Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)

(více)

Videa (10)

Trailer 2

Recenze (1 031)

kingik 

všechny recenze uživatele

Jan Žižka z Hollywoodu. Mohlo by se zdát, že Petr Jákl zajde ve svém nákladném projektu tak daleko, až surrealisticky pitomý obraz z filmu Černí baroni, na němž středověký vojevůdce třímá v ruce kulomet, dostane reálné obrysy. A ačkoliv je film zmítán četnými fabulacemi, objeví se i smyšlená postava ztvárněná Michaelem Cainem, kostýmy český středověk nikterak neevokují a do toho si historici rvou varlata nad historickými nepřesnostmi, je film převážně pojat coby dobrodružný, v němž sám autor s existujícími postavami české historie nakládá velmi volně. Ostatně, jedná se o Žižkovo životní údobí, které historiky není stoprocentně zmapováno. Film je tak na míru ukován pro nároky současného publika, zvesela ignoruje tendenční manýry trilogie Jan Žižka od Otakara Vávry, navíc má vojevůdce sporně pásku přes pravé oko, a je dostatečně akční, napínavý i emočně vypjatý. Dvě hodiny jsou nabité brutálními sekvencemi, střídá se les, jeskyně a hrad a rozhovory na téma hradních intrik se vedou v urychlené formě, aby film nestačil nudit. Kupodivu jsem nezaznamenal nějaké větší dějové nepřehlednosti a chaos. Ben Foster je jako mladší verze Žižky dobře obsazen, odvádí kvalitní a spolehlivý herecký výkon. Nutno uznat, že kvalitních hereckých výkonů skýtá film nemálo. O pozornost si říká i německá posila Til Schweiger. britský parchant Matthew Goode nebo dánský záporák Roland Møller. Na české herce se tolik nedostalo. K vidění je Jan Budař, Marek Vašut, Ondřej Vetchý, Ben Cristovao a Karel Roden v roli panovníka. Ovšem jejich prostor je poměrně mizivý, takže na velké herecké koncerty opravdu nedošlo. Za všemi problémy hledej ženu. A skutečně, sličná lady Kateřina je hlavním předmětem všech nesvárů, takže ji patří bratrem Žižkou unést a následně se do ní zamilovat. A je hlavně velkou kandidátkou, aby ji kdejaký divoch ve hvozdech ohnul, což se kupodivu nestane. Britská hvězdička Sophie Lowe byla výrazným hybatelem celého dění. Dvojí jazyková verze filmu, ta první v anglickém znění s titulky, druhá s dabingem, je zřejmě největší vadou na kráse. Je totiž maximálně divné, když postavy českého dějepisu promlouvají k divákům anglicky. S kamerou, nasvícením i střihem u mě nevyvstal nejmenší problém. A nedostatek davových scén mě také nerozhodil. Na Jáklovi je sympatické, že ukázal Jana Žižku, na kterého se ve školních dějepisných hodinách pěla jen samá nekritická chvála, také trochu v temnějším světle. Nejdříve lapka i žoldák, posléze mistrný stratég a nikým neporažený vojevůdce, jak pravý závěrečný titulek filmu. Kvalitní dobrodružná podívaná. 9/10 ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jan Žižka je jedním z těch vojevůdců, který za svého života nikdy neprohrál bitvu, s takovou pověstí se dalo nějak očekávat, že se rodák z Trocnova dočká nějakého toho filmového zpracování. Zela jiného než v případě filmu Otakara Vávry z roku 1955. O novém filmu Jan Žižka ostatně nebylo možné slyšet. Film pořízený za půlmiliardy korun nově drží korunu v rámci nejdražších filmů všech dob, režírující Petr Jákl film propagoval, kde to jen bylo možné a celkově to vypadalo, že se za pomocí zahraničních koproducentů vydařilo realizovat velkolepý blockbuster v českých luzích a hájích. Jáklovi by se tak rozhodně měl sklopit klobouček za to, že realizaci filmu dotáhl až do konce. Je ovšem očividný zápal a schopnost dotáhnout svou vizí do závěru důvod k tomu, aby se nad filmem přimhouřilo oko ve stylu jednookého Jana Žižky?   Hned na začátek je důležité zastavit se u onoho titulu „nejdražší český film všech dob“, kdy sice půlmiliarda je částka, která v aktuální energické krizi není částkou k zahození, v přepočtu na americké dolary se ovšem bavíme zhruba o 25 milionech dolarů. Shodně stalo například slušné středověké béčko Ironclad z roku 2011 v režii Jonathana Englishe, kdy ovšem háček tkví v tom, že v porovnání s Janem Žižkou působil Ironclad až třikrát velkolepěji. I bez srovnávání s jinými středověkými podobně drahými snímky se prostě musí nechat, že by rozpočet ve výši 500 milionů dolarů tipl málokdo a Jan Žižka by rázem mohl být brán jako podivný tunel. Na rozdíl od jiných (zdravíme Tomáše Krejčího a jeho Posledního z Aporveru) tak sice Jákl dokázal svou vizi dotáhnout až do konce, nyní ovšem dochází k nemilému pocitu, že proběhlo tolik povyku pro nic.   