Obsahy(1)
Odlehčené akční drama Černá, bílá vypráví o dvou ženách (černošce a bělošce, Pam Grier a Margaret Markov), které se pokusí uniknout z ženského vězeňského tábora na Filipínách. Žena černé pleti jménem Lee Danielsová si ve vězení odpykávala trest za prostituci, zatímco její bílá spoluvězeňkyně Karen Brentová za účast ve skupině radikálů. O útěk se pokusí poté, když už nemohou dále snášet nepříjemnosti v ženském vězení, kde je mimo jiné obtěžují lesbické dozorkyně. A i když jsou stále spoutány řetězem, podaří se jim dostat přes filipínskou džungli do tábora revolucionářů a pašeráků drog. Zde ovšem jejich vytoužený klid nenastává, neboť kontroverzní obyvatelé tábora se vrhají do násilného střetu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (23)
„A terrorist and a hooker. You two should have lots to talk about.“ Stále sme na Filipínach, tentoraz ale viac na úteku, ako vo väzení. Začína sa rovno ženskou väznicou a príchodom nových tvárí na čele s Pam Grier, ktorá sa kvôli pokusu o pomoc bielej newcomerke dostáva do konfliktu s vedúcou dozorkyňou. Okrem nej si vybavuje účty aj s väzenkyňou zavretou a terorizmus. Hrá tu aj Vic Diaz, čo hral gaya dozorcu v The Big Bird Cage. Tu hrá mačistickejšiu úlohu drsného, ale rozumného bossa. Sid Haig sa objaví až po 40. minúte, kedy ho vysokopostavený policajt žiada o pomoc a on si užíva husľové sólo z jukeboxu pri biliarde a s panelom expertov berie veľmi poctivo urologické vyšetrenie. Dá sa baviť na hláškach, dobrodružstve, akcii a manieroch postáv, ktoré predpokladajú uznanie svojej spoločenskej hodnoty u ostatných. Tradične natočené béčko opäť sklame plytkými charaktermi a predvídateľným dejom. Jazykové okienko: What’s your scene?; hold (one's) end up; shooting fish in a barrel. „Hey boss, I think you‘re offbeat.“ –„Four.“ „No!“ „Three and half.“ ()
Černá děvka a bílá revolucionářka (ve spodním prádle odpovídajících barev) na společném útěku v řetězech před policií, drogovým podsvětím a jedním vyšinutým lovcem hlav v neodolatelně nesmyslném vyprávění, do něhož tvůrci zamotali ještě „lesbické peklo“ filipínské věznice (kde se to kupodivu jen hemží běloškami) a povedenou partičku partyzánských bojovníků bůhví za co. ()
Braková parafráze na klasiku "Útěk v řetězech" představuje z hlediska obsažených atrakcí a dějových motivů ideální hybrid drive-in béček a blaxploitation, který nabízí stejnou identifikaci s jednou z hlavních hrdinek pro bílé i černošské publikum. Co se týče vyprávění, první třetina snímku obsáhne všechny předpisové prvky filmů z ženských věznic (sprchové sekvence, dominantní lesby, zvrácené vedoucí věznice, kočkování vězeňkyň, hromadná rvačka v jídelně, fyzické tresty). Bohužel zbytek stopáže zabírá útěk titulních hrdinek, který sestává z pouze rámcově záživných, ale nikterak výrazně zábavných či atraktivních béčkových sekvencí pravidelně ozvláštněných generickými přestřelkami. Snad pouze sekvence z budoáru hlavního záporáka nabízejí chvilkové povyražení s nahotou a okázalou zvráceností. Pro Pam Grier to každopádně byl příznačný přechod od filmů z ženských věznic k blaxploitation a spolu s tím od vedlejších rolí ve filipínských produkcích Cormanovy společnosti New World Pictures k centrálním rolím u konkurenčních American International Pictures. ()
Ale jo, tohle už mi přišlo docela dobré a ta dvojice hlavních hrdinek si k sobě sedne v tom smyslu, že jsou každá rozdílná a jsou trochu jednoduše definované jako protipóly. Ale ono to pro tenhle příběh prostě stačí a vy si s nimi ten jejich útěk celkem užijete, a to až do toho celkem povedeného finále. Povedeného z hlediska scenáristického. ()
Hodně zklamané slabší tři hvězdičky. Trochu zajímavější scény (ve vězení) si odbydeme hned na začátku, s útěkem hlavních hrdinek se začíná pomalu vkrádat nuda (hlavně když holky opustíme a sledujeme jejich pošahané pronásledovatele). Kdyby nebylo Pam Grier (fakt kus!), není nač koukat. Snad mě Coffy pobaví víc. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (1)
- Snímek je z části poctou filmu Útěk v řetezech (1958). (Terva)
Reklama