoznauerHrají:
Ivan Trojan, Petra Špalková, Magdalena Sidonová, Zdeněk Dušek, Jaroslava Pokorná, Jan Cina, Lukáš Rejsek, Tomáš Klouda, Tomáš Pavelka (více)Obsahy(1)
Manželé Marek a Monika Šírovi se přestěhovali z Prahy na vesnici. Hodlali tady najít nejen lepší vzduch pro vlastního synka trpícího těžkým astmatem, ale i vstřícnější klima pro dva starší adoptované syny, kteří nezapřou svůj romský původ. Sen o svobodném "přírodním" prostoru však bere rychle za své, když postarší soused jejich syna Františka obviní z toho, že mu kamenem rozbil čelní sklo u auta. Vesničané nejsou k cizincům příliš vstřícní, soužití s otevřenou arogancí, která neskrývá chuť hnát svou kauzu až k soudu, však Šírovy dohání k neadekvátním reakcím. Marka a Moniku, odhodlané vybudovat rovnoprávné a láskyplné rodinné prostředí, navíc dovedou čas od času pořádně vytočit i samotní kluci. Mezi křehkým zázrakem lásky a strachem z nenapravitelných chyb se rodí rovnováha všedních dní. Střídmé komorní vyprávění nabízí otevřený pohled na otázky všednodenní tolerance a ekologie rodinného i společenského prostoru. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (156)
Zatímco okolo přelomu tisíciletí se většina filmů pro kina točila ještě na klasickou filmovou surovinu, z tohohle televizní technologie vyloženě čouhá. Je to v podstatě taková typická televizní inscenace s odpovídajícím pojetím režijní estetiky: sice bez využití tříkamerového řetězce (o to delší jsou pak statické interiérové záběry) a s větším počtem exteriérových obrazů, ale kdyby ji natočil v osmdesátých letech např. takový Jiří Adamec, asi by se výsledek moc nelišil, snad jen v tom, že by podstatně víc používal ruční kameru. A ještě ke způsobu distribuce: když v roce 1993 natočil Karel Kachyňa film Kráva, odpovědní lidé v České televizi nezodpovědně usoudili, že pro tento umělecký skvost je postačující odvysílání v televizi. K tomu už není - zvlášť při porovnání kvalit Krávy a Smradů - co dodat... ()
Hodně silný film, ale chybělo mi u něj větší rozpracování vedlejších postav - třeba chlapík s dodávkou ("kámoš" Franty) tam takhle byl úplně zbytečný. A dle mého, pokud někdo ve vsi rozpoutá takovéto xenofobní nálady, tak zaručeně nezůstane sám. Moc se mi líbili Špalková s Trojanem a František, ostatní dětští herci bohužel tak dobří nebyli a jejich deklamování dost tahalo za uši. ()
Občas to bylo trošku mimo mě, třeba jak šla ta mátina rozbít okno tomu sousedovi, protože takhle se věci řešit nedají a jen maximálně dají tomu člověku důvod. Ale jinak to byl docela zajímavej pohled na to, jak se žije. I když tu rodinu bych těm rodičům nezáviděl, protože takových starostí, to je na předčasnej hrob. ()
Rodina Šírova se kvůli zdravotním potížím svého syna odstěhovala z Prahy na nedalekou vesnici. Ačkoliv si od tohoto místa slibovali klid a mír, hlavně díky svým dvou dalším - adoptovaným - synům si rozhodně na klid mohou nechat zajít chuť. Oba kluci romského původu v sousedech na první pohled vzbuzují nedůvěru, která ústí ve veřejné rozbroje s jedním staříkem, který kluky obvinil z rozbití čelního skla u své vypucované škodovky ... Pokud bych hodnotil jen film jako takový, tak bych uvažoval tak o jedné hvězdičce a to ještě s přivřenýma očima - herci jsou naprosto o ničem (a ani Ivan Trojan zde nemá nijak moc prostoru aby něco ukázal), a samotný příběh, ač slibuje velkou zápletku o rasové nenávisti je ve filmu hodně nedotažený a vlastně odnikud nikam nevede (stejně jako často zobrazovaná dálnice - a propo, nevíte co to bylo za dálnici? Kromě jedné scény byla vždy docela prázdná, což mi na jakoukoliv českou dálnici moc nesedí). Ale co určitě film dokázal je donutit mne k zamyšlení, jak bych se v podobné situaci choval já (ať již na kterékoliv straně) ... ()
Zdeněk Týc chtěl patrně natočit pohled do naší společnosti, plné rasistických nadávek, nespravedlnosti a životních útrap. A to se mu povedlo - na výbornou. Neuvěřitelně mu k tomu dopomhla dvojice hlavních představitelů - duo Špalková + Trojan je naprosto bezchybné (jak ve svých rolích, tak v hereckých výkonech), (někteří) dětští představitelé jsou většinu času také nadprůměrní. Film doplňuje příjemná hudba a ... tady pro mě výčet kladů končí. Celkově slušná kamera se mohla vyvarovat určitých výstřelků (resp. k použití "handky" jsem nepostřehl ten správný význam...), ale především - nemůžu si pomoci, ale tenhle film je v podstatě o ničem. Ukazuje sice na podstatu tvarované myšlenky, ale nedokáže ji správně podat a zaobalit skutečným příběhem. Mnoho načrtnutých charakterů a příběhů zůstává nedotaženo a třebaže jde pouze o ústřední pohled na zajímavou rodinu, příběh v podstatě končí ve stejné rovině jako začal. Tím pádem je jedno, jestli by byl o půl hodiny delší, nebo o 10 minut kratší (a že by je nebylo problém najít - především některé dlouhé záběry mi přijdou až příliš dlouhé a příliš zbytečné...). Celkově však příjemná, velmi dobře odehraná a mírně vtipná podívaná. A na svoji kritiku - dokáži si představit i přesně opačný úhel pohledu, kdy by se dalo říct, že Týc natočil nadprůměrný a vynikající film - tento názor však ve mně zůstává mírně potlačen na úkor tvůrců... ()
Galerie (7)
Zajímavosti (7)
- Doplnění a především závěr situace kolem adoptovaných dětí z filmu lze vysledovat ve 13. komnatě Terezy Boučkové (2012). (Spiizy)
- Autobusová zastávka nacházející se na návsi obce byla postavena pouze pro potřeby natáčení, Obě skutečné autobusové zastávky v obci totiž leží na hlavní silnici, která přes náves nevede. (ČSFD)
- Větší část filmu se natáčela v obci Vráž u Berouna. Ve filmu účinkují i někteří místní obyvatelé. (ČSFD)
Reklama