Velkým lákadlem poté byli i zahraniční hvězdy, především Ben Foster v titulní roli a Michael Caine v roli lorda Boreše. Na zahraniční herce nejspíš padla též slušná částka rozpočtu a především se jejich jména budou krásně vyjímat u zahraničních distributorů, háček je ovšem v tom, že herci nemají dvakrát co hrát. Celé to tak působí dojmem, že kdyby místo Fostera na place pobíhal Jakub Prachař a místo Cainea Luděk Sobota, bylo by to vlastně úplně jedno, kdyby se jen v očích zahraničních investorů lákavost projektu zmírnila. Caine má nakonec ostatně ve filmu jen takové větší cameo, Ben Foster má poté opět smůlu v tom, že jeho známé neokázalé a nenápadné herectví pod slabým uchopením nedostává dvakrát příležitost zazářit. I přítomnost Til Schweigera vlastně ve finále působí zbytečně, výrazněji se ujímá jen Roland Møller. Jeho Torak sice působí jako by vypadl z úplně jiného filmu, Møller ovšem alespoň působí dojmem, že si svou roli užívá.   Jáklův Jan Žižka poté nemapuje Husitské války, odehrává se 15 let před jejich počátkem v roce 1402. Petr Jákl všude říkal, že měl Žižkovu historii zmapovanou (jde vlastně zmapovat něco, co je pořádně neprozkoumané a zahalené tajemstvím?) a někde šlo zaznamenat i větu o tom, že tohle je příběh, který měl Jana Žižku formovat v onoho neporazitelného vůdce lidu a bude se jednat o zásadní kapitolu Žižkova života. Háček tkví v tom, že přesně takový dojem Jáklův Jan Žižka nevyvolá, Jan Žižka ze scénáře Jákla a jeho otce Petra Jákla staršího nakonec vychází jako další charakter, jehož morální vývoj řídí jeho penis. Nebo možná jistá forma traumatu z dětství. Nebo obojí. Tak či onak, zda někdo na Jana Žižku vyráží a čeká, že se skutečně dočká zrození legendy, rázem se mu začne dost možná stýskat i po pojetí Otakara Vávry. A že to tehdy též nebyla žádná sláva.   Háček pochopitelně tkví v tom, že se Jákl sice může sebevíc mlátit do hrudi, že je vše zmapované, Jan Žižka ovšem vůbec nepřipomíná film, který by se řídil historickou přesností. A to je samo o sobě v pořádku. Bolestivější je naopak sledovat, jak se Jákl skrze zkušenosti s hollywoodskou produkcí snaží z Jana Žižky skutečně udělat spektákl. Už jeho Kajínek se ostatně pokoušel o rysy hollywoodského akčního thrilleru, jeho Ghoul se zase pokoušel svézt na úspěšném podžánru Found footage, tady poté nestačí dlouho přemýšlet a je jasné, že chtěl Jákl natočit české Statečné srdce. Vždyť i soundtrack Philipa Kleina se snaží čerpat z hudebních motivů Jamese Hornera, ať se ovšem Jákl snaží sebevíc, před produkční zápal mu chybí srdíčko. A to následně chybí i výslednému filmu.   Stačí ostatně pár minut a vystřízlivění z onoho oslavovaného velkého rozpočtu je hned na místě. Úvodní scéna v Itálii se například natáčela v lomu Velká Amerika, v něm se poté projeví další velký problém. Člověk by tak nějak čekal, že zkušený kaskadér bude vědět, jak na to s akčními scénami. Aby akce byla když už ne dvakrát kreativní, tak alespoň přehledná. Začne ovšem první akční scéna, dánský kameraman Jesper Tøffner vyvolá pocit, že během natáčení začal trpět Parkinsonem a že střihač následně jakoby nevěděl, co si s pořízeným materiálem počít. Zamrzí, že jsou pod střihem podepsaní Steven Rosenblum (Statečné srdce, Poslední samuraj) a Dirk Westervelt (Logan: Wolverine), kdy se dá ovšem snadno odtušit, že chyba nebyla na jejich straně.   Sázkou na nekonečné čerpání odjinud Jáklův Žižka absentuje v jakýchkoliv překvapení, kdy se zhmotňuje jakýsi podivný mix Statečného srdce, Hry o trůny či Ironcladu, kdy většina televizních pohádek rázem působí výpravněji a velkolepěji. Ať v oblasti velkolepější výpravy, půvabnějších kostýmů či audiovizuálních nápadů.  Představí se několik výraznějších postav, kdy je ovšem velmi těžké si k postavám vybudovat jakýkoliv vztah a ještě těžší je při jejich náhlém skonu projevit pocity smutku, je velmi snadné mít ty postavy u zádele. Paradoxně postavy, které se jen mihnou a díky zmatenému střihu je v jistých momentech těžké rozeznat, že postava čerstvě umřela, dokáží zanechat větší dojem, kdy jen zamrzí, že ty dané postavy nedostali větší prostor. Parta Jana Žižky totiž po pěti minutách nemá vůbec důvod někoho zajímat, postava Žižkova bratra Jaroslava v podání Williama Moseleyho má zase problém v tom, že se rázem snaží scénář mezi bratry vyvolat jistou formu dramatu, aby následně příliš rychle vyprchalo.   