Zmizení staré dámy

• Velká Británie The Lady Vanishes (více)

Zmiznutie istej starej pani guvernantnky počas jazdy trans-európskeho rýchliku zapletie mladú ženu (Margaret Lockwood) do mätúcej spleti intríg. Mysteriózna komédia, nakrútená podľa novely Ethel Lina Whiteovej "The Wheel Spins". (POMO)

Recenze (74)

cheyene

Zmizení staré dámy je opravdu jeden z Hitchcockových majstrštyků. Díky příjemné stopáži nenabízí prostor pro nudu a i navzdory svému stáří je stále napínavý, zábavný a na konci i akční a romantický. Skvělé atmosféře, která je pro Hitchcockovy snímky charakteristická, napomáhá i prostředí, v němž se děj odehrává - vlak nabízí v mnoha filmech možnosti pro parádní příběhy. Sympatické postavy, slušný námět a na svou dobu i výborné zpracování. ()

Javert

Hitchcock mě v pro něj docela nezvyklé, komediální poloze potěšil. Místy mohl v ději přidat na tempu (hlavně začátek v hotelu byl na můj vkus příliš zdlouhavý) a ukočírovat Margaret Lockwood tak, aby občas nepřekročila hranici snesitelnosti. Ve druhé polovině však už to byl ten starý dobrý Hitch budující hustou atmosféru a usazující ve vás pocit, že nevíte co přijde příště. ()

Vančura

Zvláštní film - přišel mi rozdělený do 3 relativně nesourodých částí, z nichž každou jsem vnímal jinak. Prvních 25 minut odehrávajících se na horském hotelu mě moc nebavilo, nechápal jsem kdo je hlavní postava a kterou z předkládaných informací si mám pamatovat pro další vývoj děje (intuitivně jsem k tomu tedy přistupoval jako k detektivce). Pak se děj přehoupne do druhé části ve vlaku, která mě bavila nejvíc, protože mi přišla skutečně napínavá a byl jsem strašně zvědavý, jaké bude rozuzlení. (Obecně ta situace s jedoucím vlakem, v němž se stane nějaký zločin, mi přijde dramaticky velmi nosná, viz např. slavný snímek Vražda v Orient expresu). Nějaké matné tušení jsem měl, ale netrefil jsem se ani trochu, protože když film konečně někdy v 65. minutě vyloží naplno své karty a je už zcela jasné, co se stalo se starou dámou, mé dosavadní nadšení z předchozího děje značně ochladlo, a v poslední půlhodině jsem byl poměrně nepříjemně zaskočený všemi těmi radikálními zvraty a na můj vkus překombinovaným dějem, u něhož se s lety podle mě ztratil dobový kontext s tou politickou omáčkou okolo, a ten kýčovitý happy end tomu nasadil korunu, takže mám z toho celého spíš takové rozporuplné pocity. Přijde mi to hodně zaseklé v době svého vzniku, ale na druhou stranu tomu nejde upřít, že to pořád má nějaké hitchcockovské kvality, kvůli nimž to asi pořád za vidění stojí. ()

POMO

Roztomilé, zábavné, napínavé, inteligentné. Dôkladná charakterizácia postáv, nabušený dejový vývin a scenáristické postupy, na ktorých sa doteraz zakladajú predlohy thrillerov. Klasické krimi, ktoré vás dokáže zaujať a strhnúť rovnako, ako hocktorý súčasný blockbuster. Nadčasovosť bola ostatne vždy jedným z parametrov geniality Alfreda Hitchcocka. Odporúčam tiež film The 39 Steps, ktorý je námetom veľmi podobný a spracovaním ešte dramatickejší a filmovejší. ()

classic

Ranný Hitchcock,ktorý sa rozbieha ako vlak,aby prinášal zárezy,ktoré sa zapíšu do análov kinematografie v prešpikovanej suchej komédii,čo sa presne hodí na anglický humor,kde po presune z hotela do vlaku,v ktorom„ záhadne zmizne” staršia dáma z jej kupé,aby spolu sediaca,ktorú pozná prišla na špiónske spiknutie s kolegom s fenomenálnymi hereckými predstaviteľmi,ktorí tento plný vlak kolaborantov prečesajú od jedného konca po druhý v maximálne komickom podaní,čo ja by som sa s nimi odviezol a pomohol im ako túto záhadu vyriešiť so závodom o dušu,kto vyviazne živý? Alfred Hitchcock je nezastaviteľný vlak s plnými kupé nápadov,ktoré nemajú konca... ()

Zajímavosti (26)

• The New York Times vyhlásili film za najlepší film roku 1938. (Arsenal83)
  • Aby sa dosiahol realistický efekt, Alfred Hitchcock trval na tom, že na pozadí by nemala byť žiadna hudba okrem začiatku a konca. (Arsenal83)