Režie:
Walter SallesScénář:
Jose RiveraKamera:
Eric GautierHudba:
Gustavo SantaolallaHrají:
Gael García Bernal, Rodrigo de la Serna, Mía Maestro, Mercedes Morán, Sergio Boris, Matías Strafe, Bárbara Lombardo, Antonella Costa, Alberto Granado (více)Obsahy(1)
Je mu třiadvacet, studuje medicínu - a ještě netuší, že vstoupí do dějin jako Ernesto Che Guevara. S kamarádem Albertem Granadem se vypraví na cestu po Latinské Americe na staré motorce Norton 500. Píše se rok 1952 a před nimi není nic jiného než volná silnice - bez turistů, hotelů a map, jen s čerstvým větrem v zádech. Dostat se z Argentiny až do Venezuely, to je sen, který výlet dlouhý 8000 kilometrů mění v realitu. Snímek inspirovaly Guevarovy deníky Notas de viaje a Granadova kniha Con el Che por America Latina. Záměrně apolitický pohled pro nás objevuje Guevaru jako ikonu, jež jako by se na film obtiskla z čistě vypraného trička: jen oklikou totiž připomíná postavu příštího kubánského revolucionáře. Film získal Cenu BAFTA a François Chalais Award a Cenu ekumenické poroty na MFF v Cannes 2004. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (145)
Téma filmu zní zajímavě - mládí Ernesta Guevary, ale samotný snímek už tak zajímavý není. Děj dost pokulhává za malebnými obrázky z latinskoamerické přírody a herci se sice snaží, ale scénář jim příliš prostoru nedává. První polovina filmu by se dala sestříhat do 5 minut, jelikož byla úplně o ničem, s příjezdem do Cuzca alespoň přišly hezké snímky a až pobyt u malomocných plně získal moji pozornost a scény se opravdu vydařily. Jsem ráda, že jsem nakonec během té první půlky film nevypla, protože zbytek přece jen stál za to! ()
Standardní road movie, která je zajímavá především místem svého konání - Jižní Amerika je možná nejnádhernější kontinent ze všech. A právě proto mi přišlo docela líto, že nedostala více filmového prostoru. Dokonale emotivní hudební doprovod na kytarové nástroje ke vzájemnému spojení přímo vybízel. Zpočátku pohodově nepohodová jízda působí svěžím dojmem, ale je cítit, že pokud se něco výrazného nestane, bude to pro náročnějšího diváka málo. A vzhledem k hlavní postavě, Ernestu "Che" Guevarovi, je jasné, kterým směrem se výprava bude ubírat. Ve druhé polovině tak film sklouzává do sociálních odpovědí. Neklade otázky, neboť jsou zřejmé. Samozřejmě, že manipuluje a mystifikuje, oslavuje toho svého hrdinu, ale to hollywoodské filmy (nepřímo) oslavující kapitalismus taky - nebýt soukromého vlastnictví, tak Bruce Wayne maká v JZD, na bat-věcičky nemá prachy a těžko by z něj byl superhrdina... ;) Ale v konečném účtování je nejdůležitější pocit z filmu a ten, ať tak či onak, zůstává rozporuplný. Stejně jako pocity mladého Che z celého jeho výletu. [srpen 2006] ()
Víte, kdyby ten film nebyl o Che Guevarovy, ale o nějakém neznámém medikovy co se rozhodl procestovat Latinskou Ameriku, tak by to měl film mnohem jednoduší, a měl by mnohem vyšší hodnocení. Protože ten film vynikající, nádherně nasnímaná krajina, jejichž záběry ale nikdy nesklouznou do kýče, nádherný soundtrack a k tomu příběh co stojí za to. A co na tom jestli je všechno zpracováno podle pravdy, co na tom!?! K tomuto filmu je potřeba přistupovat nezaujatě a bez jakýkoliv předsudků, potom se jedná o parádní filmový zážitek. ()
Film je dosť badateľne rozdelený na dve časti. Tá prvá, dobrodružná, je výborná. Príjemné zážitky, stretávanie nových ľudí, kultúr, pamiatok atď, no druhá, ktorá mala byť kvázi emotívna sa podľa mňa akosi nepodarila. Škoda, že film neostal pri prvej polovici a nesnažil sa nastoliť nejaké morálne ponaučenie alebo niečo podobné. Ale inak príjemne stráviteľné sústo navyše s fantastickými scenériami. 65%. ()
Předloha, stejnojmenná knížka, patří u nás doma k pokladům. Ze zápisků mladého Ernesta Guevary vyzařuje empatie, vnímavost, cit pro atmosféru místa a nadání hodit to papír způsobem, který vyvolá pocit, jakoby tam čtenář přímo byl. Film se celkem drží předlohy, ale přijde mi, že její potenciál nenaplnil tak, jak jsem si to představovala. I když Guevaru to asi vystihuje dobře, a jeho důvody, proč v se po návratu z této cesty stal, kým se stal, jsou z filmu patrné. Jen přes přitažlivost námětu necítím chuť kouknout se na to znovu. ()
Galerie (32)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (6)
- Ve scéně s Ernestem a Albertem v chilském měděném dole Chuquicamata předák křičí, že důl není žádná turistická atrakce. V dnešní době však ano. (džanik)
- Skutečný pár jezdil na britských motocyklech Norton International, jednoválcových “pětistovkách“. Ve filmu skutečně použili restaurované Nortony s výjimkou “nehod“, kdy se jezdilo na upravených maskovaných Suzuki. Nortony se jinak přestaly vyrábět v roce 1977. (džanik)
- Píseň "Al otro lado del río" (Na druhé straně řeky) uruguayského skladatele Jorge Drexlera se stala teprve druhou neanglickou písní, která získala Oscara (na ceremonii ji zpívali Antonio Banderas a Carlos Santana). Tou první byla "Ta paidia toy Peiraia" (Děti z Pirea) řeckého skladatele Manose Hatzidakise z filmu Pote tin Kyriaki (Nikdy v neděli, 1960). (džanik)
Reklama