Při prvním popěvu Ktož jsú boží bojovníci má divákovi ideálně naskočit husina, to ovšem v tak bezkrevném podání celé bitvy, která se primárně snaží Jana Žižku předvést jako vynikajícího stratéga, není možné. I sebelepší režisér by měl poté problém natočit přehlednou akční scénu v tak uzavřeném prostoru jako je jeskyně přítomná v tomto filmu, při této akční sekvenci se divák pravděpodobně může cítit jako po několika paňácích rumu, kdy mu to k tomuto pocitu dopomáhá neskutečně zmatený střih, který v akčních scénách působí skutečně tragicky ochotnicky.   Dramatická stavba u Jana Žižky prakticky vůbec nefunguje, působí to jako přesně navíc ten origin, který si nikdo nepotřeboval domýšlet a který už nikdo nemusel vidět. Když nezajímavější na celém filmu je posledních pár vteřin, které lákají na potencionální pokračování (které ovšem Jákl smetl ze stolu, kdy prohlásil, že k Janu Žižkovi řekl vše, co potřeboval), je prostě něco špatně. Nepřirozeně vybudovaná romance, bolavé pokusy o humor (kterých je ovšem naštěstí jen pár) a především pocit, že Jákl na Žižkovi strávil prakticky dekádu, aby nakonec ztratil trpělivost a výsledek tak nakonec vypadal.   Žižka poté skrze svou brutalitu splňuje zadání středověké řezby, která dokáže prodat drsnost středověku, v jistých momentech ovšem přeci jen brutální výjevy působí samoúčelně. Poměrně šedý vizuál poté nepůsobí jako ideální stylizace, ale prostě jako poměrně vizuálně odfláknutá berlička, která prostě vůbec není vizuálně lákavá. A argumenty, že toto vizuální pojetí přesně sedí ke špíně středověku působí jako jednoduché alibistické výmluvy.   Z Jana Žižky primárně vůbec nesálá žádná epika. V akčních scénách se komparzem šetří, výprava působí až ochotnicky a už od úvodní sekvence ve Velké Americe ty řeší o neskutečném pilování prakticky nekorespondují s výsledkem. Akční scény jsou absolutně bezduché a nezáživné. Chvílemi to tak energií celého filmu působí dojmem, že film netočil Petr Jákl mladší, ale Petr Jákl starší. Když si člověk ovšem vezme kolik režisérů okolo 70-80 let pořád točí tak energickým způsobem, i to slouží jako ideální nástroj k zamyšlení.   Nejsmutnější je Jan Žižka právě v těch momentech, kdy připomíná práci těch nejsnaživějších ochotníků, kteří ovšem při tvorbě fanouškovských filmů nemůžou do své produkce investovat stovky milionů. Člověk by přeci jen byl rád, že by u nás konečně vznikl velkolepý film, který by stál za zmínku. Když si člověk ovšem vzpomene, že mezi jiné nejdražší české filmy patří Tmavomodrý svět, Nabarvené ptáče či Bathory, navzdory různorodým kvalitám šlo vždy o filmy, na kterých byl rozpočet skutečně vidět. Jan Žižka se ovšem skrze svou neúspěšnou snah hrát si na hollywoodský blockbuster jen dokazuje, že by se měli ševci držet svého kopyta. Někdy to nejen stačí, ale vzniknou i mnohem zajímavější a lepší projekty.   Přesto platí staré známé, že v detailech je síla a nějaké ty detaily na Janu Žižkovi dobré jsou. Středověk se tak skutečně dokáže vyobrazit v poměrně nepříjemné podobě, daří se představit dobu, kdy už Jan Hus začíná v Betlémské kapli kázat a také to, že po smrti Karla IV. je království skutečně v rozkladu. Matthew Goode dokáže zanechat dojem jako budoucí král Zikmund, Karel Roden je jako král Václav IV. na menším prostoru slušný. Nejkomplikovanější ze všech postav je to nakonec s postavou Kateřiny v podání Sophie Lowe. Nejen díky snaze o umělý románek, ale i skrze fakt, že se tu někdo opět snaží představit silný ženský charakter, který přesto ve finále primárně lpí na přítomnosti mužů. I když se poté marketingové oddělení pokusilo v posledních týdnech Jana Žižku propagovat i jako film pro ženy, jen blázen by nejspíš Jana Žižku zvolil jako ideální film pro rande. Proč by to kdokoliv své něžné polovičce dělal?   Samotný film je poté věnován všem, kteří věří ve svobodu a nemají strach za ní bojovat, působí to ovšem přesně jako ta snaha o to, aby měl Jan Žižka nějaký přesah k moderní době. Je velmi snadné těmto prohlášením podlehnout filmům, které pojednávají o socialismu, období vlád Václava IV. a Zikmunda poté pochopitelně též bylo plné nespravedlnosti a utrpení. Přesto to opět působí jako snaha o nějaký umělý přesah, který ten film ve skutečnosti nemá. K tomu by možná stačilo, aby Jan Žižka fungoval jako charakter a nebo, kdyby se Jákl skutečně rozhodl natočit film dle těch zajímavějších a důležitějších momentů Žižkova života. Kdyby ovšem došlo na volnou předělávku Vávrova Jana Žižky, režisér Husitské revoluční trilogie by se nejspíš jen obracel v hrobě.   Petr Jákl si rozhodně zaslouží úctu za dotáhnutí svého Jana Žižky až k cílové čáře, k plácání po zádech a pokloně by to ovšem chtělo i dobrý film. Hezký ale k prdu? Spíš jenom k prdu.... () (méně) (více)

