Režie:
André SingerKamera:
Richard BlanshardHrají:
Helena Bonham Carter (vypravěč), Alfred Hitchcock (a.z.), Anita Lasker-Wallfisch, Benjamin FerenczObsahy(1)
Jsou lidé, kteří si zrůdnost holocaustu uvědomí až v přímé konfrontaci s hromadami vlasů, brýlí, kufrů, které zbyly po konkrétních lidech v koncentračních táborech. A dokument z roku 1945 ukazuje právě takové příšerné scény z nově osvobozených nacistických koncentračních táborů. Není divu, že ležel v britských archivech téměř sedm desetiletí. Až v roce 2014 se jej rozhodl oživit Andre Singer. (Elbe Dock)
(více)Recenze (11)
„FILM NATOČENÝ V BERGEN-BELSENU BRITSKÝMI KAMERAMANY, ODHALIL ÚROVEŇ LIDSTVA V MNOHEM VĚTŠÍ MÍŘE, NEŽ KTERÝKOLI JINÝ FILMOVÝ DŮKAZ. POUŽÍVALI KAMERU VELMI SPECIFICKÝM ZPŮSOBEM…“ /// Dokument, založenej na práci armádních kameramanů, má upozornit na to, že v roce 1945 Britové (jmenovitě mediální magnát Sidney Bernstein) natočili film ,,German Concentration Camps Factual Survey“, na kterým se podílel i (sám velkej) Alfred Hitchcock. Rozhovory s pamětníky (za drátama i těch, co přišli s kamerou), záznam rozhovoru s A. Hitchcockem, no a samozřejmě lidský zvěrstva. Nejde se tady pár unikátních záběrů a já se nemíním pouštět na tenkej led, páč chápu, že každý připomenutí (ne)lidský zrůdnosti má svůj význam, ale tady šokuje(?) hlavně vysvětlení, proč ten původní film nakonec cestu mezi prostej lid nenašel. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejská se mi po masovejch hrobech 2.) ,,German Concentration Camps Factual Survey“. 3.) Thx za titule ,,vena“ a „kolcak“. /// PŘÍBĚH *** ()
Dokument o tom, kterak se tvořil dokument, ale vesměs je to jen jedna z dalších výpovědí o nacistických zvěrstvech. Co mě překvapilo byl fakt, že některé z nejznámějších osvětimských záběrů byly až dotáčky několik dní po osvobození, ale na druhou stranu co čekat od Sovětů. Novinkou pro mě byly i záběry Němců korzujících pod dohledem Spojenců po koncentračním táboře. Člověk cítí zadostiučinění, když vidí, jak se rozesmáté ksichty Helmutů tváří v tvář všem těm svinstvům mění. Night Will Fall sice není tématicky nejlepším dokumentem, ale svou sílu, chce se říct bohužel, má. 85% ()
André Singer se odvážil vypustit opakovaně zpracovávané a neuveřejňované autentické prvozáběry o vstupu spojeneckých vojsk do koncentračních táborů. Doplněno o pozdější komentáře vojáků i vězněných. Asi nejvíce šokujících záběrů je z Bergen-Belsenu /nalezeno 13 tisíc nepohřbených těl/. Při filmování v dalších táborech situace připomíná, že filmařům již nebyl dán takový volný prostor, jak v Bergen-Belsenu. /V době osvobození byl velitelem tábora SS-Hauptsturmführer Josef Kramer, který svoji kariéru začal jako obyčejný strážný v r. 1934 v táboře Dachau. Zajat, odsouzen a na konci roku 1945 oběšen./ Záběry z dalších táborů - Buchenwald, Dachau /v době osvobození v táboře asi 30.000 vězněných, nalezen dokument o zlikvidování 10.615 lidí za 3 měsíce/, Osvětim. V průběhu osvobozování táborů se vyskytl problém s kterým nikdo nepočítal. Většina osvobozených se nechtěla vrátit jednoduše řečeno domů. Chtěli do USA, Kanady, Británie, Palestiny, atd. Z USA, Británie byla bohužel jasná odpověď "ne". ()
Ano šokující a i dnes stále těžko uvěřitelné stejně jako pro ty co žili v sousedství a netušili, nebo nechtěli tušit. Chyběla mi však základní kostra dokumentu, vše byly jen střípky vyprávění s hrůznými záběry. O třídu emotivnějším a více vypovídajícím dokumentem byla několikahodinová Shoa/Holocaust postavená čistě na vyprávění přeživších. Nechápu jak mohli žít dál. ()
Na doporučení časopisu "Reflex" jsem shlédl tento neobyčejně pojatý dokument o dokumentu, který vznikal vlastně ještě ke konci války a těsně po ní. Na výrobě filmu se měl podílet i Alfred Hitchcock, ale tento "Mistr hrůzy" byl tak šokován a zhnusen tou skutečnou hrůzou, jakou viděl na materiálu, natočeném kameramany z osvobozených koncentračních táborů, že se ani nedodíval a jeho spulupráce se smrskla jen na několik rad tvůrcům dokumentu. Souhlasím s mým oblíbeným Reflexem, že by se měl každý dodívat a promítat by se to mělo povinně i ve školách a ne jej zakazovat, kvůli "nevhodné emocionální zátěži". Zapomínat na takové věci se nesmí! Nemuselo by se to vyplatit! ()
Galerie (5)
Photo © MDR
Zajímavosti (1)
- Záběry z dokumentu, na němž s producentem Bernsteinem spolupracoval i Alfred Hitchcock, posloužily jako důkazní materiál u soudů s nacistickými zločinci. (agass)
Reklama