Reklama

POMO 

všechny recenze uživatele

Silný herecký potenciál celého ansámblu. Ben Foster jako Jan Žižka perfektní, každý jeho pohled či výrok má ducha a koule. Fungují taky emoce a jednoduchý, ale dostatečně dramatický i akční příběh. Překvapí drsnost a vysoká míra testosteronu. Potěší kvalitní  instrumentální soundtrack. Co ale film sráží do průměru je režie, v některých scénách připomínající lacinější televizní brak. Např. ve scéně únosu snoubenky vidět naprostou bezradnost v přehlednosti, střihu, co a jak se děje. A podobných momentů je ve filmu více. Petru Jáklovi fandím za odvahu, ambice a plnění si klučičích snů, ale i on sám musí vidět, že zůstat u produkce a svěřit to např. Ronu Howardovi by přineslo jiný výsledek. ()

HAL 

všechny recenze uživatele

I ty nejslabší díly Last Kingdom předvádí opulentnější měřítko, realističtější vhled do historie, i zajímavější příběh. A za zlomek rozpočtu tohohle. O srovnání se stejně drahým filmem Ironclad ani nemluvě, ten je jak z jiného vesmíru. Ale je mi sympatické že Jákl nešel cestou stavění Žižky na piedestal a místo toho ho ukázal jako hovadského rabiáta - škoda že jen u toho nezůstalo a měl k tomu i další ambice, na které jako režisér a scénárista ani zdaleka nemá. 5/10 ()

monolog odpad!

všechny recenze uživatele

Po nedobrých recenzích jsem nic extra nečekal s tím, že třeba budu příjemně překvapen, ale bohužel jsem dostal ještě mnohem méně. Nejsem člověk, který by řešil, že postava nosí kapuci, která se nosila až o sto let později, nebo že takhle se tehdy neoblékaly šlechtičny, ale prostitutky... Jde mi o to, aby se člověk u filmu pobavil a třeba s filmem plakal, smál se nebo v případě  porna masturboval. Tady ale není moc jasné, o co tvůrcům šlo. Jestli zábavné akční béčko, nebo dramatický historický spektákl, navíc je to podpořené šíleně špatným scénářem. A nejhorší je, že jsem si tak strašně přál, aby to nebyla pravda a jen parta tupých inťošů šikanovala tvůrce kvůli jiné vestě u klíčové postavy. Nejdřív pozitiva. Máme krásnou krajinu a nádherné historické památky. Hodně známých herců, kteří tu jsou, mám rád a historická postava by jim sedla (úmyslně říkám historická postava a ne role). Nic víc dobrého tu není. Teď k negativům. Všechno ostatní nefunguje. Příběh je tak nudný, depresivně pojatý, hloupý a v akčních sekvencích nepřehledný a obyčejný, že se na to nedá dívat. Tady se snažil někdo o druhou Markétu Lazarovou, jen si neuvědomil, že je naprosto neschopný patlal bez historického přehledu, s nulovým nadhledem a zároveň  i neschopný filmař. Žižkova motivace do budoucího boje s celou Evropou, kdy de facto jen mstí svoji mrtvou lásku, je tak absolutně hloupá, že to snad ani Jáklův kaskadérskými kousky rozmlácený mozeček nemohl myslet vážně. Střední část, v níž se kují pikle a intrikuje se, je tak strašně zdlouhavá, že by mě zajímalo, čí pozornost to neztratilo. Tenhle film se totiž nedá brát jako historický film kvůli všem hloupostem a tupým změnám oproti realitě, které tam jsou a nedá se brát ani jako zábavná popkornovka kvůli debilní snaze dělat z toho zdlouhavé umělecké drama. Zpomalovačky a depresivní táhlá hudba dobrý film a dobře napsané postavy neudělají, a tady toho navíc bylo fakt moc. Herci se snaží že všech sil, ale nemají co hrát a navíc jsou jejich postavy tak špatně napsané, že na nějaké sympatie od diváka nemají nárok. Taková skvělá šance to byla a takhle ji ta kaskadérská nula zkurvila. ()

Galerie (84)

Zajímavosti (50)

  • Žižka (Ben Foster) ve filmu používá dýku daggenbrecher (lamač korů). Ta však vznikla až v 16. století a není určena pro lámání mečů, nýbrž zachycení kordů při duelu. Její výroba byla ovšem velmi nákladná a zdlouhavá, protože je vykovávaná z jednoho kusu včetně „zubů“ na hřbetě. S rozvojem ručních palných zbraní se dostává do ústraní a zůstává jen jakousi kuriozitou. (Aporol)
  • Scéna, ve které verbíř (Ben Cristovao) při příjezdu Kateřiny (Sophie Lowe) s Jindřichem z Rožmberka (Til Schweiger) zabije kamenem odmítajícího vesničana, a scéna, v níž věší rožmberští Davida (Sean Connor Renwick) za pomoc Žižkovi, byly natočeny v Dolském mlýně v Národním parku České Švýcarsko. (mikulin)
  • V lomu U Chlumu, kde se natáčelo, bylo přes 30 koní, 150 lidí a desítek vozů. Natáčelo se zde přes 30 dnů a bohužel, i přes CHKO a NPR, zde Jákl předvedl Cestu peklem. Buldozery změnily ráz krajiny opuštěného lomu, zasypaly jednu z cest do Netopýří jeskyně, zničily cesty a zanechaly prach a spoušť. (Tail)

Související novinky

Finále Plzeň 2022 se blíží!

Finále Plzeň 2022 se blíží!

22.09.2022

Už po 35. se uskuteční filmový festival Finále Plzeň. Oslavy českého filmu budou v západočeské metropoli probíhat od 23. do 28. září. Během šesti festivalových dní můžete zhlédnout největší trháky… (více)

ČSFD Award pro Bena Fostera

ČSFD Award pro Bena Fostera

08.09.2022

Při příležitosti uvedení nejdražšího českého filmu do kin přinášíme všem filmovým fanouškům radostnou zprávu o udělení “ČSFD Award” americkému herci Benu Fosterovi, představiteli Jana Žižky. Foster,… (více)

Krásné Vánoce a PF 2022!

Krásné Vánoce a PF 2022!

24.12.2021

Přestože bylo letos velkých filmů obecně méně, protože kina začali otvírat až na konci května a Tomu Cruisovi se ještě nechtělo riskovat s Mission: Impossible 7 a Top Gunem, dočkali jsme se několika… (více)

Michael Caine oznámil konec kariéry

Michael Caine oznámil konec kariéry

16.10.2021

Aktualizace: Tak se zdá, že se herec těšil na důchod předčasně. Později svá slova změnil a jeho zástupce potvrdil, že hodlá pracovat i nadále.   Původní zpráva: Smutná zpráva z britských ostrovů.… (více)

Reklama

Reklama